۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۴۵۲۲۰۲
تفسیر سوره احزاب(9)

ضرورت الگوگیری از اسوه های توحیدی در جنگ احزاب

تولیت آستان قدس رضوی در جلسه تفسیر سوره احزاب بر ضرورت الگوگیری توحیدی در جنگ احزاب، گفت: قرآن کریم برای گرفتار نشدن به شبهه علمی و شهوت عملی اسوه و الگو معرفی کرده است و چنانچه مردم نسبت به این الگو معرفت پیدا کنند سراغ الگوهای عیر توحیدی نمی روند.
جلسه تفسیر قرآن کریم حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در نهمین جلسه تفسیر سوره احزاب در ایوان مقصوره مسجدگوهرشاد با اشاره به آیه 19 «أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ فَإِذَا جَاءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذِي يُغْشَى عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَإِذَا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُمْ بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ أُولَئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا» گفت: این آیه شرایط و وضعیت فرصت طلبان را ترسیم می کند؛ عده ای که با شنیدن صدای توپ و تانک عقب نشینی و قالب تهی می کنند، اما به محض اتمام جنگ و خاموش شدن صدای جنگ اولین کسانی اند که ادعای غنیمت می کنند.

در حاشیه قرار گرفتن اپورتونیسم ها هنگام جنگ

وی تصریح کرد: افراد فرصت طلب به تعبیر ادبیات سیاسی امروز اپورتونیسم ها، هنگام جنگ در حاشیه قرار می گیرند، از راه دور اخبار و اوضاع را رصد می کنند و به محض اتمام جنگ به شدت ادعای غنیمت، پست، جایگاه و امکانات می کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: به این مدعیان گفته می شود شما نه خانواده شهید نه جانباز هستید، شما نه تنها در جبهه حضور پیدا نکردید، مانع حضور دیگران هم در جبهه هم می شدید همچنین با احتکار و گرانفروشی شرایط شهر را برای مردم سخت کرده بودید.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی مطرح کرد: هنگامی که حزبهای عنود قصد حمله داشتند، به پیشنهاد سلمان فارسی و موافقت نبی مکرم اسلام، خندقی حفر کردند که با هر ضربه برای ایجاد آن، جرقه ای بر می خاست که پیامبر(ص) آن را نوید پیروزی مؤمنان می دانستند.

وی در شرح و تفسیر آیه 20 «يَحْسَبُونَ الْأَحْزَابَ لَمْ يَذْهَبُوا وَإِنْ يَأْتِ الْأَحْزَابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بَادُونَ فِي الْأَعْرَابِ يَسْأَلُونَ عَنْ أَنْبَائِكُمْ وَلَوْ كَانُوا فِيكُمْ مَا قَاتَلُوا إِلَّا قَلِيلًا» بیان کرد: فرصت طلبان و افراد سودجو از شدت خوف و ترسی که در دل دارند، پس از پیروزی مؤمنان هم گمان می کنند دشمن هنوز نرفته است، در دل وحشت دارند از این رو ترجیح می دهند اگر دشمنان بازگردند از بادیه نشینان دور از شهر و امکانات رفاهی شهرنشینی باشند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: آنها اخبار را از راه دور پیگیری می کنند البته برایشان پیروزی یا شکست مهم نیست و تنها منتظر اتمام جنگ و آرام شدن وضعیت شهر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: منظور از عبارت «مَا قَاتَلُوا إِلَّا قَلِيلًا» این است اگر در ميان شما بودند جز اندكى جنگ نمی کردند و به تعبیر برخی دیگر از مفسران، اساس حضور آنها در میدان نبرد جنگیدن نیست بلکه تنها چهره جنگاوری، مبار و مجاهد به خود می گیرند، در واقع اهل جنگیدن و میدان نبرد نیستند و برای منافع خود در میدان جبهه ظاهر شده اند.

دوری جستن از شبهه علمی و شهوت عملی

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قرآن کریم در آیه 21 «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا» وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) را به عنوان اسوه و الگوی جامعه اسلامی معرفی می کند که در این عرصه غبارآلود شرایعه پراکن، ایمانهای سست، جریان نفاق و دشمنان به صف کشیده، نگاهتان به رسوالله باشد.

وی افزود: نگاهتان وجود مقدس نبی مکرم اسلام(ص) به عنوان یک الگو در ایمان، اخلاق، عمل صالح، علم صائب، الگو در دشمن شناسی و دشمن ستیزی و کسی که خود در خط مقدم عرصه نبرد با دشمن است، باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به «لَقَدْ كَانَ» در این آیه، عنوان کرد: بدون شک و تردید همواره اسوه و الگوی حسنه ای وجود دارد، جلوه تمام عیاری که هم در ظاهر هم در سیرت و باطن الگو باشد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: ویژگی کسانی که الگوی علمی و عملی آنها پیامبر(ص) است در عبارت «لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا» آمده است و ما برای اینکه گرفتار شبهه علمی و شهوت عملی نشویم باید به دنبال پیامبر(ص) و کسانی که در این مکتب خودساخته اند، باشیم.

وی با اشاره به اینکه امام راحل چهره انسانی دارای علم صائب و عمل صالح در زمان ماست، خاطرنشان کرد: برای اینکه بشر به چپ و راست تمایل پیدا نکند و در صراط مستقیم حرکت کند، قرآن کریم پیامبر(ص) را به عنوان الگو مطرح می کند که به گام هایتان توجه داشته و پشت سر ایشان حرکت کنید.

الگوپذیری، زمینه الگو شدن

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه خداوند در وجود همه انسانها هم الگوپذیری و هم الگو شدن را قرار داده است، اظهار کرد: همه افراد در عرصه های گوناگون اجتماعی از قبیل نویسندگی، شعر و ادب، سیاسی، اقتصادی، ورزشی، جهاد فی سبیل الله و مقاومت در راه هدف به دنبال کسانی برای الگوپذیری هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: قرآن کریم برای پاسخ به این خواسته انسانی یعنی الگوپذیری امیرمؤمنان علی(ع)، ابراهیم خلیل، حضرت عیسی و موسی، امامان، انبیاء، اوصیای الهی و عالمان دینی را به عنوان الگوی زندگی معرفی می کند.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: برای اینکه انسان در خانواده، بین هم سن و سالان و همکارانش الگو شود، باید الگوپذیر باشد؛ الگو پذیری و الگو شدن نکته مهمی در عالم است؛ اگر مردم بدانند امیرمؤمنان(ع) کیست و اگر نسبت به ابی عبدالله الحسین(ع) معرفت پیدا کنند سراغ چیز دیگری نمی روند.

تحمیل الگوهای غیر توحیدی از سوی غرب

وی با اشاره به اینکه تلاش فضاهای مجازی و رسانه های غرب در تغییر الگوهای اسلامی، بیان کرد: مغرب زمین با امپراتوری خبری و رسانه ای الگوهایی غیر توحیدی به جوامع بشری حقنه، برفرهنگ ها و آداب رسوم ملت ها تحمیل می کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: مغرب زمین سعی دارد الگوهای غیرتوحیدی و سبک های زندگی غیر دینی به جوامع بشری القا کند و چنان چه در جوامع بشری ذائقه آن وجود نداشته باشد ذائقه سازی می کنند.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، توایت آستان قدس رضوی سه شنبه شبها پس از اقامه نمازجماعت به امامت وی در ایوان مقصوره مسجدگوهر شاد برگزار می شود./1308/201/ب2

ارسال نظرات