۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۴۵۰۰۴۷
امام جمعه موقت اصفهان مطرح کرد؛

حلم واژه قرآنی فراموش شده در جامعه اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: یکی از چیزهایی که موجب جذب دیگران به دین اسلام می شود و قرآن روی آن حساب ویژه ای باز کرده است، حلم است.
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمين سيد مجتبی ميردامادی شب گذشته در مسجد الغفور خيابان سروش با اشاره به واژه «حلم»، گفت: از نکات اخلاقی که قرآن روی آن حساب ویژه ای باز کرده است، «حلم» است.

وی با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند «حلم پرده ای است که زشتیهای انسان را می پوشاند و عقل شمشیری است که بر هوی و هوسها پیروز می شود»، افزود: انصافاً این روایت از نظر اخلاقی و اجتماعی بسیار بالا است و اگر عمل به آن در جامعه فراگیر شود، بسیاری از مشکلات اخلاقی و اجتماعی برطرف خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در تشریح مفهوم حلم، بیان کرد: حلم به معنای نرمش است و نام حلیم که روی نوعی غذا گذاشته اند به خاطر نرمی آن غذا است، حلیم یکی از صفات فوق العاده خوب و ممتاز است که اگر در کسی باشد، دیگران جذب او می شوند.

امام جمعه موقت اصفهان با توجه به آیه «فبما رحمة من الله»، تصریح کرد: یکی از صفات بارز پیامبر(ص) که خداوند آن را عامل همگرایی امت اسلامی معرفی می کند، حلیم بودن ایشان است، خداوند در این آیه می فرماید «به لطف خداوند نرم خو شدی و اگر خشن بودی مردم از اطرافت پراکنده می شدند».

استاد اخلاق حوزه علمیه تندخویی را یکی  از صفات افراد بد اخلاق دانست و اظهار کرد: انسانها تا در حالت عادی قرار دارند، باطنشان نمایان نمی شود، تنها زمانی می توان فهمید درون افراد چه چیزی می گذرد که آنها عصبانی شوند، در حالت عصبانیت ممکن است برخی افراد فحاشی کنند، ممکن است به دیگران تهمت بزنند، ممکن است غیبت دیگران را بکنند.

وی ادامه داد: برخی افراد تندخو هستند که با بداخلاقی، دیگران را از خودشان متنفر می کنند، گاهی وقتی پدر بداخلاقی به مسافرت می روند خانواده نفس راحتی می کشند و می گویند ای کاش دیرتر بازگردد، یادم هست در دورانی که به مدرسه می رفتم فردی به خاطر بداخلاقی پدرش می گفت ای کاش پدرم می مرد، پرسیدم چرا چنین حرفی می زنی، پاسخ داد او بسیار تندخو و خشن است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی به توصیه های پیامبر(ص) به جناب ابوذر غفاری اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) به جناب ابوذر غفاری می فرمایند، سه صفت است که اگر کسی در دنیا دنبالش نباشد، در آخرت ضرر خواهد کرد.

امام جمعه موقت اصفهان در تشریح اولین توصیه پیامبر(ص) به جناب ابوذر غفاری ابراز کرد: اولین نکته که پیامبر(ص) می فرمایند، ترسی است که منجر به دوری انسان از گناه شود، اگر از نگاه کردن به نامحرم بترسیم، اگر از دست درازی کردن به اموال دیگران بترسیم، اگر از این که زبان به غیبت بگشاییم بترسیم، بسیاری از مشکلات قابل حل است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خوردن مال حرام را بسیار خطرناک دانست و ابراز کرد: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی می فرمایند، زمانی که لقمه را در دهانت گذاشتی لحظه ای تأمل کن اگر آن لقمه حلال است، آن را فرو بر ولی اگر آن لقمه حرام یا شبهه ناک است آن را از دهانت خارج کن، چرا که لقمه حرام شوق عبادت را از تو می گیرد و تا 40 روز دعایت به اجابت نمی رسد.  

وی افزود: دومین توصیه پیامبر(ص) به ابوذر غفاری این است که حلمی داشته باش که جهل جاهل را به خودش بازگرداند، فرض کنید دو راننده با همدیگر بحثشان می شود، یکی فحاشی می کند و یکی معذرت خواهی می کند، مردم راجع به هر کدام چه نظری دارند، مسلماً در مورد شخصیت کسی که فحاشی می کند نظر بد دارند و راجع به شخصیت فردی که عذر خواهی می کند، نظرشان مثبت است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی سومین موردی که پیامبر به ابوذر آموزش داد را اخلاقی دانست که بتوانیم به واسطه آن با مردم زندگی کنیم و ابراز داشت: این همه بد اخلاقیهایی که نسبت به پیامبر(ص) روا داشتند، با خوش اخلاقی پیامبر(ص) روبرو می شد، تا جایی که آیه معروف«اِنَّهُ لَخُلُقٍ عَظیمٍ» در شأن پیامبر(ص) نازل شد و پیامبر(ص) می فرمودند هیچ پیامبری در گذشته به اندازه من اذیت نشده است.

امام جمعه موقت اصفهان زنان و مردان را به سازش با یکدیگر دعوت کرد و افزود: در روایت آمده است که اگر زنی بر اخلاق بدِ شوهرش صبر کند یا برعکس، خداوند در روز قیامت او را با ایوب پیامبر(ع) محشور می کند، زندگی فرزندانتان را خراب نکنید.

استاد اخلاق حوزه علمیه حلم را از صفات انبیاء و اولیای الهی دانست و ابراز کرد: وقتی یک یهودی سرِ راه امام سجاد(ع) و یارانشان ظاهر شد و به ایشان توهین کرد، اصحاب می خواستند حساب او را برسند ولی امام اجازه ندادند، بعد از مدتی امام فرمودند که بیایید برویم و رفتار آن مرد یهودی را جبران کنیم، اصحاب با خوشحالی گفتند چشم بیایید تا برویم، ولی در راه شنیدند که امام سجاد(ع) دائماً آیه معروف«وَ الکاظِمینَ الغَیظَ وَ العافینَ عَنِ النّاسِ» را زمزمه می کنند.

وی در ادامه داستان اذعان کرد: وقتی امام درب خانه آن یهودی حاضر می شوند، او بسیار می ترسد ولی امام می گویند نسبتهایی به ما دادی اگر این نسبتها درست است خداوند ما را بیامرزد ولی اگر این نسبتها ناروا است، خداوند تو را بیامرزد، همان جا مرد یهودی روی پای امام افتاد و شهادتین خود را خواند. 

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پایان با خواندن این بیت شعر که می گوید «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت، با دشمنان مدارا» تأکید کرد: غایت حلم این است که اگر کسی به تو زهر داد به او شکر بدهی، البته این حلم مربوط به ارتباط مسلمانان با یکدیگر است و در مقابل دشمنان ما همانند پیامبر(ص) و اصحاب راستینشان شدیداً ایستاده ایم./867/201/ب2

ارسال نظرات