۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۴۴۹۱۴۵
استاد حوزه علمیه:

انسان در روز عرفه تطهیر می‌شود

استاد حوزه علمیه شب و روز عرفه معادل خیراتی که در ماه مبارک رمضان نصیب انسان می‌شود دانست و گفت: قدرت عرفه از عرفانی است که می‌تواند نصیب بنده شود یعنی انسان با معرفتی که کسب می‌کند می‌تواند به گذشته خود غلبه و شقاوت خودش را برطرف می‌کند.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه علمیه قم، سحرگاه یکشنبه در احیای شب عرفه که در مسجدالنبی(ص) شهر ری برگزار شد، اظهار داشت: شب و روز عرفه معادل خیراتی است که در ماه مبارک رمضان نصیب انسان می‌شود.

وی افزود: در روایت آمده است، اگر کسی در ماه مبارک رمضان آمرزیده نشود، شقی است و دیگر فرصتی برای آمرزش ندارد مگر در عرفه؛ قدرت عرفه از عرفانی است که می‌تواند نصیب بنده شود یعنی انسان با معرفتی که کسب می‌کند می‌تواند به گذشته خود غلبه و شقاوت خودش را برطرف می‌کند.

شجاعی ذکر  را یاد بیان کرد و گفت: باطن انسان مجموعه‌ای از یادها‌ است و تمام خروجی او از همان ذکرها نشات می‌گیرد امام علی(ع) فرمودند: هرچیزی که ظهور می‌کند محصول باطن است و باطن مجموعه‌ای از ذکرها است؛ ذکر غذای روح است زمانی انسان چیزی را یاد می‌کند در اصل با او اتحاد برقرار کرده است و جزئی از نفس او می‌شود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به انواع یادها، ابراز کرد: یادهای انسان به پنج دسته حسی، خیالی، وهمی، عقلی و فوق عقلی تقسیم می‌شود، این یادها برای حیات دنیوی و اخروی انسان لازم و ضروری است و سعادت انسان بستگی به نوع ذکرها از جهت حرام و حلال بودن آن دارد.

وی اطهار داشت: بسیار از انسانها در قیامت هیزم جهنم هستند و آتش جهنم از نفس آنان شعله ور می‌شود و این نتایج رفتارهای دنیای چنین افرادی است، قیمت انسان بستگی به یادهای او است.

شجاعی با بیان اینکه انسان نباید به هرچیزی فکر کند و مراقب ورودی‌های خود باشد، عنوان کرد: تکرار اذکار سبب تثبیت در ذهن می‎شود و اگر آن اذکار یاد خدا باشد انسان را به یاد شرافت حقیقی خود می‌اندازد و با او سنخیت پیدا می‌کند و همانند آن ذکر می‌شود.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که تکرار اذکار سبب ذاتی شدن آن در روح انسان می‌شود، بیان داشت: کسی که ذکر را غذای نفس می‌داند انسان می‌شود، در روایت است دزدترین انسان کسی است که از اذکار نماز می‌کاهد.

وی افزود: اگر کسی بلوغ انسانی نداشته باشد، ذکر الله نمی‌شود برای مثال فردی که از قرائت قرآن و نماز لذت نمی‌برد به بلوغ انسانی نرسیده است.

شجاعی خاطرنشان کرد: انسان تا روح انسانی پیدا نکند انس با غیب را محتوای غذای خود نمی‌داند، امیرمومنان(ع) فرمودند «ذکر یاد دوستار است؛ کسی از غیب لذت می‌برد که به مقام حب رسیده باشد./813/202/ب2

ارسال نظرات