۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۴۴۰۱۷۳
نماینده ولی فقیه در قزوین:

گناه عامل کاهش رزق و روزی است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به مال و رزق گفت: قرآن خسارت‌مندترین انسان‌ها را آنهایی معرفی می‌کند که همه هوش و حواسشان را در دنیا گم کردند، همه کوشش و تلاششان را به دنیا فروختند و فکر نکردند که مال و دارایی‌های دنیایی هیچگاه در قیامت به کار انسان نمی‌آید.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل (ع) استان قزوین برگزار شد، با اشاره به اینکه میان «رزق» و «مال» تفاوت اساسی وجود دارد، گفت: هر مالی رزق محسوب نمی‌شود، اگر کسی به خیال خودش موفق شد از هر راهی چیزهایی را جمع کند، می‌تواند بگوید مال به دست آورده‌ام اما نمی‌تواند آن را به عنوان رزق به حساب بیاورد.

 

مال، وزر و وبال است اما رزق، لطف و عنایت الهی است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به اینکه مال، وزر و وبال است اما رزق، لطف و عنایت الهی است، ابراز کرد: قرآن خسارت‌مندترین انسان‌ها را آنهایی معرفی می‌کند که همه هوش و حواسشان را در دنیا گم کردند، همه کوشش و تلاششان را به دنیا فروختند و فکر نکردند که مال و دارایی‌های دنیایی هیچگاه در قیامت به کار انسان نمی‌آید.

 

میان «رزق» و «مال» تفاوت اساسی وجود دارد

خطیب جمعه قزوین با اشاره به آیه 21سوره ملک افزود: خداوند در آیه 21سوره ملک می‌فرماید " أَمَّنْ هَذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ بَلْ لَجُّوا فِي عُتُوٍّ وَنُفُورٍ" یعنی اینکه کیست که اگر خدا از شما رزق خود باز گیرد او روزی به شما تواند داد، بلکه کافران دانسته در طغیان و عصیان لجاج ورزند و از حق اعراض می‌کنند.

 

این کارشناس اخلاق با اشاره به ادامه مطلب تصریح کرد: از معاندان، ناسپاسان، کفار و مشرکان بپرس اگر خدای متعال رزق را بر شما نازل نکند و از نزول آن امساک کند، چه کسی می‌تواند به شما رزق عنایت کند؟! فکر کنید و ببینید اگر خداوند رازق شما نباشد به چه کسی روی می‌آورید، دل می‌بندید و چه کسی می‌تواند بگوید من رازق شما هستم.

 

آسمانی، ملکوتی و الهی بودن رزق و روزی دنیوی

وی در ادامه اضافه کرد: خداوند می‌فرماید" وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ" یعنی آن چه به شما وعده داده‌ایم و رزقی که برای شما در نظر گرفته‌ایم، آسمانی، ملکوتی و الهی است و نباید برای رسیدن به آن، به دست دیگران نگاه کنید تا کرامت انسانی‌تان حفظ شود.

 

این کارشناس حوزوی بیان کرد: هیچ چیز در عالم بی حساب خلق نشده و هر درخت و گیاهی که از سوی خداوند خلق شده، علتی دارد و بی حکمت آفریده نشده است.

 

رزق دارای منشأ آسمانی و ملکوتی است

این استاد حوزوی با تأکید بر اینکه رزق دارای منشأ آسمانی و ملکوتی است، و با اشاره به آیه 19 سوره حجر آمده اظهار کرد: خداوند می‌فرماید" وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْزُونٍ" یعنی اینکه و زمین را هم ما بگستردیم و در آن کوه‌های عظیم نهادیم و در آن از هر گیاه و هر نبات مناسب و موافق حکمت و عنایت برویانیدیم."

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به آیه 20سوره حجر، بیان کرد: خداوند در آیه 20سوره حجر می‌فرماید" وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ وَمَنْ لَسْتُمْ لَهُ بِرَازِقِينَ" یعنی اینکه و در این زمین هم لوازم معاش و زندگانی شما را مهیا کردیم و هم بر سایر حیوانات که شما به آن‌ها روزی نمی‌دهید، قوت و غذا فراهم ساختیم."

 

امام جمعه قزوین با اشاره به آیه 21 سوره حجر آمده ادامه داد: خداوند می‌فرماید "وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ" یعنی اینکه و هیچ چیز در عالم نیست جز آنکه منبع و خزانه آن نزد ماست ولی ما از آن بر عالم خلق الاّ به قدر معین (که مصلحت است) فرو نمی‌فرستیم.

