۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۳۸۰۶۱
استاد حوزه علمیه:

ثروت و قدرت، بسترساز شرک در انسان است

حجت الاسلام نظافت ثروت و قدرت را بسترساز شرک در انسان دانست و گفت: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند «خدا انبیا را فقیر قرار داد تا ایمان ما خالص باشد چرا که با توجه به اینکه انسان دوست دارد خود را به مرکز ثروت نزدیک کند، اگر آن ها ثروتمند بودند بخشی گرایش و علاقه ما به آنان برای ثروتشان می بود».
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، استاد حوزه علمیه شب گذشته در نشست هفتگی «سلوک علوی» در مسجد العلی درباره اخلاص در نهج البلاغه، گفت: تکوینا اصل وجود انسان بر ناخالصی است و وجود انسان را ظلمت فراگرفته که یکی از آن ها شرک است.

 

وی با بیان اینکه رفع این ظلمات و ناخالصی ها از وجود و اعمال، به اخلاص تعبیر می شود، افزود: اینکه خداوند در آیه 257 سوره بقره می فرماید خدا مؤمنان را از ظلمات به سمت نور می برد، نشان می دهد اکثر مؤمنان گرفتار شرک هستند.

 

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه شرک، ظلمی نابخشودنی است مگر اینکه انسان پیش از مرگ توبه کند، ادامه داد: اخلاص به معنای نشان دادن به خداوند است که در مقابل آن، ریا یعنی نشان دادن به خلق قرار دارد و انسان برای رفع احساس فقر و نیازش آن را انجام می دهد، اگر خلق خدا در چشم ما بزرگتر از خدا باشد قطعا دچار ریا خواهیم شد در حالی که حتی میزان کم ریا هم شرک محسوب می شود.

 

جوامع اسلامی دچار شرک خفی هستند

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه به فرموده قرآن کریم اگر از گناهان کبیره اجتناب کنیم، گناهان صغیره بخشیده می شود، تصریح کرد:  در جوامع اسلامی شرک خفی وجود دارد که معمولا هم از دید خلق و هم از دید خودمان پنهان است و متوجه آن نیستیم.

 

حجت الاسلام نظافت با اشاره به این روایت که اگر خدا خیر کسی را بخواهد او را به عیوب خود آشنا می کند، گفت: در اثر ارتقای درجات معنوی، شهود باطنی ایجاد و انسان متوجه وجود شرک خفی در درون خود می شود. همچنین برای کشف ناخالصی های وجودمان باید کمی به خود بدبین باشیم.

 

حداقل اخلاص این است که ظاهر و باطن انسان یکی باشد

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) خاطرنشان کرد: در نامه 26 نهج البلاغه، حقیقت اخلاص اینگونه معرفی شده است هر که ظاهر و باطن و گفتار و عملش تفاوتی نداشته باشد امانت را ادا کرده و مخلص است. بنابراین حداقل اخلاص این است که ظاهر و باطن انسان یکی باشد و انسان در خلوت هم کار خلاف انجام ندهد.

 

وی شرک در نیت را از انواع شرک برشمرد و افزود: انگیزه ها و عوامل محرک انسان باید خدا باشد نه خلق خدا، ولو با واسطه.

 

شرک در اطاعت و محبت

حجت الاسلام نظافت شرک در اطاعت را از دیگر انواع شرک عنوان و اظهار کرد: در مقام اطاعت هم باید خالص و فقط فرمانبردار خدا بود حتی اطاعت پدر و مادر هم باید به خاطر خدا باشد.

 

وی با اشاره به آیه شریفه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه...»، اضافه کرد: شرک در محبت نیز از انواع شرک است به این صورت که گاهی انسان غیرخدا را بیشتر از خدا دوست دارد در حالی که خداوند فرموده است دوست داشتن غیرخدا بیش از محبت خدا و جهاد در راه باعث فسق انسان می شود.

 

استاد حوزه علمیه فکر و معرفت، همت و تلاش و توفیق الهی را از راه های خالص شدن دانست و گفت: در روایت است اگر کسی اخلاص را دوست داشته باشد خدا بالاخره او را با شکستن بت هایی که برای خود ساخته، خالص می کند.

 

خدا انبیا را فقیر قرار داد تا ایمان ما خالص باشد/ قدرت و ثروت از بسترهای ریا و شرک است

وی درباره اهمیت اخلاص یادآور شد: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) می فرمایند خدا انبیا را فقیر قرار داد تا ایمان ما خالص باشد چرا که با توجه به اینکه انسان دوست دارد خود را به مرکز ثروت نزدیک کند، اگر آن ها ثروتمند بودند همه گرایش و علاقه ما به آنان برای خدا نبود.

 

حجت الاسلام نظافت تصریح کرد: قدرت و ثروت از بسترهای ریا و شرک است، به همین خاطر در اسلام بر تواضع ثروتمندان در برابر فقرا و بی اعتباری فقرا به ثروتمندان تأکید شده است.

 

همسر خالص، در شرایط فقر شناخته می شود

استاد حوزه علمیه به جوانان توصیه کرد: اگر می خواهید همسری خالص برای خود انتخاب کنید منتظر پیدا شدن کار و ثروت و جایگاه نباشید؛ دختری که با وجود فقر شما را انتخاب کند یعنی شما را به خاطر خودتان می خواهد نه کار و سرمایه و چیزهای دیگر.

 

وی خاطرنشان کرد: درد شرک بسیار بددرمان است، به همین دلیل امیرمؤمنان علی(ع) در آخرین لحظات با فرق شکافته بر پرهیز از شرک و تمسک به سنت پیامبر(ص) وصیت می کنند.

 

حجت الاسلام نظافت با اشاره به پایان ماه مبارک رمضان، یادآور شد: تا وقتی آثار رمضان هست می شود برای عید فطر تبریک گفت و اگر این آثار ازدست رفت باید خود را مصیبت دیده بدانیم و غمگین باشیم تا حداقل اجر مصیبت دیدگان بهره مند شویم./930/202/ب2

ارسال نظرات