۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۴۴۸۴۸۴
آیت‌الله ایمانی با اشاره به بحث حقوقهای نجومی؛

بینش تقلیل گرایانه که قبح گناه را می ریزد از نفس عمل برداشت از بیت‌المال خطرناک‌تر است

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: این بینش تقلیل‌گرایانه که قبح گناه را فرو می‌کاهد از نفس عمل برداشتن از بیت‌المال خطرناک‌تر است که این بینش به سبب ترک امر به معروف و نهی از منکر اتفاق می‌افتد.
آیت الله اسدالله ایمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز، در نشست رؤسا، دبیران و اعضای شوراهای امر به معروف و نهی از منكر دستگاه‌های اجرایی نظامی و قضایی استان فارس گفت: در بحث حقوق‌های نجومی تعابیری که شده از این منظر قابل بررسی است اما اندیشه‌ای هست که آن را در جامعه خوب معرفی می‌کند و به جای دزدی از بیت‌المال، می‌گوید«حقوق‌های غیر‌متعارف»، یعنی اصل قضیه خلاف نیست بلکه غیرعادی است و آن را جرم و خلاف شرع نمی‌پندارد.

وی در ادامه افزود: فراموش نکنیم امیرالمؤمنین علی(ع) به برادر خود عقیل می‌گوید که اگر می‌خواهی از بیت‌المال به تو ببخشم یا سهم خود را به تو می‌دهم که این کار با سرقت و راهزنی تفاوت ندارد.

آيت‌الله ایمانی یادآور شد: در نگرش مولا علی(ع) برداشت غیر‌مجاز از بیت‌المال به معنای دزدیدن اموال افراد بدون اجازه آن‌ها است اما در جامعه ما اصطلاح «غیرمتعارف» برای این دزدی به کار می‌رود گویی کسانی که این کار را کرده‌اند تبهکار و مجرم نیستند که گاه حتی با اشاره به سوابق مدیریتی، آن‌ها ذخیره نیز خوانده می‌شوند.

وی تصریح کرد: این بینش تقلیل‌گرایانه که قبح گناه را فرو می‌کاهد از نفس عمل برداشتن از بیت‌المال خطرناک‌تر است که این بینش به سبب ترک امر به معروف و نهی از منکر اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر تعداد کثیری از مؤمنان از ابتدا در مقابل این‌گونه اقدامات عکس‌العمل نشان می‌دادند بینش جامعه اصلاح می‌شد و مهم‌ترین مسأله برای جامعه همین است که درست ببیند و درست بیندیشد و حساسیت خود را از دست ندهد.

وی یادآور شد: قرآن مجید وقتی می‌خواهد مذمت کند می‌گوید برای آن‌ها گوش‌هایی است که نمی‌شوند و چشمانی که نمی‌بینند و در مورد منافقان تصریح می‌کند این کوران و کران بینش خود را از دست دادند.

آيت‌الله ایمانی افزود: پیامبر(ص) به سلمان فرمود آن روزی که بینش شما دچار مشکل شد اگر انسان مرده باشد بهتر است، وقتی ایمان از عمل صالح جدا شد دیگر کسی نمی‌تواند جلوی گناه کسی را بگیرد یا وی را دعوت به عمل صالح کند و این مشرب فکری و فلسفی برای ترک امر به معروف و نهی از منکر به جوامع تزریق شد.

وی با تأکید بر این‌که مهم‌ترین ارزش جامعه در صحیح و به‌موقع فکر کردن و تصمیم به‌موقع اتخاذ کردن است، یادآور شد: این بصیرت در نتیجه جریان داشتن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه محقق می‌شود.

امام‌جمعه شیراز بیان داشت: گاهی دیده می‌شود که افرادی با سوابق خوب و در جایگاه بالا، یک مرتبه از سر به زمین می‌افتند و تمام اعتبار خود را به باد می‌دهند و این بدان سبب است که فرد در شرایطی قرار می‌گیرد که از پذیرش امر به معروف و نهی از منکر طفره می‌رود و این گرایش غلط باعث می‌شود تمام حاصل عمر وی و سلامت روح و جسم و عاقبت به خیری او به خطر بیفتد.

وی در پایان گفت: امر به معروف و نهی از منکر از این منظر، قدرت سالم‌سازی انسان به عنوان یک فرد و قدرت سالم‌سازی اندیشه و بینش اجتماع را دارد، قرآن مجید درباره برخی اقوامی که مورد عذاب قرار گرفتند می‌فرماید شما آن‌چنان شده‌اید که قبح گناه در ملأعام برایتان معنا ندارد و با آن عادی برخورد می‌کنید، یعنی در فکر و اندیشه شما دگرگونی پیداشده و درست نمی‌فهمید./202/919/ب1

ارسال نظرات