۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۴۳۴۹۲۳
مدیر مدرسه علمیه امام صادق فارسان مطرح کرد؛

ضرورت تدریس تخصصی نهج البلاغه و سبک زندگی علوی در حوزه های علمیه

مدیر مدرسه علمیه امام صادق فارسان با انتقاد از اینکه نهج البلاغه و در مجموع شخصیت حضرت علی(ع) در حوزه ‌ها مغفول و مظلوم واقع شده است، گفت: لازم است درسی به این عنوان در حوزه‌ ها تدریس شود تا طلاب بیشتر با شخصیت و سبک زندگی علوی آشنا شوند.
نهج البلاغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام یوسف علیمردانی، مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) فارسان، عصر امروز در ویژه برنامه ای که به مناسبت سالروز شهادت امام علی(ع) و بزرگداشت شهدای هفتم تیر در این حوزه علمیه برگزار شد، با تسلیت  سالروز شهادت مظلومانه امام علی(ع) اظهار داشت: مولای متقیان در همه لحظات عمر خویش لحظه ای از تلاش و کوشش در جهت خدمت به مردم و کاستن از بار مشکلات آن ها آسایش و آرامش نداشت و با این حال خود از امکانات دنیا به حداقل ها اکتفا می کرد.

 

وی افزود: پرکاری و تلاش فراوان حضرت و در عین حال ساده زیستی و زهد بالای حضرت بهترین الگو برای همه کسانی است که می خواهند در جامعه و نظام اسلامی مسؤولیت و منصبی داشته باشند.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر ما نگاهی به نهج البلاغه بیندازیم در جای جای این کتاب شریف با زهد امیر مؤمنان(ع) آشنا می شویم و اساساً یکی از کلیدواژه های بسیار پرکاربرد در این کتاب تأکید بر تقوا و زهد و وارستگی از دنیاست.

 

وی بیان داشت: در دوران حکومت حضرت که متأسفانه عده ای از مردم به ویژه برخی خواص جامعه در دام دنیا گرایی اُفتاده و امتیازات و ثروت های خاصی به خود اختصاص داده بودند، حضرت نشان دادند که بعد از ارتحال رسول الله(ص) ذره ای از سیره و کلام پیامبر(ص) عدول نکرده و در کمال عدالت و وارستگی از دنیا و مقامات دنیوی عمل نمودند.

 

حجت الاسلام علیمردانی با بیان اینکه علم بشریت پس از حضرت علی(ع) ضربات شدیدی خورد، افزود: وجود آن حضرت همانند چراغ راهی در مسیر انسان‌ ها روشنی ‌بخش بود و سبب می ‌شد تا افرادی که خواهان مسیر حق و حقیقت هستند، به راحتی مسیر درست را پیدا کنند.

 

مدیر مدرسه علمیه امام صادق فارسان با تأکید بر اینکه اگر شیعه به راستی به اصول مذهبی خود پایبند باشد و به آن عمل کند، تمام دنیا به این مذهب گرایش پیدا می ‌کنند، گفت: متأسفانه مشکل اینجا است که ما خودمان به آنچه به آن اعتقاد داریم، عمل نمی ‌کنیم و این بزرگ ترین خسران است.

 

این مقام مسؤول با انتقاد از اینکه نهج البلاغه و در مجموع شخصیت حضرت علی(ع) در حوزه ‌ها مغفول و مظلوم واقع شده است، ابراز داشت: لازم است درسی به این عنوان در حوزه‌ ها تدریس شود تا طلاب بیشتر با شخصیت و سبک زندگی علوی آشنا شوند.

 

وی با تأکید بر اینکه بعد از قرآن کریم، هیچ اثری به اندازه نهج البلاغه راهگشای زندگی بشری نیست، تصریح کرد: عظمت این کتاب شریف را باید در تعابیر بزرگان دین جستجو و درک کرد.

 

حجت الاسلام علیمردانی با اشاره به راهکارهایی برای گسترش و اشاعه نهج ‌البلاغه در میان مردم به ویژه جوانان، افزود: به نظر می رسد برای تحقق این هدف، باید حوزه‌ های علمیه و مراکز علمی در مرحله نخست خودکفا باشند تا با برگزاری نشست های تخصصی و عمومی، مفاهیم و مطالب نهج البلاغه را تبیین، بررسی و تعریف نمایند و از این طریق گام های اولیّه در شناساندن معارف علوی برداشته شود و در این میان رسانه‌ ها به ویژه صدا و سیما می توانند در فرهنگ سازی معارف نهج ‌البلاغه نقش موثری ایفا کنند.

 

وی همچنین با اشاره به حادثه تلخ 7 تیر و شهادت آیت ‌الله بهشتی با همه خدمات و پشتیبانی‌ هایی که از نظام اسلامی انجام داده بود، افزود: در تاریخ پرفراز و نشیب این کشور حوادثی همچون 7 تیر و هشتم شهریور که امام راحل یاران ارزشمند خود را از دست داد و ملت ایران در داغ شهدای فرزانه خود داغدار شدند، کم نیست؛ این حوادث و تلخی‌ های آن گواه روشنی بر ستیزه‌جویی استکبار جهانی است که نمی ‌خواهد از اندیشه مقابله با نظام اسلامی کوتاه بیاید.

 

مدرس حوزه علمیه فارسان، شهید بهشتی را پایه ‌گذار نظم و انضباط در حوزه علمیه قم بیان کرد و گفت: پیش از شهید بهشتی حوزه‌ های علمیه دچار بی ‌نظمی و بی ‌برنامگی بودند؛ شهید بهشتی پذیرش طلاب را در مدارس خاص در اولویت قرار داد و با دستور وی، پیشینه اعتقادی و علمی طلبه ‌ها بررسی می ‌شد و به آن مدارس معرفی می ‌شدند تا افزون بر دروس سنتی، از علوم روز نیز آگاه شوند و بتوانند به عنوان روحانی مطلع در جامعه حاضر شوند./202/9457/ب1

ارسال نظرات