۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۴۴۲۷۹۱
مدیر حج و زیارت خراسان شمالی:

دیه همه شهدای خراسان شمالی در حادثه منا پرداخت شد

مدیر حج و زیارت خراسان شمالی گفت: با پیگیری حج و زیارت استان دیه همه 15 شهید خراسان شمالی در حادثه منا از محل بیمه زوار به خانواده‌های آنها پرداخت شد.
قاصری- دیدار مدیران حج و زیارت با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، محمدباقر قاصری، مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی، امروز در دیدار مدیران حج و زیارت و مسؤولان بعثه مقام معظم رهبری در استان با آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بجنورد که به مناسبت دهه کرامت و هفته حج برگزار شد، از پرداخت تمام مطالبات خانواده شهدای منا و تعهدات حج و زیارت در استان خراسان شمالی خبر داد.

 

وی با بیان اینکه دیه همه 15 شهید استان در حادثه منا از محل بیمه زوار به خانواده‌های آنها پرداخت شده است، اضافه کرد: افزون بر این پیگیری می‌کنیم تا ورودی شهر بجنورد، مرکز استان به نام شهدای منا نام‌گذاری شده و یادمان شهدای منا در این محل نصب شود.

 

قاصری با اشاره به اینکه همچنین کتاب شهدای منای خراسان شمالی نیز نوشته شده و در مراحل پایانی است، اضافه کرد: کتاب مزبور با رویکرد شهدای سراسر کشور در حادثه منا تألیف و در آن تمام اتفاقات منا و حج سال گذشته نوشته شده که بر اساس برنامه در سالگرد حادثه منا رونمایی می‌شود.

 

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن هفته حج، اظهار کرد: متأسفانه امسال حال و هوای حج در این هفته آن‌چنان ملموس نیست و در حالی که پارسال در این ایام شاهد آموزش حجاج و برگزاری همایش متمرکز بودیم و این هفته برای مسؤولان نهاد حج و زیارت سخت و پرمشغله بود، متأسفانه امسال با کارشکنی رژیم سعودی راه مکه بسته شده و مردم از نعمت حج ابراهیمی محروم شده‌اند.

 

قاصری تصریح کرد: اسلام هیچ‌وقت به دنبال تعطیلی حج نبوده و نیست و علی‌رغم همه مشکلاتی که برای ائمه اطهار (ع) ایجاد می‌کردند در روایات اسلامی نداریم که امامی به تعطیلی حج سفارش کرده باشد.

 

وی با بیان اینکه حتی در بعضی از روایات داریم که اگر روزی حج کمرنگ شد باید حکومت از بیت‌المال مسلمانان بپردازد تا حج پررنگ بشود، اضافه کرد: البته اصل برگزاری حج تا زمانی است که عزت انسان پایمال نشده باشد.

 

قاصری با اشاره به اینکه حج علم اسلام بوده و این علم و نشانه وحدت و یکرنگی باید پابرجا بماند، خاطرنشان کرد: با وجود این وقتی پای عزت و شرافت یک ملت مطرح باشد، در این صورت هرگونه که ولی امر دستور دهد همه تابع بوده و آن دستور را اجرا می‌کنند.

 

وی ادامه داد: بسته شدن راه حج در پی کارشکنی آل سعود یادآور وقایع تلخ حج سال 66 است که امام فرمود: اگرچه ملت ایران از حج محروم شدند اما روح آنها با حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل و هاجر است.

 

قاصری با اشاره به اینکه اکنون نیز اگرچه ما را از بقیع و مسجد نبوی محروم کردند روح ما با این اماکن مقدس است، اظهار امیدواری کرد که با نابودی آل سعود زمینه برپایی حج با عزت فراهم شده و بتوانیم سال آینده حج ابراهیمی را با پیروزی و عزت به‌جای بیاوریم.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 935 هزار نفر جمعیت دارد و پیش از وقوع حوادث اسف‌بار حج در عربستان، همه‌ساله از این استان قریب به 8 هزار نفر به حج عمره، حدود 700 نفر به حج تمتع و افزون بر 7 هزار نفر به عتبات عالیات اعزام می‌شدند./9314/202/ب3

ارسال نظرات