۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۴۳۶۷۷۵
امام جمعه موقت کرمانشاه:

جهل به اثرات گناه عامل فرو رفتن در منجلاب نیستی است

امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: امروزه یکی از دلایل فرو رفتن انسان ها در منجلاب نیستی و رسیدن به درجه پایین تر از حیوانیت و از دست دادن لذات معنوی ناشی از جهل به اثرات گناهان است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حجتی

حجت الاسلام محمد حجتی امام جمعه موقت کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، ابراز داشت: گناه و معصیت آثار زیانباری بر روح و روان و زندگی دنیوی و اخروی انسان دارد از جمله موجب تباهی دل، زایل شدن ایمان، محروم شدن از رزق و روزی، از دست دادن لذت های مشروع و دیگر اثرات زیانبار است.

 

امام جمعه موقت کرمانشاه یادآور شد: دل انسان به عنوان حرم و خانه خدا، بر اثر گناه ویران می شود، دل تنها مجرای ارتباط مستقیم با حضرت حق و کانون معنویت و پایگاه رشد و تقویت ایمان انسان ها است، ارتکاب به گناهان دل را می میراند و قوای معنویت را تضعیف نموده و ریشه های درخت ایمان را می خشکاند.

 

وی تصریح کرد: گناهان اعمال انسان را نیز نابود می کنند و عاقبت انسان را گرفتار آتش دوزخ می کنند، یکی دیگر از آثار گناهان و معاصی محروم ساختن انسان از روزی خداوند متعال است، گناهان در زندگی انسان ها اثرات منفی بسیاری بر جای می گذارند، چه بسیارند کسانی که برای زیاد کردن روزی و به دست آوردن پول و ثروت به گناه آلوده می شوند و یا کسب و کارشان را آمیخته به گناه و حرام می کنند و در آخرالامر به فقر مبتلا می شوند همانگونه که امام صادق (ع) می فرمایند: همانا به درستی که انسان گناهی را که مرتکب می شود با آن گناه رزق و روزی از او دفع می گردد.

 

حجت الاسلام حجتی اظهار داشت: برخی از انسان ها مرتکب گناه می شوند و کسی هم آن ها را نمی بیند و آن ها در خیال خویش راحت هستند که تا به حال گرفتار قانون و عدالت نیامده اند و احساس خوشحالی و غرور می کنند غافل از اینکه خداوند شاهد و ناظر افعال و اعمال آن ها بوده و در قیامت نیز حاکم خواهد بود و شاید انسان در دنیا صد سال گناه کند ولی یک بار هم حبس نشود اما در قیامت عکس این جاری است و به خاطر یک گناه گاه انسانی صد سال محبوس می شود.

 

استاد حوزه علمیه عنوان داشت: امروزه یکی از دلایل فرو رفتن انسان ها در منجلاب نیستی و رسیدن به درجه پایین تر از حیوانیت و از دست دادن لذات معنوی ناشی از جهل به اثرات گناه است، باید انسان به این امر آگاه باشد که پاره ای از گناهان دائمیه هستند یعنی چه انسان خواب باشد و چه بیدار در همه حال برایش گناه نوشته می شود که این گناهان دائمیه به سه دسته گناهان فعلیه، گناهان ترکیه و گناهان قلبیه تقسیم می شوند.

 

وی ادامه داد: گناهان فعلیه همان گناهانی است که به حق الناس شهرت دارند همچون خوردن مال غصبی، ظلم، غیبت، سخن چینی و تهمت و دیگر موارد، گناهان ترکیه نیز به ترک واجبات همچون نماز و روزه و خمس و زکات اطلاق می شود و گناهان قلبیه گناهانی هستند که از قلب انسان نشأت می گیرند که می توان به حسد، ریا، کینه و دیگر موارد اشاره کرد.

 

امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: باید این نکته را در نظر داشت که وسوسه های شیطان یک مرتبه به انسان هجوم نمی آورند بلکه نوع وسوسه های شیطان سیاست گام به گام به این معنا است که شیطان به صورت کوچک جلوه دادن گناه در نظر شخص وی را قدم به قدم به سوی پرتگاه مذلت می کشاند.

 

حجت الاسلام حجتی در پایان افزود: همه گناهان دارای آثار سوء روی روح و روان انسان هستند که اول همچون نقطه ای سیاه روی تابلویی سفید روح را لکه دار می کند و رفته رفته اگر انسان به داد خود نرسد و توبه نکند دچار قساوت قلب و سنگدلی می شود و تمام وجود او را سیاهی و تباهی فرا می گیرد و دیگر هیچ موعظه گری و هیچ متنبه کننده ای حتی مرگ او را بیدار نخواهد کرد مگر توجه خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام دست او را بگیرد و از سرازیری جهنم نجات دهد./302/857/ب1

ارسال نظرات