۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۴۲۸۳۵۶
کارشناس حقوقی:

ادای عزتمندانه مناسک حج خواسته همه ملت ایران است

کارشناس حقوقی با بیان این که ادای عزتمندانه مناسک حج خواسته همه ملت ایران است، گفت: پذیرایی از حجاج مسلمان وظیفه مسؤولان عربستانی است و این کشور براساس مفاد قراردادهای صورت گرفته هرگز حق سلب آزادی و کنترل حجاج ایرانی را ندارد.
خانه خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، عبدالکاظم جباری، کارشناس حقوقی و استاد دانشگاه، با حضور در برنامه «قضایا و آراء» که از شبکه جهانی الاهواز پخش شد، با اشاره به این که فاجعه منا و سهل انگاری و تعمد مسؤولان عربستانی در این باره از جمله دلایل تنش موجود میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی در مسأله حج است، خاطرنشان کرد: عربستانی ها تلاش کردند تا مقصران این فاجعه را حجاج معرفی کنند، در حالی که جمهوری اسلامی واقعیت ها را برملا و نقش عربستان سعودی در این فاجعه را روشن ساخت.

 

کارشناس حقوقی با اشاره به بی کفایتی عربستانی ها در مدیریت حج که برای جهانیان آشکار شده است، تصریح کرد: عربستانی ها در حج امسال تلاش فراوانی برای منع حجاج به ویژه حجاج ایرانی از ادای مناسک حج به دلیل ترس از کارهای انتقام گیرانه و مؤاخذه گری انجام دادند، در حالی که حجاج برای ادای مناسک حج حضور می یابند و این کشور بهانه های واهی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.

 

استاد دانشگاه با بیان این که بهانه ها و شروط مسؤولان عربستانی مغایر با قانون بین المللی است، اظهار داشت: پذیرایی از حجاج مسلمان وظیفه مسؤولان عربستانی است و این کشور براساس مفاد قراردادهای صورت گرفته هر گز حق سلب آزادی و کنترل حجاج ایرانی را ندارد.

 

جباری در ادامه سخنان خود ابراز داشت: دلیلی وجود ندارد تا در مسأله حج کشور میانجی گری وجود داشته باشد و هر قدر که به زمان ادای مناسک حج نزدیک شویم عناد و لجاجت مسؤولان عربستانی بیشتر می شود و براساس آموزه های دینی و سخنان بزرگان حجاج ایرانی باید با عزت و کرامت و بدون هیچگونه تقید و کنترلی مناسک حج را به جا آورند.

 

این مقام مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ترس مسؤولان عربستانی از حجاج ایرانی به خاطر نقل افکار صحیح و منطقی مذهب تشیع که به مراتب تأثیرگذاری بیشتری از کشورهای اسلامی دارد، است.

 

وی در ادامه با اشاره به این که عربستان سعودی باید مسائل مرتبط با سیاست را در امور دینی و مراسم معنوی حج خلط نکند، بیان داشت: کینه نسبت به جمهوری اسلامی در حمایت از مقاومت و انقلابیان، آنها را به خلط این امور وا داشت، در حالی که تأمین امنیت و تسهیل ورود و خروج حجاج بنا به قراردداها و پروتوکول های موجود بر عهده مسؤولان سعودی است.

 

کارشناس حقوقی با بیان این که ادای عزتمندانه مناسک حج خواسته همه ملت ایران است، افزود: از جمله وظایف ولی امر مسلمین در چنین مواردی تعطیلی واجبات است و عربستان سعودی در صورت پافشاری بر خواسته های ناحق و غیرقابل قبول خود خسارت های فراوانی را متحمل خواهد شد./9456/203/ب2

ارسال نظرات