۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۴۴۰۴۲۸
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

بالندگی حوزه علمیه مرهون جهاد علمی امام صادق است

معاون حوزه علمیه مازندران رشد و بالندگی امروز حوزه های علمیه را مرهون تلاش های علمی امام صادق(ع) دانست و گفت: با وجود مقدس امام صادق(ع)در جامعه اسلامي بود که حوزه هاي علميه پايه گذاري شد و ايشان توانست با نشر فرهنگ ناب اسلامي شبهات و انحرافات ايجاد شده در آن زمان را از بين ببرد.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در نشستی علمی که در آستانه شهادت امام صادق(ع) در حوزه علمیه استان برگزار شد، دوران زندگاني امام صادق(ع) را زمان جنبش فرهنگي و فکري و برخورد فرقه ها و مذاهب گوناگون در جهان اسلام دانست و افزود: شرايط حاکم بر آن دوران فرصت مناسبي براي آن امام فراهم کرد تا زمينه نشر و گسترش اسلام ناب را به خوبي فراهم کند.

 

معاون تبلیغ حوزه علیه مازندران با اشاره به اين که امام صادق(ع) در دوران امامتشان به عنوان مرجع بزرگ و منبع قوي علمي و معنوي در جهان اسلام مطرح و داراي چهار هزار شاگرد بودند، گفت: بسياري از علماي اسلام و ساير مذاهب و اديان نيز امام صادق(ع) را به عنوان يک عالم و دانشمند برجسته قبول داشتند.

 

وي با بيان اين که امام صادق(ع) علاوه بر فقه، اعتقادات و اخلاق بلکه در شاخه‌هاي گوناگون علوم به تربيت شاگردان و محدثان و عالمان پرداختند، ادامه داد: پاسخگويي به شبهاتي که در آن دوران رواج داشت نيز يکي ديگر از اقدامات مهم آن حضرت در مقابله با بدعت ها بود.

 

حجت الاسلام صادقی با تأکيد بر اين که امام صادق(ع) مهم ترين دانشگاه جهان اسلام را به شکلي فراگير در آن دوران پايه گذاري کردند، افزود: اين دانشگاه عظيم ديني امروز به عنوان مهم ترين پايگاه نشر و گسترش اسلام ناب شيعي در دنيا نقش آفريني مي کند.

 

وی به خطر برخي افکار منحرف در دوران امامت امام صادق(ع) اشاره کرد و با بيان اين که برخي گروه هاي فکري انحرافي جريان هاي خطرناکي را درباره شأن اهل بيت(ع) به وجود آورده بودند، گفت: مبارزه علمي در برابر اين جريان هاي منحرف يکي از مهم ترين کارکردهاي آن امام همام براي بقاي دين و مکتب تشيع بود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بيان اين که جريان هاي انحرافي همواره در پي انحراف در اعتقادات ديني مردم بوده و هستند، تصريح کرد: ائمه اطهار(ع) در آن دوران و علما و بزرگان ديني نيز امروز با شناسايي اين جريان هاي انحرافي خطر آنها را به مردم معرفي مي کنند.

 

حجت الاسلام نعمت الهي با اشاره به اين که نقش امام صادق (ع) در تاريخ شيعه، به لحاظ رسالت علمي که از سوي ايشان به انجام رسيد بسيار عظيم است، افزود: جهاد علمي آن امام همام امروز به عظمت شيعه منجر شده است.

 

معاون حوزه علمیه مازندران، رشد و بالندگی امروز حوزه های علمیه را مرهون تلاش های علمی امام صادق(ع) دانست و خاطرنشان کرد: با وجود مقدس امام صادق(ع)در جامعه اسلامي بود که حوزه هاي علميه پايه گذاري شد و ايشان توانست با نشر فرهنگ ناب اسلامي شبهات و انحرافات ايجاد شده در آن زمان را از بين ببرد.

 

وی با بيان اين که عوامل مختلفي از جمله عوامل تاريخي و شرايط زمان زندگاني امام صادق(ع) زمينه را براي نشر معارف اهل بيت عصمت و طهارت فراهم آورده بود، گفت: اين عوامل باعث شد تا مذهب تشيع که اعتقاد به ولايت و امامت دوازده جانشين به حق پيامبر گرامي اسلام (ص ) دارد، به عنوان مذهب جعفري شناخته شود.

