۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۴۴۹۶۲۰
در درس خارج مطرح شد؛

روایت آ‌یت الله سبحانی از تواضع و ادب امام در برابر آیت الله بروجردی

حضرت آیت الله سبحانی گفت: کی از شاگردان حضرت امام به ایشان عرض کرد که تکلیف را روشن کنید که مردم به چه کسی رأی بدهند، امام فرمودند که تکلیف من در حال حاضر درس گفتن است یعنی این کار مربوط به آقای بروجردی است و تا ایشان هستند ما نباید در این باره حرف بزنیم البته ایشان از آقای بروجردی اسم نبردند اما ما متوجه شدیم.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: حضرت 11 هزار نامه، خطبه و کلمه قصار دارند و عجیب این است که یکی از آن ها را در زمان پیامبر اسلام نگفته است.

وی افزود: امیرمؤمنان 23 سال پس از بعثت با رسول اکرم(ص) زندگی کرده که یک کلمه از این کلمات از ایشان شنیده نشده است، نمی توانیم بگوییم حضرت در زمان حیات پیامبر چیزی بلد نبودند بلکه همه آن را بلد بود اما با وجود رهبری همانند پیامبر اسلام سکوت کردند که ادب است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: در زمان مصدق اختلاف عظیمی در قم موجود داشت، دربار یکی را می خواست و مردم یکی دیگر را می خواستند حضرت امام آن زمان در مسجد محمدیه قدیم درس می گفتند.

وی ادامه داد: یکی از شاگردان حضرت امام به ایشان عرض کرد که تکلیف را روشن کنید که مردم به چه کسی رأی بدهند، امام فرمودند که تکلیف من در حال حاضر درس گفتن است یعنی این کار مربوط به آقای بروجردی است و تا ایشان هستند ما نباید در این باره حرف بزنیم البته ایشان از آقای بروجردی اسم نبردند اما ما متوجه شدیم.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که تا زمانی که آقای بروجردی زنده بود امام کاری انجام نداد، ابراز داشت: از امیرمؤمنان مادامی که پیامبر در حیات بود کلمه شنیده نشده است، حضرت علی می فرمایند(ع) نامه شخص نشان دهنده عقل و درایت افراد است.

وی عنوان کرد: چیزی که می نویسیم و چاپ می کنیم باید مورد بررسی قرار دهیم که با عقل، دیانت و کیان ما موافق است یا خیر چون این ها می ماند و بر همین اساس درباره انسان قضاوت می شود، این مسأله را درباره رفیق هم می توان پیاده کرد .

این مرجع تقلید با اشاره به آیه ای از قرآن کریم مبنی بر فلینظر الانسان الی طعامه خاطرنشان کرد: افراد عادی می گویند که طعام یعنی غذاهای گوناگون اما حضرت می فرمایند منظور از طعام علمی که انسان اخذ می کند است، مراد از این جا طعام عقلی است

وی اضافه کرد: چه درسی را می خوانیم، آیا به حال ما مفید است و ما را به جایی می رساند یا نه، طعام یعنی علمی که انسان از استاد و کتاب اخذ می کند؛ آیه ای دیگر می فرماید انسان به دوست خود هم باید دقت کند از آیه بر می آید که خلیل امری فطری بوده و هیج انسانی خالی ازدوست نیست اما باید ببیند که دوست رهزن است یا او را بالا می برد؛ طلاب باید دقت بیشتری در خواندن، نوشتن و مطالعه کردن داشته باشند، ما هشتمین دوره است که اصول می گوییم سال های پیش هشت سال طول می دادیم اما وقتی دیدیم وقت آقایان کم است مدت آن را به چهار سال و نیم و 5 سال کاهش دادیم، اگر یک دوره اصول به صورت دقیق خوانده شود برای اجتهاد کافی است./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات