۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۴۳۵۱۰۱
استاد حوزه علمیه خواهران تبیین کرد؛

نکات تربیتی از سوره مریم

استاد حوزه علمیه خواهران به صبوری در برابر مشکلات تأکید و گفت: حضرت مریم، حضرت زکریا، حضرت ابراهیم و حضرت موسی هر کدام با مشکلات بسیاری روبرو بودند اما در برابر همه این مشکلات درست عمل کردند و خداوند نیز به آن ها لطف داشت.
بندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم پورحسینی، استاد مؤسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس امروز در این مدرسه علمیه به تفسیر سوره مریم پرداخت و گفت: هر سوره ساختار خاص خود را داد.

 

وی افزود: در اسراء درباره مقابله با عقاید باطل کافران و شبهاتی که علیه قرآن و پیامبر وارد، جواب داده می شود و در سوره کهف هشدار به کافران داده شد و در سوره مریم در خصوص بندگی خدا صحبت می شود بنابراین این سوره ها پشت سر هم هر کدام هدفی خاص را که تکمیل کننده هدف قبلی است و نظم خاصی دارد را بیان می کنند.

 

پورحسینی بندگی خدا را محور سوره حضرت مریم بیان و اظهار کرد: بحث بندگی چنان مهم است که اگر بخواهیم امام علی(ع) را معرفی  کنیم ایشان را بنده خدا می دانیم، چون بندگی خدا است دارای همه صفات برجسته است.

 

این استاد حوزه به نکات تفسیری در خصوص عدد سوره مردم(19) اشاره و ابراز کرد: عدد سوره های قرآن کریم اهمیت دارد، سوره مریم نونزدهمین سوره قرآن کریم است، برخی که در اعجاز عددی وارد می شوند، نکات تفسیری، عرفانی و نکات جالبی را در این زمینه بیان می کنند از جمله این که بسم الله الرحمن الرحیم نیز 19 حرف دارد.

 

بندگی خدا موجب عزت انسان می شود

وی بندگی خدا را موجب عزت انسان بیان و اظهار کرد: در سوره مریم بیان می شود که تنها راه دستیابی به عزت و رحمت است.

 

پورحسینی به معرفی خانواده های بسیاری در سوره مریم اشاره و ابراز کرد: خدا در این سوره خانواده چند پیامبر را به ما معرفی می کند،  برخی مفسرین اعتقاد بر این دارند که به این سوره باید سوره خانواده گفت چون خیلی از خانواده ها را معرفی می کند.

 

این استاد حوزه به الگو گرفتن از خانواده زکریا در رشد معنویت تأکید و ابراز کرد: در 1 تا 15  این سوره خداوند داستان خانواده زکریا را از جمله این که  که صاحب فرزند نیست و معنوی بودن پدر و مادر و بچه معنوی را بیان می کند بنابراین  با توجه به این آیات رشد معنویت در خانواده را از خانواده زکریا بگیریم که البته داستان حضرت زکریا در سوره ال عمران نیز آمده است.

وی با بیان این که در ادامه این سوره خداوند از خانواده حضرت مریم صحبت می کند، گفت: حضرت زکریا و حضرت مریم  چون عبد خدا بود چنین برکتی گرفت و پاداش بندگی خود را گرفتند.

 

رابطه بین عبادت و عبودیت

پورحسینی به رابطه بین عبادت و عبودیت اشاره و بیان کرد: بین عبادت و عبودیت رابطه است، گاهی مثل شیطان عبادت وجود دارد اما عبودیت نیست و برای این که بنده خالص خدا باشیم باید هر دو با هم باشد که چنین فردی خاضع و خاشع است.

 

این استاد مکتب نرجس خاطرنشان کرد: گاهی در نگاه اول برخی از چیزها سخت باشد اما در ادامه شیرنی خاص خود را دارد چنانچه که حضرت مریم نخست تقاضای مرگ از خدا می کند اما در ادامه پاداش بندگی خود را می گیرد.

 

نکات تربیتی سوره مریم برای دختران

وی به نکات تربیتی سوره مریم و نیز سوره ال عمران که در مورد حضرت مریم صحبت می کند، اشاره و ابراز کرد:در این آیه ها از قرآن نکات جالبی را در تربیت دختر و به خصوص دخترانی که از اغوش خانواده جدا می شود، بیان می کند از جمله این که چگونه نظارت بر آن ها باشد، در آن شهر آدم آشنا نظارت داشته و از احوال وی مطلع باشیم.

 

پورحسینی به آماده سازی دختران برای عبادت خدا تأکید و تصریح کرد: خدا زن را از 9 سالگی دعوت به عبادت می کند بنابراین با توجه به این دقت کنیم که بچه ها در این سن به بلوغ فکری رسیده اند و نیز فرزند را آماده برای عبادت کنیم.

 

این استاد حوزه با اشاره به ضرورت عبادت برای دختران، گفت: نکته مهم است که این عبادت ها برای حفظ فرزند دختر ما لازم است چنانچه که حضرت مردم در جامعه فاسد با عبادت ها سالم ماند.

 

وی افزود: ما با توجه به خانواده حضرت مریم و الگو گرفتن از این خانواده آسمانی باید برای بچه های خود هزینه کرده و روی برنامه های مختلف آن ها از جمله نماز خواندن، آشنا کردن آ ن ها با مبانی دینی و حتی عاشق کردن آن ها کار کنیم.

