۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۴۵۱۴۰
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران:

مسجد خاستگاه انقلاب اسلامی است/ به کارکردهای تبلیغی مساجد بیشتر توجه شود

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان این که خاستگاه انقلاب اسلامي ايران مسجد بوده است، گفت: ذات مسجد به گونه‌اي است که پرورش روحيه انقلابي و مقابله ظلم و ستم در آن نهفته است و اگر مسجد به جايگاه واقعي برسد، ديگر کارکردهاي آن نيز احيا مي‌شود. 
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران امروز در همایشی که با حضور فعالان مساجد استان برگزار شد با بيان اين که با بازشناسي و کاربردي کردن کارکردهاي مسجد در صدر اسلام مي توان به مسجد مورد تاکيد اسلام رسيد، افزود: با بهره‌گيري از آموزه‌هاي اسلامي در ارتباط با اين پايگاه اثرگذار ديني و با توجه به مقتضيات زماني و مکاني مي توان به مسجد ايده آل اسلامي دست يافت. 

وی با بیان این که خاستگاه انقلاب اسلامي ايران مسجد بوده است، ادامه داد: ذات مسجد به گونه‌اي است که پرورش روحيه انقلابي و مقابله ظلم و ستم در آن نهفته است و اگر مسجد به جايگاه واقعي برسد، ديگر کارکردهاي آن نيز احيا مي‌شود. 

حجت الاسلام شکریان مسجد را پایگاه اسلام دانست و بیان کرد: انقلاب اسلامی برآمده از مسجد است که تمثال جامع معارف الهی در روی زمین بوده و اگر در مسجدی ندای انقلاب خاموش باشد این مسجد دیگر مسجد نیست.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان این که براي احياي اين نقش مسجد بايد در جهت احيا و به روز کردن کارکردهاي مسجد تلاش کرد تا کارايي لازم را داشته باشد، اضافه‌ کرد: مسجد محور عدالت، طهارت، محل قداست و تحصيل تقوا بوده و مسجدي که نخستین روز براساس تقوا و پارسايي بنياد نهاده شود سزاوار است که در آن اقامه نماز بکنيم.

استاد حوزه علمیه مازندران، مسجد را به عنوان پايگاه ديني، كانون وحدت اسلامي و محلي براي رشد و تكامل انسان ها معرفي كرد و افزود: به بركت جمهوري اسلامي، مساجد بعد از انقلاب با قبل از آن قابل مقايسه نيست و اكنون مساجد كانون حركتها، خيزشها و جنبشها هستند و بيداري اسلامي نيز از مساجد سرچشمه مي گيرد.

حجت الاسلام شکریان به كاركرد هاي مسجد در جامعه اسلامي اشاره كرد و ادامه داد: از صدر اسلام و زمان پيامبر(ص)، مسجد كانوني براي مشورت و همفكري به حساب مي آمد و همچنين مسجد به عنوان محل تعاون، كمك و رفع مشكلات مردم است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران اضافه كرد: مسجد جايگاهي براي تعليم و تربيت است و آنهايي كه در مسجد تربيت مي شوند، به یقین براي مردم دلسوز هستند و اين چنين افرادي بايد در جامعه عهده دار مسؤوليتها باشند.

وی مهم ترين كاركرد مسجد را عبادت خواند و نقش آموزشي و تربيتي آن را نيز با اهميت جلوه داد و خاطرنشان كرد: شهداي ما كه بهترين انسان هاي روي زمين بودند، تربيت شدگان همين كانون و پايگاه ديني هستند و ديديم كه به راحتي تسليم نقشه هاي دشمن نشدند.

حجت الاسلام شکریان يادآور شد: نقش اجتماعي و فرهنگي مساجد بسيار پررنگ است و مسجد محلي براي كنترل تنش هاي اجتماعي است و خيلي از مشكلات جامعه در مسجد رفع مي شود و كانون انسان سازي است.

