۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۴۵۱۷۸۴
آیت الله سبحانی:

ترویج مکتب اهل بیت از قریحه شاعری مهم ترین ویژگی آقای گرمارودی است

حضرت ‌آیت الله سبحانی در پیامی به مراسم بزرگداشت سید علی موسوی گرمارودی، شاعر آیینی کشورمان، با بیان مهم ترین ویژگی ایشان گفت: استفاده از توان علمی و قریحه شاعری در راه ترویج مکتب اهل بیت(ع) و پاسداشت ارزشهای اخلاقی و نظام اسلامی مهمترین ویژگی ایشان می باشد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست و هشتمین مراسم شب شاعر به همت سازمان هنری رسانه ای اوج به پاسداشت استاد سید علی موسوی گرمارودی، یکشنبه شب 4 مهرماه در نخلستان سازمان اوج با حضور شخصیت های ادبی و فرهنگی از سراسر کشور برگزار شد.

مهم ترین بخش این مراسم قرائت پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله جعفر سبحانی به این مراسم بود که توسط حجت الاسلام مختاری  قرائت شد.

حضرت آیت الله سبحانی در این پیام ویژگی مهم آقای سید علی موسوی گرماردوی  را ترویج مکتب اهل بیت(ع) از طریق شعر دانست که ایشان با استفاده از توان علمی و قریحه شاعری در راه ترویج مکتب اهل بیت(ع) و پاسداشت ارزشهای اخلاقی و نظام اسلامی تلاش نموده است.

این مرجع معظم تقلید در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به ترکیب ‌بند عاشورایی و شعر بلند این شاعر گرانمایه درباره زینب کبری (ع) این ترکیب بند را از اشعاری دانست که تا ابد بر تارک شعر فارسی می‌درخشد.

متن پیام حضرت آیت الله سبحانی به این مراسم، که توسط حجت الاسلام مختاری قرائت شد بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ

تردیدی نیست که هیچ آیین و مسلکی به اندازه مکتب اسلام مردم را به دانش‌اندوزی و کسب معرفت و زدودن تیرگی های نادانی و خرافه دعوت نکرده است و همین نکته یکی از بهترین‌ نشانه‌های حقانیت آن است. چه بسیار روشن است که متولیان مکاتب دروغین همواره در پی آنند که از جهل مردم سود برند و نان نادانی مردم خورند و همیشه نگرانند مبادا کسانی را که چونان بردگان به زیر سلطه خویش کشیده‌اند از سرچشمه زلال معرفت سیراب شوند و بندهای بردگی را که سایه تاریک جهل علت اصلی آن است بگسلند.

همان‌گونه که دانش را در این مکتب ارج و قربی ویژه است، از دانشمند و شاعر و راهنمای فکر و اندیشه مردم نیز بشرطها و شروطها  بهترین تجلیل‌ها و تمجیدها وتکریم ها شده است که این همه بی‌حکمت و علت نیست. زیرا اکثر یا همه گرفتاری‌ها و سیه ‌روزی‌ها و بدبختی‌های جوامع بشری ریشه در جهل و بی‌دینی مردمان دارد و آنچه مایه سعادت آدمی است در دو کلمه کوتاه نهفته است:«دیانت» و «دانش».

تکریم و بزرگداشت شاعران و عالمان راههای گوناگون و مصداق‌های فراوان دارد و یکی از بهترین آنها تکریم آنها در زمان حیات خود آنان است.

 یکی از این عالمان و شاعران که این جلسه به نام و برای تکریم او برگزار شده جناب آقای موسوی گرمارودی شاعر آیینی بلندآوازه و مترجم قرآن کریم، صحیفه سجادیه و اخیراً نهج‌البلاغه اند.

ویژگی مهم ایشان استفاده از توان علمی و قریحه شاعری در راه ترویج مکتب اهل بیت(ع) و پاسداشت ارزشهای اخلاقی و نظام اسلامی است.

ترکیب ‌بند عاشورایی و شعر بلند این شاعر گرانمایه درباره زینب کبری (ع) از اشعاری است که تا ابد بر تارک شعر فارسی می‌درخشد.

 نیز قصیده قرای ایشان در وصف معلم امت شیخ مفید در بیش از 20 سال پیش از قصاید فراموش ناشدنی است که سخن را با چند بیت از آن به پایان می‌برم:

لختی اکنون روبگردانم سخن را سوی او

آن که داغ هجر او،در دل،چو زخم خنجر است

 

گویمش ای آشنای آشنایان جهان

ای علی صولت که صد شیخ مفیدت قنبر است

 

دانمت عشق سیه رویی چو من نبود مفید

صد هزارانت به از من خانه زاد و چاکر است

 

لیک من هم در صف عشاق روت استاده ام

سر برآور تا بینی چشم من هم بر در است

 

روح این مجلس تویی و هر که در این محفل است

عاشق آن درگه است و چاکر آن محضر است

 

مقصد و مقصود اصلی از مفید و مستفید

چون نکو بینی تویی، گیرم مخاطب دیگر است

 

شاهد «ایاک اعنی و اسمعی یا جاره» هم

شور گرمارودی و این شعر او در دفتر است

 

قم – 23 ذی الحجه 1437

جعفر سبحانی

/9598/پ202/ج

ارسال نظرات