۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۴۳۳۴۷۲
آیت الله فقیهی:

قیام در نماز ایستادگی در راه خداوند است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این‌‌که قیام دارای معانی زیادی از جمله قیام در مقابل نشستن، قیام در مقابل حرکت و قیام به معنی مقاومت است، گفت: قیام در نماز به معنای ایستادگی و مقاومت در راه خدا است.
آیت الله محسن فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر قرآن که در مسجد سلماسی قم برگزار شد با بیان این که در جاهای مختلف قران آمده است که خداوند حاضر است و غایب نیست، اظهار داشت: برخی با توجه به این آیات ایمان به غیب را شامل اعتقاد به خدا نمی دانند.

 

وی با بیان این که غیب چیزی است که با حواس پنج گانه قابل درک و احساس نیست، افزود: برخی صفات در انسان مانند عقل، عدالت و شجاعت قابل مشاهده نیست ولی از آثار آن پی به وجود این صفات می بریم؛ ایمان به خدا هم از همین قبیل است که از آثار وجود خدا به وجودش یقین پیدا می کنیم با این که با حواس ظاهری قابل درک نیست.

 

آیت الله فقیهی تصریح کرد: خداوند دارای اسماء و صفاتی است که ما به صورت نسبی او را از روی صفاتش می شناسیم؛ اقرار به صفات الهی گاهی از روی لقلقه زبان است و گاهی هم از عمق جان و با یقین قلبی به صفات او که می شود شهود و حضور و این که خداوند می فرماید من غائب نیستم به معنی بروز صفات و نشانه ها و آثار خداوند برای کسانی که توجه دارند است.

 

وی اقامه نماز را از دیگر اوصاف متقین دانست و افزود: قیام دارای معانی زیادی از جمله قیام در مقابل نشستن، قیام در مقابل حرکت و قیام به معنی مقاومت است ولی منظور از قیام در اقامه نماز قیام معنوی است که در راه خدا ایستادگی کنیم و مقاومت معنوی داشته باشیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به روایت «الحسن والحسین امامان قاما او قعدا» ابراز داشت: قیام در این روایت به معنی جهاد است و جهاد با نفس هم به معنی قیام است؛ نماز نوعی قیام با نفس است که مراتبی دارد و انسان باید در این راه مقاومت کند و نماز را به پا دارد./843/پ202/ی

ارسال نظرات