وي به کارکرد تبلیغی مساجد به عنوان یکی از پایگاه های مهم تبلیغ دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: روحانيان در دوره های مختلف از مساجد در جهت تبلیغ دین استفاده بسياري داشتند و انقلاب اسلامي نيز با استفاده از همين مساجد پيروز شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامیم ازندران با اشاره به این که کارکرد ديگر مسجد، کارکرد آرامش بخش بوده چراکه ياد خدا و ذکر خدا آرامش بخش است، اگر چه مراکزي را ساخته‌اند که کارکردهاي مسجد را داشته باشد اما اين کارکرد را به خاطر ذکر خدا فقط مسجد دارد، افزود: چشمه زلال مبارزه ضد باطل در طول تاریخ از مسجد جوشیده و مسجد همواره مشعل فروزان قیام بر ضد شیطانها و طاغوت بوده است و امروز اصلی‌ترین پایگاه مسلمانان برای مبارزه با نفوذ و توطئه دشمنان است.

حجت الاسلام شکریان با اشاره به اینکه آنچه از بررسی نقش مسجد در تاریخ صدر اسلام بر می‌آید جامعیت مسجد در همه زمینه‌های عبادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی، قضایی و نظامی است، اضافه کرد: اگر به تاریخ انقلاب‌های اسلامی به‌ویژه انقلاب ایران نگاه کنیم می‌بینیم محور اصلی شکل‌گیری انقلاب‌های اسلامی مسجد است.

وی با بیان اینکه مساجد در اسلام منشأ بسیاری از تحولات اجتماعی هستند، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام (ص) با ساخت نخستین مسجد به مسلمان و مردم جهان نشان دادند که دین اسلام یک دینی اجتماعی است و مسجد یک مکان اجتماعی و منشأ تحولات و نهضت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مذهبی در طول تاریخ است.

استاد حوزه علمیه مازندران، مسجد را نخستین مرکز تعلیم و تربیت در اسلام معرفی کرد و یادآور شد: ائمه معصومین(ع) در سخنان خویش، مسجد را آشیانه و پناهگاه مؤمن برشمرده‌اند؛ پناهگاهی که انسان در آن از دغدغه و اضطراب فاصله می‌گیرد و به آرامش و سکون دست می‌یابد، از این رو مسجد، نقش تربیتی مؤثری دارد.

حجت الاسلام شکریان با بیان اینکه با بازشناسی و کاربردی کردن کارکردهای مسجد در صدر اسلام می‌توان به مسجد مورد تأکید اسلام رسید، افزود: با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی در ارتباط با این پایگاه اثرگذار دینی و با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی می‌توان به مسجد ایده‌آل اسلامی دست یافت.

این مسؤول با بیان اینکه مسجد یک مجتمع فرهنگی و مرکز ثقل زندگی روزمره است، یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای پیوند بیشتر جوانان با مسجد در دستور کار قرار گرفته است استفاده از این قشر در حوزه اجرایی برنامه‎های مسجد بوده و جوانان در این جایگاه برای مدیریت و جذب دوستان خود در برنامه‎های مسجد همکاری می‎کنند.

وی آغاز حرکت‌های انقلاب اسلامی را از مسجد دانست و با بیان اینکه مسجد محل شکل‌گیری حرکتها، نهضتها و جنبشهای اسلامی است، اظهار داشت: مسجد به‌عنوان نقطه‌ای ارزشمند و قطعه از بهشت برای بندگان خدا در روی زمین است.

حجت‌الاسلام مسعود قربانی، معاون فرهنگی اوقاف مازندران نیز در این همایش با اشاره به فرارسیدن روز جهانی مسجد، اظهار داشت: مساجد و اماکن مذهبی نقش قابل توجهی در تبلیغ، ترویج و بیان سبک زندگی اسلامی در بین مردم دارند که باید از ظرفیت‌های آنها استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران از مساجد آغاز شد و امروز به بالاترین درجه و رتبه شکوفایی رسیده است، افزود: با وجود سنگری مانند مساجد، دشمن نمی‌تواند نفوذ کند و تمامی توطئه‌های آنان خنثی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران بر لزوم تقویت پایگاه‌های بسیج، فعالیتهای فرهنگی و کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد تاکید کرد و ادامه داد: باید از ظرفیتهای موجود در مساجد برای برطرف کردن مشکلات فرهنگی و جلوگیری از نفوذ فکری دشمن استفاده کرد.

حجت الاسلام قربانی از برگزاری نخستین جشنواره برترین‌های مساجد مازندران به‌مناسبت روز جهانی مسجد خبر داد و گفت: این مراسم فردا یکشنبه ساعت 16 در سالن اجتماعات فتح‌المبین سپاه ناحیه ساری برگزار می‌شود./201/950/ب1

ارسال نظرات