 

حجت الاسلام صادقی با بيان اين که امام صادق(ع) احياگر مکتب تشيع بود، افزود: مهم ترين ويژگي امام اين است که در دوراني که مکتب اهل بيت بر اثر تبليغات سوء به دست فراموشي سپرده شده بود با تلاش علمي اين امام بزرگوار احياء شد.

 

وی با بيان اين که تربيت شاگردان فراوان، يکي از ويژگي‌هاي عصر امام صادق(ع) بود، اظهارداشت: امام صادق(ع) با استفاده از زمينه ها و شرايط فراهم آمده موفق شد، بزرگترين دانشگاه اسلامي را که جد و پدر بزرگوارش پي ريزي کرده بودند، شکل دهد و در پرتو آن هزاران دانشجو را در رشته هاي مختلف علمي تربيت کند.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران، امام صادق(ع) را مشعل هدايتگر جامعه اسلامي عنوان و خاطرنشان كرد: تشکيل دانشگاه و مراکز علمي و تربيت هزار شاگرد نشان از عمق ديد امام صادق(ع) در عرصه سياسي و اجتماعي است.

 

حجت الاسلام صادقی به اشاره به برنامه هاي امام صادق(ع) در طول امامت ايشان، گفت: شناخت ائمه اطهار(ع) پيش از ايشان، احياي معارف و علوم ائمه(ع) و تشويق مردم به زيارت قبور امامان معصوم(ع) از ديگر برنامه هاي اين امام ششم بوده است.

 

وی با بيان اين که مبارزه با مکتب ها و انديشه هاي انحرافي از محورهاي مهم فعاليت هاي علمي و فرهنگي امام صادق(ع) بوده است، گفت: پيشواي ششم به تناسب اعتقادات و ميزان انحرافات هر يک از گروه هاي ياد شده در برابر آنها موضع گرفت و با روشنگري و ارشاد، پيروان خود را از فرو افتادن در دام آنها حفظ کرد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به فضيلت هاي بي شمار و مقام رفيع علمي امام صادق(ع)، يكي از اقدامات حضرت در آن دوره را تربيت شاگرداني عنوان كرد که هر يك از شخصيت هاي ممتاز و دانشمند جهان اسلام شدند و اين امر مختص تشيع نبود،‌ بلكه از اهل سنت بيش از 160 دانشمند از محضر امام كسب فيض مي كردند.

 

وی با تأكيد بر اين كه دنيا تشنه دانش و معرفت اسلام ناب است، افزود: امروز دين در اختيار يك عده از انسان‌هايي است كه هيچ شناختي از اسلام ندارند و با اين افكار منجمد نمي‌شود اسلام را در جامعه اجرا كرد، بلكه اثرات سوء خواهد داشت؛ اعمال وهابي‌ها، تكفيري‌ها و سلفي‌ها در هيچ جايي از دين، قرآن و سنت نيامده است، به همین دلیل حقيقت اسلام براي مردم اين زمان روشن نيست و آنها با معارف دين آشنا نيستند، زيرا هزاران مسأله وجود دارد كه در ظاهر قرآن نيامده اما در بطن آن وجود دارد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران تصريح کرد: امام صادق(ع) در کنار مبارزه با عقايد و باورهاي انحرافي داخلي، از باورهاي شبهه برانداز خارجي ها نيز غافل نبود و ضمن تبيين رهنمودهاي کلي در زمينه مسائل اعتقادي، مناظرات رسمي را با سران گروه هاي الحادي نيز انجام داد و به اين ترتيب از اصول و مباني اعتقادي مکتب اسلام پاسداري کرد.

 

وي با بيان اين که انحراف سياسي از نظر امام بخشي از کجروي ها را تشکيل مي داد، گفت: تفکر امام صادق(ع) در مبارزه سياسي با حکام آن زمان و با ظرافت هايي که داشت موجب شد تا زياد مورد تعرض قرار گيرند و بالاخره نيز ايشان را به شهادت رساندند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که امام صادق(ع) پايه هاي فکري شيعه را حفظ کرد، گفت: توحيد مفضل جامع ترين سند اعتقاد به حدانيت مکتب شيعه است، ادامه داد: امام صادق(ع) معيارهايي که براي پيامبر اعلام مي کند بهترين و برترين نماد توحيد ناب است و مثال جامع نبوت انبياء است./1317/202/ب2

ارسال نظرات