۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۴۴۶۰۴۸
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

خدمات‌ رسانی اجتماعی در مساجد تقویت شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه تعاون و خدمات‌رسانی اجتماعی یکی از کارکردهای سنتی مساجد است، گفت: امروز هم باید فعالیتهایی چون شناسایی نیازمندان، کمک به آنها و تسهیل ازدواج جوانان جزء کارکردهای مساجد ما باشد.
حجت الاسلام خادمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در دیدار روحانیان مبلغ با گرامیداشت هفته جهانی مساجد، اظهار کرد: مسجد تجلی‌گاه یکپارچگی، اتحاد و انسجام امت اسلام محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مساجد مهمترین پایگاه‌های گردهمایی مسلمانان هستند، افزود: در این اماکن مقدس همدلی و وحدت امت اسلام به نمایش درآمده و بقای این دین الهی ضمانت می‌شود؛ ازاین‌رو می‌توان مساجد را حافظان دین و سلامت معنوی جامعه اسلامی دانست.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه حضور منسجم مسلمانان در مساجد سبب یأس و ناامیدی دشمنان می‌شود، خاطرنشان کرد: حضور باشکوه و متحد امت اسلام در مساجد در هنگام نماز نشانه قدرت دنیای اسلام بوده و توان دینی، سیاسی، مردمی، اجتماعی و نظامی مردم مسلمان را نشان می‌دهد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه مساجد در طول تاریخ همواره وحدت‌آفرین بوده‌اند، ادامه داد: مسجدی که نقش وحدت‌آفرینی نداشته باشد، مورد نکوهش رسول گرامی اسلام قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای که وقتی مسجد ضرار با هدف تفرقه‌افکنی بین مسلمانان بنا شد، پیامبر اکرم دستور به تخریب آن داد.

وی با بیان اینکه مساجد تنها محلی برای عبادت نیستند بلکه کارکردهای گوناگون عبادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی، اقتصادی و قضایی دارند، ادامه داد: باید برای احیای کارکردهای چندگانه مساجد تلاش بیشتری صورت گیرد.

حجت‌الاسلام خادمی با یادآوری اینکه در گذشته مساجد مهم‌ترین مراکز برای تصمیم‌گیریهای مهم و مشورت بوده است، خاطرنشان کرد: در واقع بهره‌گیری از ظرفیت مساجد برای امور مختلف سیاسی و اجتماعی یکی از دلایل موفقیت در صدر اسلام بوده که مساجد اکنون هم می‌توانند این نقش را ایفا کنند.

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی استان خراسان شمالی با بیان اینکه تعاون و خدمات‌رسانی اجتماعی یکی از کارکردهای سنتی مساجد است، افزود: امروز هم باید فعالیتهایی چون شناسایی نیازمندان، کمک به آنها، جمع‌آوری کمک برای مستمندان، پرداخت تسهیلات، برنامه‌ریزی برای عیادت از بیماران، تسهیل ازدواج جوانان و مواردی از این دست جزء کارکردهای مساجد ما باشد.

وی در ادامه با تأکید بر زمینه‌سازی به‌ منظور حضور بیشتر اقشار مختلف به‌ ویژه جوانان و نوجوانان در مساجد، اظهار کرد: دشمنان همواره در کمین بوده و تلاش می‌کنند تا با تفرقه‌افکنی و افزایش اختلافها، اتحاد و انسجام امت اسلام را از بین ببرند تا از این طریق بتوانند به درون جامعه اسلامی نفوذ کنند.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: در این میان حضور اقشار مختلف جامعه اسلامی اعم از شیعه و سنی، پیر و جوان و زن و مرد در مساجد و برپایی نماز جماعت، توطئه‌های دشمنان را خنثی و نقشه‌های شوم آنها را نقش بر آب می‌کند.

گفتنی است، در استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور با جمعیت 935 هزار نفری، 156 امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده و هزار و 176 مسجد و حسینیه وجود دارد.

بیست و یکم اوت، سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی از سوی صهیونیستها، بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به‌عنوان روز جهانی مسجد نام‌گذاری شده و همه‌ساله در این ایام برنامه‌هایی برای تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد در کشور اجرا می‌شود.

در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران از سی‌ام مرداد تا پنجم شهریورماه به‌ عنوان هفته تکریم و تجلیل مساجد نامگذاری شده است./9314/202/ب2

ارسال نظرات