۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۴۳۷۹۸۴
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه مطرح کرد؛

تجمل‌گرایی مسؤولان و تأثیر سوء آن بر رفتار مردم

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه مدیران و مسؤولان ما در جامعه الگو هستند، گفت: مسؤولان اگر تجمل گرا باشند تاثیر منفی بر مردم می گذارند و اگر ساده زیست باشند و اوامر و نواهی الهی را رعایت کنند طبیعتا تاثیر مثبت بر مردم و جامعه خواهند گذاشت.
حجت الاسلام غلامی

حجت الاسلام نجف علی غلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در گفت‏ وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،ابراز داشت: وضعتی که در بحث حقوق های غیر متعارف پیش آمد و نوع برخورد و موج گیری که در سطح جامعه اتفاق افتاد کاملا مشخص است که نمود و برداشت جامعه از این مسئله یک تلقی منفی است و جامعه نمی تواند بپذیرد که افرادی این برداشت های غیر متعارف و به تعبیر مقام معظم رهبری برداشت های نامشروع از بیت المال را داشته باشند.

 

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر از این مسأله احساس تبعیض در جامعه اتفاق افتاده است و این احساس تبعیض باعث به وجود آمدن سرخوردگی در میان توده های مردم خواهد شد.

 

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه این کار تبعات منفی زیادی در جامعه می تواند داشته باشد، تصریح کرد: از جمله سلب اعتماد از نظام، سلب اعتماد از مسؤولان و مسائل بعدی که در جامعه تأثیر می گذارد.

 

وی با ابراز تاسف گفت: بعد از اتمام دوران دفاع مقدس در کشور، یک شیب ملایمی از طرف مسؤولان کشور و به تبع آن کسانی که در جامعه متمکن و متمول از لحاظ مالی بودند به سمت تجمل گرایی شکل گرفت.

 

 حجت الاسلام غلامی ادامه داد: همان زمان ها هم مقام معظم رهبری بارها هشدار به این مسأله دادند که یک روحیه تجمل گرایی در حال شکل گیری است اما متأسفانه مسؤولان آن را جدی نگرفتند.

 

تجمل گرایی ابزار شیطان

وی با اشاره به اینکه هشدار مقام معظم رهبری نشأت گرفته از قرآن است، تصریح کرد: قرآن مجید هم به این مسأله اشاره می کند که در حقیقت حب فرزندان، حب شهوات، جمع آوری ثروت و در یک کلمه تجمل گرایی و اشرافی گری ابزاری از شیطان است.

 

 عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه اضافه کرد: برای اینکه شیطان با این ابزار تزئین کند و مردم را به سمت خودش دعوت کند و از مسیر حق و حقیقت منحرف کند.

 

حجت الاسلام غلامی خاطرنشان کرد: همچنین جریانی در جامعه با شیب ملایم شروع شد و هر چه ما جلوتر آمدیم نمود بیشتری پیدا کرد تا به این نقطه رسیدیم که امروز ما شاهد آن هستیم.

 

راهکار مقابله با تجمل گرایی

وی در ادامه به به تشریح راهکارهی برای جلوگیری از تجمل گرایی در جامعه پرداخت و گفت: اولا برخورد قاطع مسؤولان قوه قضائیه با غارت کردن بیت المال این خواسته ای است که توده ای از مردم خواهان آن هستند که افرادی به هر دلیلی چه راهکارهای قانونی چه راهکارهای غیر قانونی این مسأله را داشتند باید با آنها برخورد جدی شود و از حقوق مردم دفاع کنند.

 

نقش مستضعفین در انقلاب

حجت الاسلام غلامی با اشاره به اینکه بار اصلی انقلاب را مردم مستضعف به دوش کشیدند، ابراز کرد: مردم همیشه در صحنه های مثل هشت سال دفاع مقدس، راهپیمایی ها و نماز جمعه ها حضور داشتند بنابراین این کار درست نیست که عده ای الان بخواهند از بیت المال و سهم این مستضعفین سوء استفاده کننند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران ادامه داد: مدیران و مسؤولان ما در جامعه یک حالت الگویی دارند بنابراین اگر تجمل گرا باشند تاثیر منفی بر مردم می گذارند و اگر ساده زیست باشند و اوامر و نواهی الهی ار رعایت کنند طبیعتا تاثیر مثبت بر مردم و جامعه می گذارند.

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه با بیان اینکه راه نجات کشور چه در عرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و عرصه فرهنگی بازگشت به ارزش های دهه اول انقلاب است، بیان کرد: دورانی که مردم ایثار و فداکاری داشتند و تجمل گرایی در بین آنها مفهومی نداشت.

 

مسیر اصلی انقلاب

حجت الاسلام غلامی افزود: مسیر اصلی انقلاب این است که ما بتوانیم ارزش های انقلاب را نهادینه کنیم و با روحیه تجمل گرای برخورد شود و روحیه ایثار و فداکاری بایدبه اصل خودش برگردد.

 

وی در پایان گفت: مردم جامعه و رسانه ها ی صدا وسیما باید در این عرصه دقت بیشتری داشته باشند و تلاش کنند تا فرهنگ ساده زیستی در جامعه رواج پیدا کند و با افرادی که در این مسیر سنگ اندازی می کنند برخورد قاطع و جدی شود./875/ت302/ی

خبرنگار: علی شمس

ارسال نظرات