۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۴۳۸۹۱۱
دبیر اجرایی ستاد زکات استان آذربایجان شرقی:

حوزه‌های علمیه نقش محوری در ترویج فرهنگ زکات دارند

دبیر اجرایی ستاد زکات استان آذربایجان شرقی با تأکید بر نقش محوری حوزه‌های علمیه در ترویج فرهنگ زکات، گفت: تعامل و همکاری روحانیان استان در ترویج فرهنگ پرداخت زکات بسیار قابل توجه است.
زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام قاسم محمدزاده، دبیر اجرایی ستاد زکات استان آذربایجان شرقی امروز در نشست شورای زکات شهرستان هشترود که با حضور روحانیان، طلاب و کشاورزان این منطقه همراه بود، اظهار داشت: افزایش میزان جمع‌آوری زکات در استان نسبت به سال‌های گذشته نشان از اثرگذاری امر تبلیغی روحانیت بوده است.


دبیر اجرایی ستاد زکات استان آذربایجان شرقی با تأکید بر نقش محوری حوزه‌های علمیه در ترویج فرهنگ زکات، گفت: تعامل و همکاری روحانیان استان در ترویج فرهنگ پرداخت زکات بسیار قابل توجه است؛ البته اگر کشاورزان در زمان پرداخت زکات نسبت به احکام این فریضه واجب الهی آگاه باشند، میزان جمع‌آوری زکات افزایش چشمگیری خواهد داشت.


وی زکات را پشتوانه اقتصادی اسلام و جامعه دانست و خاطرنشان کرد: درست است که اکثر قریب به اتفاق کشاورزان استان زکات خود را پرداخت می کنند؛ اما باید این پرداخت ها براساس احکام آن باشد تا مسائل شرعی آن نیز اجرا شود؛ در این راستا نیازمند همت مبلغان و روحانیان حوزوی هستیم.


حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که زکات امید محرومان، تقویت حکومت الهی و در نتیجه عزت اسلام، مسلمین و دین الهی است، یادآور شد: هر چه این جایگاه در جامعه اسلامی تقویت شود، سبب استحکام حکومت دینی و الهی می شود؛ خداوند برای کسانی که وعده نصرت داده، شروطی مقرر کرده که یکی از آن ها، زکات است.


دبیر اجرائی ستاد زکات آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که زکات جنبه فردی و اجتماعی داشته و تأثیر در نظام سازی اجتماعی دارد، گفت: نهایت تلاش فعالان ستاد زکات استان آن است که این فریضه الهی اجرا شود؛ زکات واجب در این استان شامل گندم، جو، کشمش و احشام برای مقلدان آیت الله مکارم شیرازی و یک چهلم مال التجاره برای مقلدان آیت الله سیستانی است.


همچنین حجت الاسلام علی رحیمی، امام جمعه هشترود در سخنانی با اشاره به ظرفیت بالای کشاورزی در این منطقه اظهار داشت: باید اهمیت و پیامدهای مثبت پرداخت زکات در بین عموم مردم به خوبی تبیین شود تا آنان با نشاط خاصی این فریضه مهم را اجرا کنند.


وی با تبیین جایگاه زکات در احکام اسلامی، افزود: این فریضه الهی در دین اسلام نوعی مالیات بر درآمد، تولید و ثروت راکد محسوب شده و دارای اهمیت ویژه ای است، اهمیت زکات در دین اسلام به اندازه ای است که در ردیف مهم ترین عبادت ها قرار گرفته و در بسیاری از موارد همراه با نماز ذکر و حتی شرط قبولی نماز به پرداخت زکات منوط شده است.


امام جمعه هشترود بر ضرورت فرهنگ سازی در راستای ترویج فرهنگ زکات در جامعه تأکید کرد و یادآور شد: پرداخت زکات نمود عینی دستورهای اجتماعی دین مبین اسلام به شمار می رود و برای این‌که این فرهنگ در جامعه کنونی رشد و ترویج یابد، باید کشاورزان با فلسفه این فریضه الهی و تأثیر آن در اقتصاد جامعه آشنا شوند./935/203/ب2

ارسال نظرات