۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۳۵۹۰۴
آیت‌الله سیدان:

اهل بیت محور حق و حقیقت هستند

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که حق و حقیقت یک محور بیشتر ندارد، گفت: حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع)‌ ایشان تنها محور حق هستند و دوری و نزدیکی از ایشان سبب دوری و نزدیکی ما از حق خواهد شد.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، امروز در جلسه‌ کاربرد مَثَل در قرآن کریم به ادامه بررسی آیه ۲۴ تا ۲۶سوره ابراهیم پرداخت و در بیان مصادیق این آیه شریفه، گفت: کلمه طیبه و کلمه خبیثه مانند درخت طیبه و درخت خبیثه هستند که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند. میوه درخت طیبه خوش بو و خوش طعم است اما میوه درخت خبیثه این خصوصیات را ندارد.

 

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که این مثل را بیشتر توضیح می‌دهد،‌ ابراز داشت: مردم به چهار گروه تقسیم می‌شوند؛ گروهی که ایمان دارند اما قرآن نمی‌دانند، یعنی از خواندن و فهمیدن آن عاجز هستند. این افراد مانند خرما هستند که طعم خوبی دارند اما بویی از آن‌ها بر نمی‌خیزد. گروه دوم، قرآن می‌دانند اما ایمان ندارند، مانند درخت آس هستند، درختی که میوه‌های خوشبویی دارد اما بسیار تلخ هستند.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود:  گروه سوم،‌ قرآن را خوب می‌دانند و می‌فهمند همچنین ایمان نیز دارند. این افراد مانند همان میوه‌هایی هستند که هم طعم و هم مزه خوبی دارند. گروه چهارم افرادی هستند که ایمان ندارند و قرآن نیز نمی‌دانند، این افراد مانند هندوانه ابوجهل هستند که طعم و مزه ندارند.

 

آیت‌الله سیدان برای روشن شدن معنای کلمه طیبه به بیان ویژگی‌های درخت طیبه پرداخت و گفت: درخت طیبه ریشه‌هایی دارد که در اعماق زمین فرو رفته‌اند و به آسانی جدا نمی‌شوند، میوه بسیار خوش‌طعم و بویی دارد، سایه‌اش برافراشته است و می‌توان در زیر آن به آسایش و آرامش رسید و چشم‌نواز است و انسان با دیدن آن لذت می‌برد.

 

وی در ادامه اظهار داشت:‌ کلمه طیبه نیز چنین است، زیرا هنگامی که حرف خوبی به دیگری می‌زنیم به او میوه‌ای از همان درخت طیبه داده‌ایم که بسیار مفید و خوش‌طعم است و در مقابل اگر حرف ناشایستی به دیگران بگوییم یا به آن‌ها بیاموزیم، از درخت خبیثه به آن‌ها میوه‌ای داده‌ایم و سبب زجر آن‌ها خواهیم شد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان به نکته‌ای که در درخت طیبه بسیار اهمیت دارد اشاره کرد و افزود: همان‌طور که درخت طیبه ریشه محکمی دارد،‌ پیام حق نیز اینچنین است، این آیات شریف می‌خواهند تأکید کنند که حق ثبات دارد و باطل زودگذر است. ممکن است چند روزی در دنیا باطل حکم‌فرما باشد اما آنچه می‌ماند و همه جا را فرا می‌گیرد حق است.

 

آیت‌الله سیدان با بیان این‌که حق و حقیقت یک محور اصلی بیشتر ندارد، تأکید کرد: همانطور که اگر چرخ آسیاب محور نداشته باشد نمی‌تواند بچرخد و بی‌ثمر خواهد بود یا با دو محور نمی‌چرخد، عالم نیز حقیقتش بر یک محور می‌چرخد و آن رسول اکرم(ص) و اهل بیت ایشان به ویژه حضرت علی(ع) است که به معنای واقعی کلمه محور حق و حقیقت هستند.

 

وی افزود:‌ هر چقدر از این محور فاصله بگیریم در توحید و اخلاق و موارد دیگر منحرف می‌شویم و هر چقدر به این محور نزدیک باشیم و در اطراف آن حرکت کنیم به دین مبین اسلام بیشتر نزدیک خواهیم بود و رضایت حق را برآورده می‌کنیم./202/862/ب1

ارسال نظرات