۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۴۳۱۸۹۴
استاد حوزه و دانشگاه:

انسان ظرفیت کسب محبت شدید الهی را دارد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان ظرفیت دارد که به محبت شدید برسد، اگر ما به محبت شدید الهی دست پیدا نکرده باشیم باید خود را محاکمه کنیم.
پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه شنبه 22 خردادماه به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق (ع) میدان فلسطین به سخنرانی پرداخت و درباره اقدمات لازم برای صیانت از محبت، گفت: جایگاه محبت نسبت به علم به این جهت رفیع است که قدرت آن بالاتر از علم است.

 

وی افزود: علاقه انسان به حقیقت و سعادت ناشی از علاقه‌های خوبی است که در وجود او یا فطرتاً یا به شکل اکتسابی به دست آمده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دوست داشتن در همه رفتارهای انسان وجود دارد، عنوان کرد: انسان ظرفیت دارد که به محبت شدید برسد، اگر ما به محبت شدید الهی دست پیدا نکرده باشیم باید خود را محاکمه کنیم.

 

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: کسانی که ایمان دارند باید شدیدترین محبت را نسبت به خداوند داشته باشند، کسانی که ظرفیت شدیدترین محبت را برای غیرخدا قرار ‌دهند به خود و دیگران ضربات مهلکی می‌زنند.

 

وی با اشاره به اینکه خداوند دوست ندارد که بندگانش به غیر او عشق بورزند، اظهار داشت: ظرفیت حب شدید اگر برای پدر و مادر، فرزند، مال دنیا یا ... باشد گناهی است که باید نسبت به آن توبه کرد، همه باید در این زمینه یکدیگر را راهنمایی کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرموده‌ای از پیامبر (ص)، ابراز کرد: پیامبر (ص) فرمودند: مؤمن نیست احدی از شما مگر اینکه مرا بیش از خود و فرزندان مرا بیش از فرزندان خود دوست داشته باشد، این حداقل حب شدید است تا انسان را از خودخواهی خارج کند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه ثمره ماه رمضان حکمت است، گفت: انسان عاشق آفریده شده است بنابراین باید بررسی کند که عاشق چه یا کیست؛ انبیا آمدند تا ما را از اینکه برای دیگری باشیم جدا کرده و ما را صرفاً برای خدا قرار دهند چرا که کسی که خدا را فراموش کند خود را فراموش می‌کند.

 

وی افزود: در برای خدا یا عاشق او بودن حد وسطی وجود ندارد، عاشق کسی است که خود را در نظر نگرفته و خود را برای محبوب فدا می‌کند، مناجات مومنان در سحرگاهان برای این است که از خدا بخواهند او را از دست دشمن خدا رهانده و به سوی خدا بازگرداند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقلی از امیرمومنان علی (ع) بیان داشت: کافی است که شما بندگان خدا را بیش از خود دوست داشته باشید، کسی خدا را دوست داشته باشد خداوند به او همه چیز خواهد داد، برای عشق به خدا باید به او التماس کنیم و از خداوند عشق او را گدایی کنیم.

 

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق مبنی بر اینکه فرمودند: پاکیزه‌ترین و لذت بخش ترین نعمت در بهشت حب الله است، خاطرنشان کرد: مراقب باشیم محبت شدید ما به امر بی‌ارزش وابسته نشود راهان مبارزه با هوای نفس است که نباید به آن فکر کرد./202/807/ب1

ارسال نظرات