۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۴۴۰۷۵۷
استاد حوزه علمیه:

اخلاص، توحید را تقویت و رابطه انسان با خلق را تنظیم می کند

حجت الاسلام نظافت گفت: اخلاص، وجود انسان را تحت ربوبیت خدا کانالیزه و منسجم و رابطه انسان با خلق را تنظیم می کند و به آرامش می رساند.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، استاد حوزه علمیه شب گذشته در نشست تبیین معارف نهج البلاغه که با عنوان «سلوک علوی» در مسجد العلی برگزار شد، در ادامه بحث آثار اخلاص گفت: از آثار خلوص و صدق نیت، فراست، فرقان و قوه تشخیص حق و باطل است.

 

وی اظهار کرد: برای تشخیص میزان خلوص خود و شناخت انسان ها می توان از ا ین فرمایش امیرمؤمنان علی(ع) استفاده کرد که انسان ها را در مقام سرزنش به سه دسته تقسیم کرده و می فرمایند یک دسته، کسانی هستند که با عمل آخرت، دنبال دنیا هستند(و با عمل آخرت، دنبال دنیا نیستند).

 

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه چشم مؤمن همیشه ورای دنیا و غایت نهایی اما فرد کوردل دنیا را می بیند، تصریح کرد: امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند بر شما از مؤمن و کافر نمی ترسم چرا که مؤمن را ایمانش از ضرررسانی به دیگران باز می دارد و کافر نیز کفر و دشمنی اش ظاهر است اما منافق با ادبیات شما حرف می زند اما به گونه ای دیگر رفتار می کند.

 

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) گفت: ایشان در ادامه می فرمایند از کسانی مباشید که از خلق می ترسند در غیرخدا و از خدا در مورد خلق نمی ترسند.

 

انسان مخلص تحت تأثیر تشویق و سرزنش دیگران قرار نمی گیرد

وی با بیان اینکه اگر وجود انسان خدایی شود، شوق، آرزو، آرمان ها و رغبت هایش همه رنگ و بوی الهی می گیرد، اضافه کرد: از علایم آدم های خالص این است که تحت اثر سرزنش ها واقع نمی شود زیرا انسان وقتی روحش ضعیف و حقیر باشد، نگاه و حرف دیگران در او اثر می گذارد.

 

حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: انسان هایی که بزرگ شده اند با سرزنش مردم، متوقف نمی شوند و برای حرکت هم  منتظر تشویق دیگران نمی مانند مگر اینکه با واسطه متوجه شوند باید به سرزنش توجه کنند.

 

وی با بیان اینکه مهم این است که انسان توجه استقلالی از خدا به خلق نداشته باشد، ادامه داد: توجه به خلق باید در حد ضرورت باشد.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امیرمؤمنان علی(ع) در نامه به مالک اشتر، سه معیار برای تصمیم گیری صحیح بیان کرده و می فرمایند ای مالک در انجام کارها توجه داشته باش کدام کار به حق نزدیکتر است، کدام کار عدالت را بیشتر می گستراند و کدام کار رضایت مردم را بیشتر جلب می کند.

 

حجت الاسلام نظافت با اشاره به اینکه اخلاص رابطه انسان با خلق را تنظیم می کند، یادآور شد: مسؤولان خدمتگزار مردم هستند ولی خدمت به آن ها نباید به خدمت خدا ضربه بزند.

 

وی، تقویت توحید را از دیگر برکات اخلاص معرفی و اظهار کرد: توحید یعنی خط گرفتن انسان از یک جا یعنی خدا که سبب انسجام و حفظ وجود انسان از پراکندگی می شود.

 

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) افزود: اخلاص، وجود انسان را تحت ربوبیت خدا کانالیزه و منسجم می کند و به آرامش می رساند./930/202/ب2

ارسال نظرات