۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۳۳۹۳۵
استاد حوزه علمیه:

نفاق و دو رویی سبب حسرت انسان در قیامت می‌شود

استاد حوزه علمیه نفاق و دورویی را عامل حسرت در روز قیامت بیان کرد و گفت: اگر انسان دیگران را به عدالت سفارش کند ولی خودش بدان بی اعتنا باشد و ظلم کند انسان منافق و دورویی است.
حجت الاسلام حسین کاردان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین کاردان، استاد حوزه علمیه، امروز در ویژه برنامه ماه مبارک رمضان که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: از نام‌های روز قیامت یوم الحسرت است.

 

وی افزود: خداوند در آیه 39 سوره مریم به پیامبر(ص) می‌فرماید: بترسان مردم را از روز حسرت که در پیش دارند آن زمانی که کار از کار گذشته، و غافل از ایمان آوردن هستند.

 

 حجت الاسلام کاردان با اشاره به سکرات موت، بیان داشت: زمانی که مرگ انسان را فرا می‌گیرد در آن لحظه انسان از محدوده زمان و مکان خارج شده و از تعلقات جسمانی روح کاسته‌ و وارد عالم برزخ می‌شود و در آن هنگام ظرف لحظه‌ای تمام عمر دنیوی خود را مرور کرده و مرگ را با همه وجود باور می‌کند و حسرت می‌خورد.

 

وی با اشاره به اینکه یک لحظه آخرت را با تمام لذت‌های دنیا نمی‌توان مقایسه کرد، گفت: مقدم دانستن دنیا بر آخرت عین جهالت است زیرا خداوند حیات دنیوی را زمینه آبادسازی حیات اخروی قرار داده تا انسان با توشه کافی و وافی در یوم الحسرت حاضر شود.

 

حجت الاسلام کاردان با بیان این‌که نخستین عاملی که در قیامت سبب حسرت انسان می‌شود بخل است، اظهار داشت: امام علی(ع) فرمودند: بالاترین حسرت در قیامت برای کسی است که مالی را جمع کرده و از آن استفاده نکرده و آن مال بعد از مرگش به ورثه رسیده است؛ زیرا معلوم نیست وارثان از ارث به دست آمده در راه اطاعت و بندگی خدا استفاده کنند یا غیر، و این عامل حسرت انسان در قیامت و برزخ است.

 

استاد حوزه علمیه نفاق و دورویی را دومین عامل حسرت در روز قیامت بیان کرد و گفت: اگر انسان دیگران را به عدالت سفارش کند ولی خودش بدان بی اعتنا باشد و ظلم کند انسان منافق و دورویی است.

 

وی دروغگویی و مال حرام را از دیگر عاملان حسرت در یوم الحسرت دانست و ابراز کرد: جمع آوری مال ربوی اعلام جنگ با خداست چرا که مال ربوی سبب می‌شود مال حلال ربا گیرنده را نیز به حرام تبدیل کند.

 

حجت الاسلام کاردان خاطرنشان کرد: انسان باید در مرتفع کردن نیازهای دنیوی‌اش تنها به خدا توکل کند زیرا خداوند روزی انسان را تضمین کرده است./202/813/ب1

ارسال نظرات