۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۴۴۹۳۹۳
حجت الاسلام مومنی:

سالک پرستی انسان را از مسلک پرستی دور می‌کند

حجت الاسلام مومنی گفت: در مسیر طریق، سالک پرستی آفت است و انسان را از مسلک پرستی دور می‌کند و در جامعه امروز ارائه اینکه شیخ رجبعلی خیاط چه کرد که عارف بالله شد و اینکه مسلک معرفی شود نه سالک بسیار حائز اهمیت است.
عکس حجت الاسلام سید حسین مومنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مومنی، خطیب مشهور و استاد حوزه علمیه، عصر دوشنبه به مناسبت پنجاه و پنجمین سالروز ارتحال ملکوتی عارف عرش آشیان شیخ رجبعلی نکوگویان(خیاط) که در بقعه ابن‌باویه برگزار شد، گفت: در سالهای اخیر چاپ و نشر کتابهای ارزنده‌ در زمینه اوصاف اولیای الهی و سالکین طریق در جامعه افزایش یافته است.

وی افزود: در مسیر طریق، سالک پرستی آفت است و انسان را از مسلک پرستی دور می‌کند و در جامعه امروز ارائه اینکه شیخ رجبعلی خیاط چه کرد که عارف بالله شد و اینکه مسلک معرفی شود نه سالک بسیار حائز اهمیت است.

حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه کدامین ویژگی در وجود شیخ رجبعلی خیاط سبب شد او به این مقام برسد، ابراز کرد: آیت الله بهجت(ره) و شیخ رجبعلی خیاط و بسیاری از سالکان الی‌الله از اولیای الهی بودند آنان راه طریق را طی کردند تا به مطلوب و مقصود برسند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به رفعت مقام شیخ رجبعلی خیاط، اظهار داشت: شیخ در حقیقت به عبودیت و بندگی خدا نائل شده بود به همین دلیل خداوند او را امتیاز و مقام بخشید که امروز نه تنها در این شهر بلکه در اقصی نقاط ایران و جهان این بزرگ مرد عارف را می‌شناسند.

این خطیب مشهور با بیان اینکه انسان نباید برای خود ملکیتی قائل باشد، تصریح کرد: همه انسانها باید بدانند که در هیج یک از امور دنیوی ملکیتی ندارند و همه و همه از آن خدا و مخلوق اویند.

وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند: اعضا و جوارحت از آن خداست و تو برای خودت ملکیتی قائل نشو هر آنچه هست از آن ذات اقدس الهی است؛ شیخ به این درجه رسیده بود به همین دلیل توانست مرتکب گناه نشود حتی تصور گناه را هم نکند.

حجت الاسلام مومنی اضافه کرد: شیخ تدبیر امرش را به خدا سپرد چون به قدرت خداوند یقین داشت و همچنین در همه امور از او استعانت می‌طلبید و می‌دانست که عزت و ذلت انسان در دست خداوند است امروز تمامی اضظراب، استرس، و ملول شدن نتیجه عدم اعتماد به قدرت الهی است.

این استاد حوزه علمیه خدا را تنها مولای انسان و رحم کننده به او دانست و گفت: تمامی دغدغه عبد در ترک محرمات و انجام واجبات خلاصه می‎شود و سالک بدون انجام این امور نمی‌تواند سالک باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کوچک شمردن گناه بالاترین گناه است که انسان را از رسیدن به معبود باز می‌دارد و رضایت به هر آنچه که انسان دارد بالاترین ثواب است./202/813/ب1

ارسال نظرات