 

خداوند همه چیز را به اندازه لیاقت انسان‌ها نازل می‌کند

وی در ادامه اضافه کرد: خداوند همه چیز را به اندازه نازل می‌کند، همه چیز را به اندازه لیاقت انسان‌ها نازل می‌کند و این کاملاً بین انسان و خدا پیوند ایجاد می‌کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به آیه 22 سوره حجر عنوان کرد: خداوند می‌فرماید" وَأَرْسَلْنَا الرِّيَاحَ لَوَاقِحَ فَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَسْقَيْنَاكُمُوهُ وَمَا أَنْتُمْ لَهُ بِخَازِنِينَ" یعنی اینکه و ما بادهای باردار کننده را فرستادیم، آنگاه باران را از آسمان فرود آوردیم تا به آن آب، شما را سیراب گردانیدیم وگرنه شما نمی‌توانستید آب‌هایی برای وقت حاجت خود در هر جای زمین از کوه و دره و بیابان و صحرا منبع ساخته و جاری سازید.

 

این استاد حوزه تصریح کرد: خداوند با بیان این آیات آدرس رسیدن به رزق را به انسان می‌دهد و به انسان می‌گوید حرکت کن و در این مسیر هیچ شکی به دل راه نده.

 

وی ادامه داد: برای رسیدن به رزق حیله و نیرنگ به کار نمی‌آید و اگر کسی چنین اعتقادی داشته باشد، خداوند و قوانین الهی را منکر شده است.

 

ایمان و تقوا کلید گشایش رزق

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه کلید گشایش رزق به طور مشخص «ایمان» و «تقواست»، بیان کرد: در سوره طلاق آمده است که" وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا / وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ / وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ / إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ / قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرً" یعنی اینکه هر کسی پرهیزکار و اهل تقوا شود خدا راه بیرون شدن (از عهده گناهان و بلا و حوادث سخت عالم) را بر او می‌گشاید. و از جایی که گمان نَبَرد به او روزی عطا کند، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد که خدا امرش را نافذ و روان می‌سازد و بر هر چیز قدر و اندازه‌ای مقرّر داشته است (و به هیچ تدبیری سر از تقدیرش نتوان پیچید.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به آیه 96 سوره اعراف ابراز کرد: خداوند می‌فرماید" وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ" یعنی اینکه و چنانچه مردمِ شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند، همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آن‌ها می‌گشودیم و لیکن (چون آیات و پیغمبران ما را) تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم.

 

این کارشناس اخلاق در ادامه با توجه به اهمیت رزق و روزی حلال عنوان کرد: قبض و بسطِ (کم و زیاد شدن) رزق هم به دست خداوند است، اینکه کم و زیاد شدن رزق به دست خداوند است به این معنا نیست که هیچ چیز به دست انسان نیست.

 

وی با اشاره به صداقت و راستگویی اضافه کرد: اگر انسان‌ها صداقت داشته باشند، امانداری کنند، دست از حرام خوری بردارند، به یکدیگر ظلم نکنند و حق الناس را ادا کنند، درهای برکات از آسمان و زمین گشوده خواهد شد.

 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: خداوند بصیر و خبیر است و از وضع و نیات انسان آگاه است، کار و نیت‌های انسان‌ها در اینکه رزقشان گشایش پیدا کند و فراوان شود یا اینکه کاهش پیدا کند و در تنگنا قرار بگیرد، مؤثر است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: امروز برخی‌ها به خاطر ترس از رزق و روزی ازدواج نمی‌کنند، در حالی که این خداوند است که رازق است و انسان کاره‌ای نیست.

 

فرزند کُشی از دیدگاه آیات و روایات

این استاد حوزوی با اشاره به آیات 30 و 31 سوره اسراء بیان کرد: خداوند می‌فرماید که" إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا / وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا" یعنی اینکه همانا خدای تو هر که را خواهد روزی وسیع دهد و هر که را خواهد تنگ روزی گرداند که او به (صلاح کار) بندگان خود کاملا آگاه و بصیر است، هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مَرسانید (زنده به گور مکنید) که ما رازق آن‌ها و شما هستیم، زیرا این قتل فرزندان بسیار گناه بزرگی است.

 

امام جمعه قزوین در ادامه با اشاره به حدیث قدسی‌ از پیامبر اکرم(ص)، اشاره کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند که هیچ بنده‌ای از بندگان من نیست که به مخلوقی دیگر اعتماد کند، الا اینکه من همه اسباب و عوامل آسمانی و زمینی را برای او ممنوع و قطع می‌کنم.

 

وی در ادامه اضافه کرد: آسمان حق ندارد به او لطف کند و زمین حق ندارد برکاتش را به او نشان دهد برای اینکه چنین فردی به سراغ غیر خدا رفته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: خداوند می‌فرماید اگر بنده‌ای به دیگران روی بیاورد و پس از آن از من هم درخواست کند، جوابش را نخواهم داد و اگر هم دعا کند جواب نمی‌گیرد و هیچ بنده و مخلوقی نیست که به جای روی آوردن به دیگران به من روی بیاورد، الا اینکه زمین و آسمان را وادار می‌کنم که ضامن رزق او باشند، اگر دعا کند جواب می‌گیرد و اگر استغفار هم کند به خاطر لغزش‌هایش او را می‌بخشم.

