۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۴۳۴۷۵۴
آیت‌الله علم‌الهدی مطرح کرد؛

لزوم جلوگیری از رواج طلاق توافقی/ پرهیز از نگاه‌های غلط به مقوله ازدواج

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: وقتی یک جوان ازدواج می‌کند، افراد ابتدا فکر می‌کنند جوان فقط از ولنگاری جنسی مصونیت می‌یابد؛ در حالی که مصونیت جنسی یکی از ابعاد آن است و مسأله «زن» برای یک مرد در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز ایجاد مصونیت می‌کند.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر روزانه قرآن کریم که با محوریت سوره «ممتحنه» در مهدیه مشهد برگزار می‌شود، به بیان تفسیر اجتماعی آیه دهم از این سوره مبارکه پرداخت و گفت: در این آیه شریفه، دو نکته درباره خانواده بیان شده است. اولا این که مسلمانان بر کفار حلال نیستند؛ ثانیا جمله «وَلا تُمْسِکُوا بِعِصَمِ الْکَوَافِرِ» که واژه «عصم» در آن به معنای عصمت است و مقصود از آن همسر دائمی برای یک مرد است.

 

امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: وجود یک زن در کانون زندگی، عامل عصمت برای مرد است و وجود مرد نیز عامل عصمت برای زن محسوب می‌شود. زندگی خانوادگی کارگاهی است که در آن برای یک مرد در عرصه جریان غریزی یک مصونیت و عصمت نسبت به آسیب‌های ممکن در زمینه اخلاقی ایجاد می‌کند.

 

مصونیت اجتماعی حاصل از ازدواج، به ارضای غریزه جنسی منحصر نمی‌شود

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که مصونیت اجتماعی ناشی از ازدواج، منحصر در مسأله ارضای غریزه جنسی نیست، افزود: وقتی یک جوان ازدواج می‌کند، افراد ابتدا فکر می‌کنند جوان فقط از ولنگاری جنسی مصونیت می‌یابد؛ در حالی که مصونیت جنسی یکی از ابعاد آن است و مسأله «زن» برای یک مرد در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز ایجاد مصونیت می‌کند.

 

وی در تبیین سخنان خود یادآور شد: اگر مردی صاحب درآمد شود اما ازدواج نکرده باشد، جریان اقتصادی‌اش قابل کنترل و تعدیل نیست. در زمینه مسائل اجتماعی نیز مردی که زن دارد و تشکیل خانواده داده، اوغات فراغت خود را در کانون زندگی خانوادگی می‌گذراند و ساعات روزمره‌اش روی نقاط خاصی متمرکز است اما جوان مجرد ممکن است در اثر روابط دوستانه به جریان‌هایی سوق پیدا کند که از نظر اخلاقی، اجتماعی و سیاسی آسیب ببیند.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به مصونیت فرهنگی افراد متأهل نیز گفت: از نظر فرهنگی، وقتی انسان تشکیل خانواده می‌دهد، فرهنگش در کانون همان خانواده شکل می‌گیرد و بی هویت نخواهد بود. اما کسی که زن و زندگی و خانواده ندارد، هویت فرهنگی پیدا نمی‌کند، چرا که اصلا فرهنگ زندگی او شکل نگرفته است. با توجه به این مسائل، قرآن از زن دائم به عنوان عامل عصمت برای مرد تعبیر می‌کند.

 

کفویت زن و شوهر روی ایمان و عقل است؛ نه مسائل اقتصادی و اجتماعی

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: در جریان خانواده، مسأله «کفویت زن و شوهر» نقش اول را دارد و طرفین باید شأن یکدیگر را بسنجند. این کفویت از نظر طبقات اقتصادی، اجتماعی و مسائل مادی نیست؛ بلکه در انسانیت کفو یکدیگر باشند. محور این کفویت، ایمان و تقوا است. یعنی اگر کسی به خواستگاری دختر شما آمد و ایمانش احراز شد، سپس به سراغ سایر موارد بروید.

 

وی با تصریح بر این که مسأله کفویت ایمانی افراد در جریان ازدواج، با استخاره تشخیص داده نمی‌شود، گفت: ازدواج یکی از مواردی است که استخاره کردن برای آن باطل است. خیلی از مردان و دختران به همین خاطر بدبخت شده‌اند و خانواده‌هایی از هم گسیخته است. خدا به انسان عقل داده و اگر به ایمان و عقلانیت فردی مطمئن شدید، به چیز دیگری نیندیشید. چرا که با انسان غیر مؤمن و غیر عاقل نمی‌توان زندگی کرد.

 

لزوم جلوگیری از رواج طلاق توافقی

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که مسأله «طلاق توافقی» به منزله «آدم‌کُشی توافقی» است و باید از رواج آن جلوگیری کرد، خاطرنشان کرد: پیوند قلبی ایجاد شده بین زن و شوهر منجر به تولد انسان‌هایی می‌شود و با سرنوشت افراد نمی‌توان بازی کرد. آینده یک کودک به داشتن پدر و مادر گره خورده است و نمی‌توان با مسائلی مثل «طلاق توافقی» آن را به بازی گرفت. طلاق توافقی به معنای «آدم‌کشی» توافقی است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان ضمن تمجید از سخنان اخیر رییس قوه قضائیه در زمینه «طلاق توافقی زوجین»، اظهار کرد: یکی از مواردی که رییس قوه قضائیه فرمودند و مایه خوشحالی است، این بود که دادگاه‌ها در وهله اول طلاق توافقی را نپذیرند. این مسأله مانند این است که دادگاه برای کشتن توافقی افراد رضایت بدهد. تنها اگر کفویت بر سر ایمان به هم بخورد، زندگی به خودی خود از هم پاشیده می‌شود./201/820/ب1

ارسال نظرات