 

نکات تربیتی خانواده حضرت ابراهیم و حضرت موسی برای نوجوان ها و خانواده ها

پورحسینی با بیان این که از آیه 41 تا 50 سوره حضرت مریم با خانواده حضرت ابراهیم آشنا می شویم، اظهار کرد: به برخورد نوجوان با بزرگتر ها، ادب در امر به معروف و نهی از منکر و پاداش ها در این آیه ها اشاره شده است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در ادامه سوره مریم به خانواده حضرت موسی اشاره شده است که پاداش اخلاص حضرت موسی و خانواده وی بیان می شود.

 

وی به صبوری در برابر مشکلات تأکید و ابراز کرد: حضرت مریم، حضرت زکریا، حضرت ابراهیم و حضرت موسی هر کدام با مشکلات بسیاری روبرو بودند اما در برابر همه این مشکلات درست عمل کردند و خداوند نیز به آن ها لطف داشت.

 

نقش پدر در نهادینه کردن نماز در فرزند

پورحسینی به داستان حضرت اسمائیل در سوره مریم اشاره و بیان کرد: نکته برجسته این است که پدر به فکر نماز فرزند است و به نقش پدر در نهادینه کردن نماز در فرزند تأکید دارد.

 

این استاد حوزه افزود: در جامعه امروز پدران در وقت نماز در خانه حضور ندارند نیست که اگر مادر مدیریت در خانه داشه باشد، پدران می توانند در نهادینه کردن نماز در فرزند کمک کنند.

 

وی به قناعت در زندگی تأکید و ابراز کرد: اگر مادر مدیریت و قناعت در زندگی داشته باشد پدر مجبور به چند شیفت کاری نیست و برای بچه ها وقت دارد.

 

حقانیت معارف قرآن

 

پورحسنی خاطرنشان کرد: در ادامه سوره مریم به خانواده دیگر ادریس اشاره و پاداش توبه کنندگان را بیان می کند.

 

این استاد حوزه ادامه داد: وقتی در این سوره در خصوص این خانواده می خوانیم، می بینیم چه قد کم کاری کرده بنابراین  توبه و خود را اصلاح خود می کنیم.

 

وی لطف ویژه خداوند به توبه کنندگان اشاره و اظهار کرد: خدا به بنده توبه کننده لطف خاص دارد ولی شرایط توبه خیلی حساس است ما باید بتوانیم خود را اصلاح کنیم.

 

پورحسینی با آیه  64 و 65  صوره مریم اشاره و اظهار کرد: خدا در این آیات از تأثیر گذاری آیات و این که چگونه نازل شده است، صحبت می کند

 

این استاد حوزه با اشاره به آیه 66 تا 72 سوره مریم که خداوند می فرماید:«وَيَقُولُ الْإِنسانُ أ اِذَا ما مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا " ، " أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسانُ أَنّا خَلَقْناهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا.»، گفت: از آیه 66 به بعد خداوند سراغ کسانی می رود بندگی خدا را نپذیرفته اند، یکی از اعتقادات باطل این است که اصل همین دنیا است و حیات مجدد را انکار می کنند که خداوند سرانجام انکار آن ها را بیان می کند.

 

وی به ادعای برتری کافران ثروتمند بر مومنان از آیه 73 به بعد سوره مریم اشاره و اظهار کرد: این آیات به خانه های پرتجملی که در اقوام گذشنه بود و خدا به خاطر دلبستگی به دنیا هلاک شده اند را بیان می کند.

 

پورحسینی با اشاه به ایه 74 سوره مریم که خداوند می فرماید:« وَ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْن ٍ هُمْ أَحْسَنُ أَثاثاً وَ رِءْیاً»، گفت: خداوند در این ایه هشدار می دهد که چرا دل به این وسایل و تجملات زندگی می دهید، اچه بسیار هلاک کردیم که زندگی آن ها خیلی بهتر بود، مال ثروت بیشتر و ظاهر آن ها آراسته تر بود.

 

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در سوره مریم این پیامبران با همه مشغله های سیاسی و تربیتی، در تربیت فرزندان خود کم نگذاشته اند  و پدر و مادر متعهد بوده حال آن که برخی مادران توجه بیشتری به تجملات نسبت به فرزندان خود دارند.

 

با داشتن عمل صالح خدا محبت در دل ها قرار می دهد

 

وی به آیه 77 تا 80 سوره مریم اشاره و ابراز کرد: در این آیه ها به برخی اشاره شده است که ادعای افزایش ثروت به خاطر بی دینی دارند که این امر خطرناک است.

 

پورحسینی خاطرنشان کرد: دین کارکرد و نتیجه سعادت دنیا و آخرت ما است به طور کلی در برخی از مقطع ها مشکلاتی ایجاد می شود اگر اعتقاد به این باشد که خدا پشتیبان ما است آن مرحله گذر می کند.

 

این استاد حوزه افزود: در زندگی چالش ها است خانواده ها مشکلات داشته و اما با لطف پرودگار بندگی خدا از مشکلات فارغ می شوند و در در آیات پایانی سوره مریم خداوند سرانجام مومنان را در دنیا و آخرت بیان می کند.

 

وی با بیان این که پول، کفر و ادعای دروغین محبت نمی آورد، اظهار کرد: برخی  توهم کسب عزت داشته و عزت خود را در بندگی غیر خدا می دانند، در خحالی که خداوند در قرآن می فرماید:«اگر مومن باشی و ایمان و عمل صالح داسته باشی خدا محبت در دل ها می اندازد.»/1310/201/ب3

 

 

 

ارسال نظرات