افزایش معرفت به امام رهاورد زیارت جامعه کبیره
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید رضا مدرسی امروز در سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه حضرت امیرمؤمنان(ع) دارای صفات و فضائل بسیاری است، اظهار کرد: پيامبر اکرم(ص) خطاب به امام علي(ع) فرمود«يا علي ما عرف الله حق معرفته غيري و غيرک و ما عرفک حق معرفتک غير الله و غيري؛ اي علي خداوند متعال را نشناخت به حقيقت شناختش جز من و تو و تو را نشناخت آنگونه که حق شناخت توست جز خدا و من»
استاد برنامههای معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه امام هادی(ع) با آموزش زیارت جامعه کبیره به شیعیان راهبردهایی تعیینکننده برمدار معرفت امام در بین شیعیان ایجاد فرمودند، گفت: در فراز«وَجَعَلَ صَلَواتَنا عَلَیْکُمْ وَما خَصَّنا بِهِ مِنْ وِلایَتِکُمْ طیباً لِخَلْقِنا وَطَهارَةً لاِنْفُسِنا وَتَزْکِیَةً لَنا وَکَفّارَةً لِذُنُوبِنا» این دعا در حقیقت اهلبیت(ع) جلوهای از رحمه للعالمین پیامبر اسلام(ص) هستند؛ بر این اساس اگر خداوند گناهان همه خلائق را بپوشاند و لباس رحمت بر آنان بهواسطهی اهلبیت(ع) است که در برخی روایات داریم در روز قیامت خیل کثیری از بندگان الهی را دستگیری کرده و در این دنیا به برکت حضور نورانیت اهلبیت(ع) گناهان بندگان بخشیده میشود همانطور که در زیارتنامهای اشارهشده است که زائر ایشان در حال معرفت تمامی گناهانش بخشیده شده و جایگاهشان بهشت خواهد بود.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه اهلبیت(ع) بر اساس متن این زیارتنامه امنترین مسیر راهنمایی بشر بهسوی رستگاری هستند، اظهار کرد: در فرازی از این زیارت آمده است«اَلسَّلامُ عَلى مَحاَّلِّ مَعْرِفَةِ الله»؛ بنابراین آنچه که مسلم است و در بیان روایات به آن اشارهشده است این است که راههای رسیدن به خداوند بسیار زیاد است اما آنچه باید بر اساس نص جامعهی کبیره موردتوجه قرار بگیرد این است که امنترین راه سیره و سبک زندگی اهلبیت(ع) است.
حجتالاسلام مدرسی با اشاره به اینکه در اولین فراز این زیارتنامه بر واژه اهلبیت به عنوان خاندان پیامبری اشاره شده است که باید در آن تأمل جدی شود، اظهار کرد: در این فراز زیارتنامه آمده است«السلام علیکم یا اهلبیت النبوه» باید توجه داشت خاندان پیامبری با خاندان پیامبر تفاوت ماهوی دارد و در این فراز از زیارتنامه بهصراحت آمده خاندان پیامبری و نمیفرماید خاندان پیامبر؛ بر این اساس آیه 33 سوره احزاب چنین میفرماید«إِنَّما يُرِيدُ الله لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً».
وی با اشاره به اینکه بیش از 300 نفر از اهل سنت و شیعه منظور دقیق این آیه را در روایاتی تائید کردهاند، اظهار داشت: واژه اهلبیت(ع) در آيه 33 سوره احزاب عبارتاند از امام علي(ع)، امام حسن(ع)، امام حسين(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) است؛ بنابراین دليل اصلی براي اين حقیقت صدها روايتي است كه با سند صحيح از پيامبر اكرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نقلشده است.
حجتالاسلام مدرسی با اشاره به اینکه یکی از منابع مستند برای این حقیقت از برجستهترین منابع اهل سنت است، تصریح کرد: مسلم در صحيحش از عايشه روايت میکند«خرج النبي (ص) غراة و عليه مرط مرحل من شعر اسود فجاءالحسن بن علي فادخله ثم جاء الحسين فدخل معه ثم جائت فاطمه فادخلها ثم جاء علي فادخله ثم قال انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهلالبيت و يطهركم تطهيراً؛ بر اساس اين روايت امام حسن(ع) و امام حسين(ع) و حضرت فاطمه(س) و امام علي (ع) بر پيامبر اكرم (ص) وارد میشوند. آنها را به خود راه میدهد و آیه تطهير را درباره آنها تلاوت میکند.»
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه وهابیت با ویرایش منابع اهل سنت به دنبال حذف حقانیت هدایت است، گفت: ترمذي در کتاب «سنن» خود از ام سلمه روايت كرده است«انّ النّبي جلّل علي الحسن و الحسين و عليّ و فاطمه كساءِ ثم قال اللهم هولاء اهل بيتي و خاصتي اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيراً فقالت ام سلمة و انا معهم يا رسولالله قال انك الي خير؛ بر اساس اين روايت پيامبر اكرم (ص)، حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) و امام حسن(ع) و امام حسين (ع) را در زير يك پتو جمع میکند و سپس با گفتن «هولاء اهلبيتي و خاصتي» و دعائي كه كلماتش را از آيه تطهير اقتباس كرد مراد از اهلبیت در آيه تطهير را معرفي مي كند.» باید توجه داشت که در کتاب«سنن» ترمذي بعد از نقل اين حديث حسن آن را تأييد مي كند و اين حديث توسط احمد بن حنبل نيز نقلشده است./837/پ202/ی