۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۴۵۰۳۰۴
رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی خبرداد؛

تدوین موسوعه احادیث مشترک بین فریقین در 64 جلد/ رونمایی رسمی پنجم مهر

حجت الاسلام والمسلمین مختاری با معرفی کتاب موسوعه احادیث مشترک بین فریقین با نام «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الإسلامیة» گفت: در این کتاب احادیث پیامبر از طرق کتاب های بزرگ اهل سنت و هم چنین از بیانات معصومین(ع) نقل شده است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجج اسلام والمسلمین مختاری رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، صادق گلزاده معاون پژوهشی پژوهشگاه مطالعات تقریبی و اوحدی مشاور عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به همراه آیت الله علوی بروجردی با حضور در بیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.

12 سال تلاش برای تولید موسوعه

حجت الاسلام والمسلمین مختاری در این دیدار با معرفی کتاب موسوعه احادیث مشترک بین فریقین با نام «السنة النبویة فی مصادر المذاهب الإسلامیة» به حضرت آیت الله مکارم اظهارداشت: برای تدوین این موسوعه بیش از 12 سال زمان گذاشته شده و در به ثمر رسیدن آن پژوهشگران و از جمله تعدادی از اساتید سطوح عالی حوزه نقش پررنگی داشته اند.

وی با بیان این که کلام اهل بیت(ع) نور است، ابراز داشت: در این کتاب احادیث پیامبر از طرق کتاب های بزرگ اهل سنت و هم چنین از بیانات معصومین نقل شده است و سعی زیادی شده تا قضاوتی بین احادیث صورت نگیرد و داوری را به مخاطبان واگذار کند.

وی تولید این اثر را تحقق ایده مرحوم آیت الله بروجردی دانست و تأکید کرد: ایشان در دوره حیات خود کاری با همین موضوع را آغاز کرده و تا دو جلد نیز پیش رفتند و خیلی علاقه مند بودند کتابی بنویسند که احادیث منقول از طرق اهل سنت و شیعه در آن گردآوری شود ولی عمر مبارکشان کفاف نداد به همین دلیل این اثر به نوعی محقق شدن این مرجع فقید است.

ارسال 800 دوره به علمای اهل سنت جهان

وی ادامه داد: این اثر حدیثی بزرگ ابتدا با بیش از 50 موضوع و در  64 جلد تدوین شد ولی به دلیل این که می خواستیم این اثر را به کشورهای دیگر نیز ارسال کنیم با انتشارات بیروت لبنان صحبت کردیم و با کاغذهای کم حجم تر و سبک تر توانستیم تمام مجموعه را در بیست جلد منتشر کنیم و تا به الان نیز هزار دوره چاپ شده که 800 دوره آن از همان کشور برای علمای اهل تسنن در سایر نقاط جهان ارسال و هدیه می شود و 200 دوره نیز به کشور می آید و در اختیار مراجع بزرگوار و کتابخانه ها و پژوهشگران قرار می گیرد.

وی با بیان این که این کتاب بر اساس ترتیب بندی موضوعی تنظیم شده است ابراز کرد: در این کتاب از معتبرین کتاب های اهل سنت و شیعه احادیث مشترک بین فریقین در موضوعات اعتقادی، کلامی، تاریخی، اخلاق و حتی طبّ گردآوری شده که برای اساتید سطوح عالی و خارج مناسب است و حتی منبری ها نیز به کار می آید.

وی با اشاره به هزینه تولید این اثرعنوان کرد: برای پژوهشگاه هر دوره بیست جلدی بیش از چهارمیلیون تومان از کار درآمده ولی هزینه انتشار آن یک میلیون تومان شده و ما این کتاب را به اساتید درس خارج با 40 درصد تخفیف و با قیمت 600هزار تومان تقدیم می کنیم.

رونمایی رسمی دوشنبه هفته آینده

وی ادامه داد: به امید خدا مراسم رونمایی رسمی از این مراسم را در روز دوشنبه پنجم مهرماه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء ساعت 10 صبح با حضور مراجع، علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه برگزار می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دو کتاب دیگر از آثار پژوهشگاه مطالعات تقریبی اشاره کرد و ابراز داشت: کتاب نخست «الشیعه عند اهل سنت» است که نگاه اهل سنت نسبت به تشیع را بیان کرده و نقش مؤثری در وحدت امت اسلامی خواهد داشت؛ این کتاب 600 صفحه داشته ومنتشر شده است و کتاب دیگر «فی سبیل الامة الاسلامیه» است که در دست چاپ قرار دارد./1330/پ202/ی

ارسال نظرات