۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۳
کد خبر: ۴۳۱۲۲۱
آیت الله سبحانی:

مکاتب مادی از پاسخ به سؤالات بشر عاجز هستند/ تبیین راز آفرینش انسان

حضرت ‌آیت الله سبحانی با اشاره به راز آفرینش انسان گفت: این سؤال از قدیم الایام مطرح بوده و گفته می شود از کجا آمده ایم، برای چه آمده ایم و به کجا خواهیم رفت این سؤال مثلث بازگوی سؤال راز آفرینش بشر است، مکتب های مادی نمی توانند به این سؤال پاسخ دهند چون غیر ازعالم ماده به عالم دیگری معتقد نیستند.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در نخستین برنامه از سلسله سخنرانی های شبهای ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد، با تبریک و گرامیداشت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: خداوند همگان را موفق کند تا از برکات این ماه بهره مند شوند.

 

وی افزود: آیین اسلام به ویژه در مسائل عقیدتی آیین علم و دانش است، از این رو اسلام انتظار دارد که همه مسلمانان در مسائل عقیدتی عالم و دانشمند باشند، انسان در مسائل عقیدتی نباید مقلد و پیرو باشد از این رودر قرآن کرارا مسأله سؤال و جواب مطرح شده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که وجود سؤال و جواب در قرآن دلیلی بر این است که اگر مسلمانان مشکل فکری دارند باید با اهلش در میان بگذارند، اظهار داشت: شاید آن اهل بتواند مشکل را حل کند از این رو برنامه ما در ماه مبارک رمضان پاسخ به سؤالاتی که برایمان آمده است.

 

وی با اشاره به راز آفرینش انسان ادامه داد: این سؤال از قدیم الایام مطرح بوده و گفته می شود از کجا آمده ایم، برای چه آمده ایم و به کجا خواهیم رفت این سؤال مثلث بازگوی سؤال راز آفرینش بشر است، مکتب های مادی نمی توانند به این سؤال پاسخ دهند.

 

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که مکتب های مادی هر اندازه ادعا کنند که از نظر علم و فلسفه به مرحله بالایی رسیده اند این سؤالات به صورت اجمال باقی است، ابراز داشت: این مکتب ها غیر ازعالم ماده و غیر از عالم طبیعیت به عالم دیگری معتقد نیستند از این رو نمی توانند بگویند بشر از کجا آمده، برای چه آمده است و به کجا خواهد رفت.

 

وی عنوان کرد: از نظر مکتب های مادی عالم همانند کتاب های خطی است که اول و آخر آن افتاده باشد، کسانی که با کتاب های خطی سروکار دارند می دانند که گاهی ابتدا و انتهای کتاب خطی افتاده و هیچ چیز در آن مشخص نیست، از نظر مادی ها عالم طبیعت نه اولش و نه آخرش روشن نیست بر اساس این تفکر انسان موجودی مبهم و مجمل است.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر این سؤال از رجال وحی پرسیده شود یعنی کسانی که می گویند عالم ماده متعلق به بالا است و عالم دیگر موجود هست که این عالم را به وجود آورده است آن ها جواب می دهند که بشر از جانب خداوند آمده است.

 

وی اضافه کرد: این رجال هم منشأ و سرچشمه که خداوند هست را معرفی می کنند و هم هدف و غرض که پرستش و خدا شناسی است را به انسان می فهمانند، همچنین آینده را نیز معرفی می کنند که همگی متعلق به خداوند هستیم.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که آفرینش انسان برای پرستش خداوند است، گفت: پرستش خدا به دلیل نیاز پروردگار به پرستش انسان نیست بلکه خلاق متعال از همه چیز بی نیاز است، پرستش انسان در حقیقت معرفت او است.

 

وی افزود: گاهی سؤال می شود خداوند که غنی مطلق است چه نیازی به عبادت انسان دارد، خداوند نیازی به عبادت ندارد بلکه انسان نیاز دارد که خداوند را بپرستد، او را بشناسد، کمال پیدا کند که این کمال در زندگی آینده انسان به درد او بخورد.

 

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که سرچشمه وجود خداوند متعال است، اظهار داشت: انسان برای لغو نیامده است، انسان همانند حیوان نیست که بچرد و بمیرد بلکه برای هدف خاصی آمده است، مرگ پایان زندگی نیست بلکه دریچه ای برای زندگی آینده است تا انسان زندگی بهتری داشته باشد.

 

وی ادامه داد: ماده علم بیش از 770 بار در قرآن آمده که نشان دهنده است که اسلام دین علم و دانش است، اسلام تاجایی که امکان دارد و عقل بشر اجازه می دهد رفع شبهه کرده و از پاسخ به سؤال طفره نمی رود، اسلام مانند برخی از ادیان نیست که هر وقت سؤال شود طفره روند؛ مسأله تثلیث از این قبیل است، این افراد می گویند در حالی که موحد هستیم تثلیث را نیز قبول داریم.

 

این مرجع تقلید ابراز داشت: می گوییم اگر موحد هستید تثلیث معنا ندارد و اگر خدای سه گانه را قبول دارید دیگر خدای یگانه به چه معنا است، می گویند این موضوع چیزی است که باید به آن ایمان آورد اما حقیقت آن را نمی فهمیم؛ این مسأله در اسلام نیست، آنچه که اصول و معارف اسلام به شمار می رود برهان و دلیل دارد./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات