۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۴۳۷۳۰۰
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

«حجاب» رکن اصلی در تربیت جامعه سالم

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه متأسفانه برخی تصور می‌کنند که حجاب یک مسأله شخصی و اجتماعی بوده و ارتباطی به سایر ابعاد و عناصر اجتماعی ندارد، گفت: قرآن کریم حجاب را مهم‌ترین عنصر در تربیت یک جامعه سالم می‌داند.
حجاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زین العابدین، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در دوره معارفی «تفسیر تربیتی قرآن کریم» در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه قرآن کریم به حجاب به عنوان یکی از عناصر تربیتی نگاه کرده و حجاب را از امر تربیت جدا نمی داند، گفت: عده‌ای تصور می‌کنند که حجاب یک امر شخصی بوده و انسان به هر شکلی که بخواهد می‌تواند با آن برخورد کند در حالی که خداوند در آيات قرآن به صراحت پیامبر(ص) و مؤمنان را مورد خطاب قرار داده و تعالی اجتماعی و تمدن سازی بشری را در گرو حجاب می داند.

 

وی افزود: حجاب تنها یک امر شخصی یا مصونیت فردی نبوده بلکه یک مصونیت اجتماعی است زیرا اگر انسان بخواهد به مرحله تمدن سازی رسیده و پا را از زندگی حیوانی فراتر بگذارد ناگزیر باید به سراغ حجاب برود زیرا انسان بدون حجاب و در حال برهنگی مانند جامعه حیوانات جنگلی بوده که تنها بر اساس غریزه عمل کرده و در این جوامع جایی برای عقل و عقلگرایی وجود ندارد زیرا بی حجابی موجب شده که تمام تفکرات تنها صرف برآورده کردن لذت‌های حیوانی شود و همین موضوع رشد تمدنی انسان را متوقف می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حجاب در سیمای قرآن کریم در معانی متعدد به کار رفته است، گفت: بارزترین معنای حجاب پوشش و حایل است و قرآن کریم تأکید دارد برای موفقیت در تربیت باید میان زن و مرد و در معاشرت های آن‌ها حجاب و پوشش رعایت شود.

 

خانم زین العابدین با تأکید بر اینکه مادرانی در امر تربیت موفق هستند که بتوانند از همان لحظه تولد حجاب را به فرزندان خود آموزش دهند، تصریح کرد: مادری که در خانه دو کودک خردسال دارد باید در هنگام حمام بردن کودک و یا تعویض پوشاک حجاب را در مقابل فرزند خود رعایت کرده و از همان ابتدا به دختر بچه آموزش دهد که در مقابل دیگران عریان نشود.

 

وی افزود: مادرانی که از همان ابتدا کودک خود چه دختر و پسر را عریان داشته و در مقابل آن‌ها مقید به حجاب نیستند نباید انتظار داشته باشند که فرزندان آن‌ها در هنگام بزرگسالی از نظر اخلاقی مقید باشند زیرا چنین مادرانی خود بذر فساد اخلاقی را در میان فرزندانشان کاشته‌اند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حجاب در اجتماع مایه آرامش فکر و پرورش خلاقیت و پیشرفت‌های علمی است،اظهار کرد : عده‌ای بی حجابی را عامل پیشرفت‌های علمی و تمدنی غرب می‌دانند در حالی که باید گفت حتی در این کشورهای لا مذهب هم دختران و پسران و زنان و مردان در مجامع علمی مقید به رعایت حجاب بوده و هرکس با هر پوششی نمی‌تواند در مجامع عمومی حاضر شود و این تصور ما از غرب تصوری است که رسانه‌ها به دروغ برای ما معرفی کرده‌اند تا به این وسیله ما را از پیشرفت تمدنی بر حذر داشته و ما را مشغول امور دنیوی کنند.

 

وی یادآور شد: در این مورد می‌توان به وضعیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اشاره کرد که مرکز فساد و بی‌اخلاقی هستند و شاید شاه ر زیبایی صوری و ظاهری این کشورها باشیم ولی در عمل هیچ‌گاه نشنیده ایم که در این کشورها پیشرفت علمی و یا کشف مهمی صورت گرفته باشد و از نظر توسعه علمی این‌گونه کشورها پیشرفتی ندارند بر همین اساس باید تقید به حجاب را رمز پیشرفت علمی غرب دانست نه بی حجابی را؛ البته توجه به این نکته لازم است که تعریف حجاب در جوامع غربی و حدود آن با کشورهای اسلامی متفاوت بوده اما در مجامع علمی غربی می‌توان حداقلی از حجاب را مشاهده کرد./۹۶۸/پ202/س

 

ارسال نظرات