۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۴۲۸۸۰۹
آیت الله سبحانی:

طلاب روح قناعت را بر زندگی خود حاکم کنند/ اکتفا به زندگی طلبگی آرامش روحی را در پی دارد

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که طلاب باید مصمم بوده و به زندگی طلبگی اکتفا کنند، گفت: اگر این چنین شد روح و فکر انسان آرامتر و زندگی لذت بخش تر می شود اما اگر فکر افراد این باشد که زندگی بالاتر رود حد یقفی ندارد و انسان را بالار برده و ذهن او را مشوش می کند و زندگی آرامش بخش را می گیرد.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیه«وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا» گفت: طلبه ای اظهار می کرد که زندگی برای من کافی و وافی نیست و می خواهم لباس روحانیت را در آورده  دنبال کار اداری بروم که آیت الله خونساری این آیه را برای آن طلبه قرائت کرد.

 

وی افزود: گاهی به ما می گویند کسانی که طلبه نیستند زندگی های بهتری دارند، پس چطور قرآن می فرماید «و هرکس از یاد من روى گردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت»؛ البته این افراد به زندگی ظاهری نگاه می کنند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: گاهی افراد می بینند فردی که طلبگی را رها کرده و دنبال کار دیگر رفته دارای خانه، ماشین و درامد است اما باید گفت که آن آرامش فکری و دل آرامی را ندارد، زندگی برای این افراد پیوسته در حال افزایش است.

 

وی ادامه داد: اما در زندگی طلبگی اگر انسان واقعا به خداوند و ائمه طاهرین(ع) توجه کرده و به نان امام زمان(عج) و شهریه اکتفا کند آرامش روحی دارد، معیشتی که در آیه قرآن بیان شده معیشت دنیوی نیست بلکه معیشت آرامش فکری و قلبی است.

 

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که طلاب باید مصمم بوده و به زندگی طلبگی اکتفا کنند، ابراز داشت: اگر این چنین شد روح و فکر انسان آرامتر و زندگی لذت بخش تر می شود اما اگر فکر افراد این باشد که زندگی بالاتر رود حد یقفی ندارد و انسان را بالار برده و ذهن او را مشوش می کند و زندگی آرامش بخش را می گیرد.

 

وی عنوان کرد: گاهی طلاب از قلت شهریه گله می کنند و شاید حق داشته باشند چون حوائج زیاد و درآمد کم شده است اما باید خواهش های نفسانی را کاهش داد، اگر دست انسان به بالا نمی رسد می تواند خواهش نفسانی و درخواست ها را کم کند؛ اگر تقاضاها کم شود با هم هماهنگ و همراه خواهد بود، اگر روح قناعت بر زندگی انسان حاکم باشد زندگی او بسیار بهتر و آرام تر است؛ باید در زمینه زندگی ساده و علاقه به درس بیشتر کوشش کنیم./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات