روشنگری آیت الله طبسی درباره جریان های انحرافی مهدویت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امشب در نشست نقد و بررسی جریانات انحرافی مهدویت(یمانی، خواب و استخاره) که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، با بیان این که جریان حسنی منحرف است، گفت: این جریان ادعا می کند که مهدی است، در دوران غیبت اگر کسی ادعای نیابت خاص کند از مذهب خارج است چه برسد به این که ادعای مهدویت کند.
وی افزود: برخی از این جریان ها روایتی را می آوردند که می گویند پس از امام زمان(عج) دوازده مهدی وجود دارد که پس از وفات حضرت کارها را باید به پسر ایشان واگذار کرد، جریان حسنی به چنین روایاتی تمسک می کند در حالی که آن ها از نظر سند مشکل دارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در فقه به روایات ضعیف نمی توان تمسک کرد چه برسد به این که اعتقادات باشد، اظهار داشت: در روایت مورد ادعای این جریان افرادی وجود دارد که اصلا مشخص نیست که شخصی هستند.
وی ادامه داد: وقتی با این جریانان بحث رجالی می شود می گویند که رجال علمی من در آوردی بوده و بدعت به شمار می رود و ما با آن کار نداریم، اگر علم رجال بدعت به شمار می رود چرا از بدعت گذار روایت نقل می کنند، این روایت را به غیر از شیخ طوسی هیچ کس نقل نکرده است.
آیت الله طبسی با بیان این که شیخ طوسی چهار کتاب رجالی دارد، ابراز داشت: بر اساس نظر این جریانات منحرف شیخ طوسی باید بدعت گذار باشد حال چگونه از بدعت گذار حدیث نقل می کنند، این روایت می گوید که امام زمان(عج) فرزندی خواهد داشت و دو روایت داریم که می گوید ایشان فرزندی ندارد.
وی عنوان کرد: این جریانات درباره این دو روایت می گویند که سند آن ضعیف است در حالی که می گویند علم رجال بدعت است و نباید از سند از بحث کنند، تعارض این روایات را چگونه پاسخ می دهند؛ بر فرض این که سند و دلالت این روایت درست باشد نقش فرزند امام زمان(عج) پس از وفات ایشان است پس چرا عجله دارند هنوز که ظهور نکردند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از زمان ظهور و پس از آن مدت استقرار ایشان چیزی برای ما معلوم نیست اما از همین الان دفتر و دستک و تشکیلات راه انداختند و می گویند بیایید بیعت کنید این بر چه اساسی است، این کار چه مستندی دارد.
وی اضافه کرد: این که مدام بگویند حسنی فرمانده سپاه امام زمان(عج) معنایی ندارد و اصلا ما سابقه حسنی را نداریم از این رو نباید اینقدر شعار دهند که او فرمانده است؛ حضرت عیسی، مالک اشتر، سلمان فارسی و ابوذر و شخصیت های معروف و باسابقه را کنار گذاشتند و مکرر می گویند حسنی فرمانده است چه سوابقی برای او وجود دارد؛ این جریان کاملا منحرف است.
آیت الله طبسی به بررسی عملکرد و ادعاهای جریان یمانی پرداخت و گفت: در این زمینه دو مقوله وجود دارد، گاهی صحبت از علامیت یمانی می شود که روایات آن از حسنی بیشتر است و من حیث المجموع می توان گفت که علامیت یمانی قطعی است اما در حسنی بحث وجود دارد.
وی افزود: صحبت در مثبت بودن و لزوم تبعیت از یمانی است، باید بررسی شود که قداست و لزوم تبعیت به چه دلیل است؛ ممکن است ما مثبت بودن یمانی را از یک روایت با هزار سلام و صلوات بپذیریم البته بنده هنوز نتوانستم مسأله را از نظر سند حل کنم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بر فرض مثبت و علامت حتمی بودن باید لزوم تبعیت را بررسی کرد، اظهار داشت: لزوم تبعیت از یمانی و بعد این که پا را فراتر بگذارند و بگویند جایگزین مرجعیت است باید اثبات شود.
وی با اشاره به روایت مستمسک جریان یمانی برای اثبات لزوم تبعیت ادامه داد: روایتی از مرحوم نعمانی در کتاب غیبت وجود دارد که آن ها از این روایت استفاده می کنند، روایت این است که «خروج یمانی، سفیانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز و پی در پی است و از هر طرفی مشکلاتی ایجاد می شود و وای برکسانی که با آن ها طرف شوند، پرچم هدایتگرتر از پرچم یمانی نیست که مردم را به سوی امام دعوت می کند اگر یمانی خروج کرد فروش سلاح حرام است، باید از یمانی تبعیت کرده و نباید سرپیچی کرد که اگر کسی سرپیچی کند اهل جهنم می شود چون به حق دعوت می کند.»
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که روایتی غیر از این درباره لزوم تبعیت از یمانی نداریم، ابراز داشت: این روایت مشکل سندی دارد و ما نمی توانیم عقیده خود را به روایتی گره بزنیم که آقایی به نام احمد بن یوسف نقل می کند و هرچه جست وجو می کنیم یک کلمه درباره آن وجود ندارد.
وی عنوان کرد: نمی توان به روایتی که سه حکم شرعی داشته و سند آن ضعیف است اعتنا کرد مگر مستحباب است که تسامح در ادله سنن انجام دهیم، از نظر دلالت در روایت بیان شده که هر سه باهم هستند اما این جریانات ادعا می کنند چند سال می شود که یمانی آمده است؛ اگر مستند این روایت است که یمانی، سفیانی و خراسانی باید در یکزمان حضور داشته باشند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در روایات متعدی داریم که از خروج سفیانی تا ظهور امام زمان(عج) 9 ماه زمان و از ظهور تا سقوط سفیانی 15 بیشتر نیست، فاصله بین سفیانی و یمانی نیست یعنی امام زمان 9 ماه پس از آن ها ظهور می کنند پس چگونه از خروج یمانی سخن می گویند.
وی اضافه کرد: در آن روایت سه حکم وجود دارد حال یک فقیه در طول تاریخ غیبت بیاورید که طبق این روایت فتوا داده باشد، مگر فقها احکام دوران غیبت را نگفتند؛ یک نفر از فقها طبق این روایت فتوا نداده است مگر می شود که همه فقها ندیده باشند و فقط این جریانات دیده باشند.
آیت الله طبسی با بیان این که فقها این روایت را مشاهده اما از آن اعراض کردند، گفت: حتی مرحوم حر عاملی که این روایت را در اثبات الهدات نقل می کند در وسائل نقل نمی کند و به آن متعرض نمی شود؛ از این استفاده می شود که این روایت مورد توجه نیست، بنابراین ما اصل علامت را می پذیریم؛ درباره مثبت بودن هم ممکن است اما در زمینه جایگزینی، وجوب تبعیت و بیعت دلیل معتبری وجود ندارد./1323/پ201/ج