۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۴۵۰۱۴۲
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حوادث مکه و منا بی کفایتی آل سعود را در مدیریت مناسک حج نشان داد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: وقوع حوادث مکه و منا عدم لیاقت حکومت آل‌سعود را در مدیریت مناسک حج نشان داد، البته این مسأله سالها است که بر همه ثابت شده است.
حجت الاسلام قاضی عسگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر امشب در مراسم نخستین سالگرد شهدای حوادث مکه و منا شهرستان شهرضا که در مسجد صدیقه‌طاهره این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: حوادثی که در سال گذشته در مسجدالحرام رخ داد، از جمله تلخترین حوادث تاریخ حج بود، چون هیچگونه پیشبینی در مورد وقوع این حوادث نبود، حجاج ایرانی در این حوادث در سختترین شرایط و با لب تشنه جان خود را از دست دادند؛ آنان شادمان از اتمام اعمال و مناسک عبادی خود بودند که در حادثه‌ای ناگهانی گرفتار شدند و به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: در این واقعه سوء مدیریت حکومت آل سعود به اثبات رسید، حکومت عربستان به موقع عملیات امدادرسانی را انجام نداد و این اقدام باعث شد که حداقل 7 هزار و 500 نفر از حجاج از تمامی کشورهای اسلامی کشته شوند، حوادث مکه و منا جهان اسلام را داغدار کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به بخشهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از مسائلی که در سخنان ایشان به آن اشاره شد، لزوم اتخاذ تدابیر جدی در مدیریت مناسک حج بوده است؛ افرادی که خود را مدیر حج می‌دانند، نتوانستند امنیت زائرانی که به این کشور وارد می‌شوند را تأمین کنند، تاریخ حج این مسأله را تأیید می‌کند؛ حکومت آل سعود از ابتدای دوران زمامداری خود تاکنون ثابت کرده است که نمی‌تواند مناسک حج را به درستی و به طور کامل مدیریت کند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: هر ساله کنگره‌ای در موسم حج در کشور عربستان برگزار می‌شود، بنده مقاله‌ای را به این کنگره ارسال کردم و در آن حدود ده عنوان از مهمترین مشکلات حجاج را  از زبان سفرنامه نویسانی که در طول حدود یک قرن گذشته به مناسک حج مشرف شده بودند، مطرح کردم اما همانند سایر موارد تذکر قبلی، به این مسأله هم توجهی نشد؛ بنده در آن مقاله به بهداشت و امنیت حجاج اشاره کردم که در وضعیت بد و نگران کننده‌ای قرار دارد؛ در برخی از سفرنامه‌ها آمده است که حجاج زیادی در کوچه‌ها و معابر شهرهای جده و مکه جان خود را از دست داده بودند و کسی هم به وضعیت آنان رسیدگی نمی‌کرده است.

وی تصریح کرد: آل سعود در طول دوران طولانی زمامداری خود باجود کسب درآمدهای زیادی که از محل نفت به دست آوردند در شهرهای جده و مکه هزینه زیادی را در جهت رفاه حال حجاج انجام ندادند، این در حالی است که در شهرهایی همانند ریاض سرمایه‌گذاریهای زیادی را انجام دادند و امنیت و بهداشت را در این شهرها بر اساس اخرین استانداردهای جهانی تأمین کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تأکید کرد: وضعیتی که دو شهر مکه و مدینه به عنوان دو شهر بزرگ جهان اسلام دارند، در شأن اسلام و مسلمانان نیست، حکام دولت عربستان حتی اگر با انعقاد قراردادهای اقتصادی و عمرانی با دیگر کشورها برای عمران و آبادانی این دو شهر تلاش کرده بودند، باید اکنون شاهد وضعیت به مراتب بهتری در آنها باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: در مسیر خیابان 204 که جمع زیادی از حجاج از جمله حجاج ایرانی به شهادت رسیدند معابر  تنگ و باریک بود و پس از وقوع این حوادث و کشته شدن عده زیادی از حجاج، اقدام به تعریض مسیرهای این خیابان کردند؛ ما از حدود 30 سال قبل، پس از اتمام مناسک حج، مشکلات حجاج را به وزیر حج آل سعود گزارش می‌دادیم اما هیچگاه به این گزارشات رسیدگی نشد.

وی گفت: در زمانی که حجاج ایرانی مشغول طواف خانه خدا هستند، ناگهان عده ‌ای برای تمیز کردن محوطه مسجدالحرام وارد می‌شوند و حجاج را با طنابهایی کنار زده و اقدام به نظافت می‌کنند، بسیاری از بیماریهایی که حجاج تا چند ماه پس از بازگشت از مناسک حج به آن مبتلا هستند به دلیل استفاده از مواد شیمیایی است که کارگزاران حکومت عربستان برای نظافت از آن استفاده می‌کنند که از نمونه‌های عدم رعایت موازین بهداشتی از سوی این افراد است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، تأکید کرد: مسؤولان ایرانی مدیریت حج با اصرار و تلاش فراوان موفق شدند تا تیمهای بهداشتی ایرانی را به همراه کاروانهای حجاج روانه کنند زیرا دولت عربستان مدعی بود که شبکه بهداری این کشور و مراکز درمانی مستقر در  جوار زائران می‌تواند خدمات بهداشتی را ارائه کند در حالی که این مراکز به دلیل استفاده از پزشکان عرب زبان و نیز عدم دسترسی به پرونده‌های پزشکی حجاج ایرانیف نمی‌توانستند امنیت جانی حجاج ما را تأمین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: مسؤولان دولتی عربستان اذعان کرده‌اند که بهترین و منظمترین مناسک حج با مدیریت ایرانیان برگزار می‌شود چون متولیان حج با تمام تلاش خود به دنبال حفظ امنیت و بهداشت و سلامت زائران ایرانی هستند.