 

وی در ادامه به عوامل انسداد و کاهش رزق اشاره و بیان کرد: رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند" اعتماد به غیر خدا موجب کاهش رزق می‌شود" باید ببینیم این بلا چقدر فراگیر است و چقدر از ما مردم برای رزق به دست این و آن نگاه می‌کنیم.

 

گناه عامل کاهش رزق و روزی است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اخلاق گناه را عامل دیگر کاهش رزق و روزی معرفی کرد و افزود: خداوند می‌فرماید هیچ بنده‌ای نیست که من تصمیم گرفته باشم که او را وارد بهشت کنم، مگر اینکه سختی‌ها و بیماری‌هایی برایش به وجود بیاورم.

 

وی تأکید کرد: اگر بیماری‌ها سبب نشود که گناهان او پاک شود، در رزق او را در مشقت قرار می‌دهند و دستش تنگ می‌شود، اگر این تنبیه هم کفاره گناهانش نشود، در جان دادن به او سخت می‌گیرند تا او را به بهشت وارد کنند.

 

دلیل بیمار شدن روح انسان

وی به دلیل بیمار شدن انسان اشاره و بیان کرد: خداوند به گونه‌ای این مبحث را بیان می‌کند که گویا چنین انسانی به خاطر گناهانی که مرتکب شده، بیمار می‌شود و با بیمار شدن از گناه پاک شده و در نهایت وارد بهشت خواهد شد.

 

این مفسر قرآن کریم بداخلاقی را سومین عامل کاهش رزق معرفی و بیان کرد: امام علی (ع) می‌فرماید آدم بد اخلاق رزقش کاهش می‌یابد و در جای دیگر هم فرموده اگر کسی نسبت به برادر مسلمانش بدگویی کند، خداوند برکت روزی را از او می‌گیرد و او را به خودش واگذار می‌کند و زندگی‌اش را به نابودی می‌کشاند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ابراز کرد: اظهار فقر عامل دیگری است که منجر به کاهش رزق و فقر می‌شود، برخی‌ها در پوشش، گویش و رفتار به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی هیچ چیزی ندارند و همین رفتار موجب فقر آن‌ها می‌شود، در حالی که اگر شکر و سپاس خداوند را به جای بیاوریم باعث افزایش روزی و برکت در زندگی می‌شود.

 

وی اسراف و تبذیر را عامل دیگر کاهش دهنده رزق برشمرد و افزود: مبذر کسی است که راحت بریز و بپاش می‌کند و توجه‌ای به اینکه ممکن است دیگران در سختی باشند، نمی‌کند. خداوند مسرفان را دوست ندارد و هیچ گاه به آن‌ها رزق و روزی با برکت نخواهد داد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به جای آوردن شکر نعمت‌های الهی را از عوامل افزایش رزق معرفی و تصریح کرد: خداوند در سوره ابراهیم می‌فرماید" لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ" یعنی اینکه اگر شکر نعمت به جای آرید بر نعمت شما می‌افزایم و اگر کفران کنید عذاب من بسیار سخت است.

 

وی ابراز داشت: در این آیه نگفته اگر شکرگزار باشید رزقتان را زیاد می‌کنم، معنی اولیه و مستقیم آن این است که اگر شکر خدا را به جای آورید، خودتان را زیاد می‌کنید، عظمت پیدا می‌کنید و بزرگ می‌شوید، همانگونه که اگر شکر سمع، بصر و فؤاد را به جای آوریم به سمع، بصر و فؤاد الهی دست پیدا می‌کنیم.

 

کاهش رزق و روزی به دست خود انسان

این کارشناس دینی پیدا کردن نگاه خدا محورانه عامل دیگر افزایش رزق دانست و ابراز کرد: اگر نگاهمان شیطانی شود و همه چیز را منفی دیده، نا امید و بد بین باشیم، افزایشی در رزق و روزی انسان به وجود نمی‌آید.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اهمیت اینکه استغفار سبب افزایش رزق از ناحیه خدای متعال می‌شود اظهار داشت: وقتی انسان استغفار می‌کند خداوند درهای آسمان را برای ریزش رزق برای او باز می‌گذارد که امام علی(ع) در این خصوص می‌فرماید استغفار سبب می‌شود که رزقتان افزایش پیدا کند.

 

انفاق عامل اصلی رزق و روزی حلال است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در پایان انفاق را دیگر عامل افزایش رزق معرفی کرد و گفت: هر چه انسان از مال خود انفاق کند، خداوند مال خود را جایگزین آن می‌کند و در این صورت همه چیز خدایی و الهی می‌شود./853/201/ب3

ارسال نظرات