۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۴۴۹۸۰۶
آیت الله شفیعی:

برترین حالت نزدیکی انسان به خداوند سجده است

آیت الله شفیعی با بیان اینکه سجده از ارکان عبادت است، گفت: سجده در روایات برترین حالت نزدیکی انسان به خداوند محسوب می شود.
آيت الله علي شفيعي نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی در ادامه تفسیر سوره علق با اشاره به آیه «أرأیت الذی ینهی عبدا اذا صلی»، ابراز داشت: در تفاسیر ابوجهل به عنوان مزاحم پیامبراکرم(ص) در اقامه نماز معرفی شد و عدم ذکر نام آن دو برای آن است تا حکم آیه برای همگان و به همه زمان ها تعلق داشته باشد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با ذکر آیه «أرأیت ان کان علی الهدی او أمر بالتقوی»، گفت: در این آیه مقصود حضرت ختمی مرتبت(ص) است که راه هدایت و سعادت را پیموده و به انسان ها معرفی و از خوردن ربا و غش در معامله منع و به تقوا امر می کند.

آیت الله شفیعی با اشاره به آیات «أرأیت ان کذب و تولی ألم یعلم بأن الله یری» در سوره علق، خاطرنشان کرد: در این آیات گمراه کننده مردم، تکذیب کننده و رویگردان از خدا در برابر آمر به تقوا و راهنما کننده به سوی سعادت وجود دارد و مصداق اولیه شأن نزول آیات مزبور ابوجهل است که در جنگ بدر با ذلت و خواری کشته شد.

این عالم دینی با اشاره به کشته شدن ابوجهل به دست عبدالله بن مسعود، عنوان کرد: تکبر ابوجهل تا آن حد بود که عبدالله بن مسعود را به هنگام سربریدن خود تحقیر و فرزند چوپان خطاب قرار داد و با این ادعا که پیامبراکرم(ص) از وی ترس داشت، از ابن مسعود خواست تا سرش را از سینه قطع کند.

وی اظهار داشت: عبدالله بن مسعود عکس درخواست وی عمل کرد و سرش را به گونه ای قطع کرد که در هنگام بردن سر مشرکان نزد رسول خدا(ص) کوچکتر از همگان شد و آن حضرت پس از مشاهده این واقعه سجده شکر به جای آوردند.

نماینده مردم خوزستان با بیان آیه «کلا لئن لم ینته لنصفعا بالناصیه»، ابراز داشت: خداوند از اوائل بعثت خبر چنین وقایعی را در سوره علق دادند و در اینجا می گوید که اگر چنین شخصی دست از اقدامات خود برندارد با ذلت و خواری او را می کِشیم و اگر پیروان خود را برای کمک خواهی صدا کند ما نیز شراره های آتش را به مقابله آنها خواهیم فرستاد.

آیت الله شفیعی عنوان کرد: خداوند در آیه «کلا لا تطعه واسجد و اقترب» نخست رسول خدا(ص) و سپس همه انسان ها را به عدم فرمانبری و گام نهادن در مسیر افرادی همچون ابوجهل و پیروانش فرامی خواند چرا که پایان چنین مسیری ذلت و خواری است.

این عالم دینی در پایان با بیان اینکه تنها باید برای خداوند سجده کرد تا به او نزدیک شد، گفت: سجده سبب نزدیکی انسان به خداوند و رکنی از عبادت است و در روایات برترین حالت نزدیکی انسان به خداوند محسوب می شود که خداوند تنها آن را برای بندگانش می پسندد./۹۴۵۶/202/ب2

ارسال نظرات