وی اذعان کرد: متأسفانه تفتیش غیرقانونی رایانه‌های شخصی زائران ایرانی در فرودگاه‌ها نیز از جمله دیگر اقدامات غیرقانونی و توهین آمیز دولت عربستان است، از سوی دیگر در فرودگاه قرآن‌های زائران ایرانی را با  این توجیه که در آنها موارد تحریف شده وجود دارد، ضبط می‌کنند؛ بنده یک بار نمونه قرآنی ایرانی را امیر قبلی عربستان نشان دادم و ثابت کردم که هیچ تفاوتی بین این قرآن با دیگر قرآنها نیست، امیر عربستان با ابراز تأسف از این اقدامات، برخی از علمای وهابی را به عنوان مسؤول این قضایا معرفی کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: بی توجهی و کاهلی مسؤولان حکومتی عربستان در مدریت مناسک حج در واقع توهین به مقدسات جهان اسلام است و حوادث سال گذشته نیز عدم لیاقت آنان را ثابت کرد؛ مسؤولان این کشور به جای اینکه مبلغی را برای رفاه حال حجاج هزینه کنند، با توزیع پولهای زیادی بین حجاج برخی از کشورها به دنبال همراه کردن آنها با عقاید و نیات خود هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تأکید کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب بر لزوم تجدید نظر در مدیریت مناسک حج تأکید می‌کنند به دلیل اقدامات حکومت بی لیاقت آل سعود و هم به دلیل فرمایش خداوند در قرآن است؛ در قرآن کریم بارها بر این مسأله تأکید شده است که افرادی که ظلم کردند نمی‌توانند به عهد خداوند نائل شوند، افرادی که دستشان به خون افراد زیادی در سوریه، عراق و یمن آلوده شده و کودکان زیادی را به قتل رسانده‌اند، از جرگه اسلام خارج هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به برخی سخنان اخیر مسؤولان حکومتی عربستان مبنی بر کارشکنی ایرانیان در مناسک حج گفت: این سخنان دروغهایی فاحش است که برای فریب افکار عمومی جهان مطرح می‌شود، اما امروزه به دلیل غلبه پوشش خبری رسانه‌ها بر وقایع مختلف، طرح این سخنان بی فایده است زیرا جهانیان به سادگی می‌توانند حقیقت را دریابند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی اضافه کرد: مسؤولان حکومتی عربستان در ابتدا مسؤولان ایرانی را با چند ماه تأخیر برای رایزنی در امور حج دعوت کردند، در گفت و گوی اولیه هم مشکلات و موارد اختلاف حل نشد، پس از تغییر وزیر حج عربستان مذاکرات دیگری انجام شد که باز هم به دلیل عدم تأمین امنیت زائران ایرانی و طرح مباحثی که بر خلاف فقه شیعه بود، به توافق نرسیدیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: ما غرور و عزت زائران ایرانی را خدشه دار نمی‌کنیم، تا آخرین لحظه بنای مسؤولان ایرانی بر اعزام زائران به مناسک حج قرار داشت، حتی منازل حجاج هم اجاره شد اما دولت عربستان تأمین امنیت زائران ایرانی را قبول نکرد.

وی عنوان کرد: مسؤولان عربستان می‌گویند که ما مناسک حج را سیاسی می‌کنیم، این در حالی است که ما عقیده داریم حج دارای یک رکن سیاسی و یک رکن عبادی است اما هیچگاه مناسک حج را سیاسی نکردیم؛ دعای کمیل و دعای عرفه که حجاج ما برگزار می‌کنند، نه تنها سیاسی نیست بلکه نماد بندگی و عبودیت در برابر خداوند است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تأکید کرد: زائران ایرانی در مناسک حج مراسم برائت از مشرکان را برگزار می‌کنند زیرا برائت یک مسأله قرآنی است که انبیای الهی در آن پیشگام بوده‌اند، ما در مراسم برائت از مشرکان بر علیه افرادی که خون تعداد زیادی از مسلمانان را بر زمین ریخته و عده زیادی را آواره کرده‌اند، شعار می‌دهیم، این مسأله منافاتی با امنیت مناسک حج ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر تأکید کرد: پس از یک سال که از وقایع مکه و منا می‌گذرد، دولت عربستان اجازه نمی‌دهد کمیته حقیقت یاب درباره این واقعه تشکیل شود زیرا اگر این مسأله انجام شد، سوء مدیریت و سهل انگاری دولت عربستان در آن وقایع بر همه ثابت می‌شود.

وی گفت: در گذشته دولت عربستان به عنوان یکی از بزرگترین دولتهای جهان اسلام و منطقه خاورمیانه شناخته می‌شد، اما اقدامات جنایتکارانه آنان باعث شده تا تمام جهان به حقانیت شیعه پی ببرند، تا جایی که اروپاییان نیز وهابیان را به عنوان حکومتی آدمکش و خونریز می‌شناسند و ترجیح می‌دهند در جهان اسلام مناسبات خود را با شیعیان دنبال کنند./868/201/ب2

ارسال نظرات