تحریک طلاب برای ارتقایی خواندن دروس حوزه اشتباه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال در مراسم افتتاحیه مدرسه خاتم الاوصیاء که پیش از ظهر امروز در این مدرسه برگزار شد به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و بیان داشت: طلبه ای که دارای سه عنصر علم آموزی، عمل به آن علم برای خداوند و آموزش به دیگران باشد در جهان اسلام تأثیرات فراوانی خواهد داشت و در صورت نبودن هر یک از این سه عنصر با مشکلات فراوانی روبه رو خواهدشد.
مدیر حوزه علمیه استان قم با طرح سؤالی مبنی بر تعریف علم بیان داشت: در روایات ائمه معصوم(ع) علم آن است که منفعتی برای عالمش داشته باشد و بر جاهل آن خسارت وارد کند که آن، علم اعتقادات، فقه و شریعت و علم افلاک است؛ طلابی که به دنبال عرفانهای کاذب هستند در خیالات و جهل مرکب بسر می برند.
وی ادامه داد: با وجود شبهات فراوان در جهان اسلام و حرکت های تکفیری وظیفه طلاب بسیار سنگین شده است؛ داعش کتابی با نام فقه الدماء مبنی بر استدلال های ریختن خون شیعیان تدوین کرده است که البته استدلال های آن به راحتی پاسخ داده می شود اما چنین کاری نیازمند فراگیری صحیح علوم پایه از سوی طلاب است.
حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال خاطرنشان کرد: مشکل امروزی حوزه علمیه این است که داده های علمی طلاب دارای استعداد، فراوان شده است اما به هنگام استفاده از علوم دچار مشکل می شوند به عبارت دیگر داده هایی که صرف علوم پایه طلاب شده است کارورزی نشده و فرآیند عملیاتی را طی نکرده اند.
وی اضافه کرد: طلابی که مراحل علمی را طی کرده اند و قصد دارند مرتبه دیگر آن مراحل را طی کنند بسیار اشتباه است زیرا حلقه مفقوده حوزه کاربردی نشدن علوم پایه است که باید احیا شوند؛ خوشبختانه در سال های اخیر مدیران حوزه های علمیه کلاس های کاربردی فراوانی تشکیل داده اند؛ تحریک کردن طلاب برای ارتقایی خواندن نیز اشتباه است بلکه باید طلاب را به کاربردی خواندن دروس تشویق کرد./1324/پ202/ی