۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۴۳۶۰۳۹
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

ماندگاری اشعار حافظ، سعدی و مولانا به خاطر خدایی بودن آنها است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: آن چیزی ماندگار و اثرگذار خواهد بود که خدایی باشد و ماندگاری مثنوی و اشعار حافظ به خاطر همین معناست و حافظ نیز در اشعارش به این نکته اشاره کرده و گفته است که هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم.
حجت الاسلام والمسلمین عبالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین ظهر امروز در دیدار با جمعی از اهالی فرهنگ، شعر و ادب فارسی در استان با اشاره به اینکه شعر در پیدایش حماسه و انقلاب نقش مؤثری دارد گفت: همانگونه که شعر در پیروزی انقلاب نقش مؤثری داشت امروز هم باید موتور محرک حرکت انقلاب باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به دلایل ماندگاری و اثرگذاری شعر اشاره کرد و افزود: ماندگاری اشعار حافظ، سعدی و مولانا به خاطر خدایی بودن آنهاست، خدای متعال در قرآن فرموده است که آن چیزی که نزد شماست، تمام شدنی است زیرا خود انسان نیز فانی است و کارهایی که برای خودمان باشد تاریخ مصرف داشته و محکوم به فنا خواهند بود.

 

ماندگاری اشعار حافظ، سعدی و مولانا به خاطر خدایی بودن آنهاست

خطیب جمعه در استان با اشاره به مثنوی مولانا، ترجمان قرآن کریم است، ابراز کرد: آن چیزی ماندگار و اثرگذار خواهد بود که خدایی باشد و ماندگاری مثنوی و اشعار حافظ به خاطر همین معناست و حافظ نیز در اشعارش به این نکته اشاره کرده و گفته است که هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم.

 

این کارشناس حوزوی به جزء خوانی شهدا اشاره و بیان کرد: رجز خوانی‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس، رنگ شاعرانه داشته و اگر در یک دست تفنگ داشتند، در دستی دیگر عنصر به حرکت درآورِ شعر را در دست داشتند و با این رویکرد حماسه‌های عظیمی را رقم زدند.

 

این کارشناس فرهنگی اظهار کرد: شعر در حرکت رو به جلوی انتفاضه فلسطین و جبهه مقاومت نقش برجسته‌ای داشته و به جوانان جانی تازه بخشیده است.

 

این کارشناس حوزوی اضافه کرد: اینکه شعر مرحوم شهریار درباره امام علی (ع) تا این اندازه جاودانگی، اثرگذاری و روح ‌پروری داشته، به این خاطر است که امیرمؤمنان ما عندالهی است و ما عندالهی ایشان موجب جاودانگی شهریار و شعر او شد.

 

وی ادامه داد: خدای متعال با توجه به مستضعفان تأکید کرده و باید شعرای ما در مسیر حمایت از مستضعفان گام بردارند و اگر در این مسیر قرار بگیرند کاری مفید و سودمند انجام شده است.

 

اگر شعری وجه اللهی شود، قطعاً ماندگار و دائمی خواهد شد

این کارشناس دینی با بیان اینکه اگر شعری وجه اللهی شود، قطعاً ماندگار و دائمی خواهد شد، عنوان کرد: هر چقدر وجه اللهی در شعر بیشتر دیده شود، به همان اندازه ماندگاری آن بیشتر خواهد بود.

 

امام جمعه در استان تأکید کرد: شعر ما باید معتبر و مستند باشد، اینکه جامی در یکی از شعرهایش می‌گوید: «ای خواجه چه جویی ز شب قدر نشانی/ هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی» هیچ آیه و روایتی نمی‌گوید که هر شب، شب قدر است بلکه اصرار دارد که بگوید یک شب در سال شب قدر است؛ بنابراین مستند بودن در شعر باید با جدیت دنبال شود.

 

شعرا باید شعری بسرایند که فایده داشته باشد

وی در پایان با بیان اینکه شعرا باید شعری بسرایند که فایده داشته باشد، گفت: بال‌های ظریف و بلند پرواز شعر می‌تواند رسالت انقلابی را به خوبی به‌جای بیاورند و اگر ما بتوانیم اندیشه‌های دینی، آرمان‌های ولایی، رسالت‌های انسانی و ایمانی‌مان را به بال‌های ظریف شعر وصل کنیم، می‌تواند جهان را تحت تأثیر خود قرار دهد./853/202/ب3

ارسال نظرات