۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۴۲۸۳۰۳
با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت؛

افتتاح پاتوق کتاب در زیرگذر پارک ملت

پاتوق کتاب با حضور سید عباس صالحی و وحید جلیلی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در زیرگذر پارک ملت و در مجاورت بزرگ‌‌ترین دانشگاه شرق کشور با استقبال کتاب دوستان افتتاح شد.
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در این مراسم افتتاح پاتوق کتاب گفت: خوشحالم که این اتفاق مبارک در زمینه فرهنگ با شب میلاد منجی عالم بشریت مقارن است. افتتاح پاتوق کتاب در شهرعالم آل محمد با این شب مبارک قرین شده و امید است مبدا اتفاقات خجسته فرهنگی در مشهد و کشور شود.


سید عباس صالحی ضمن تقدیر از افرادی که در این رویداد دست اندرکار بودند گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری زنجیره تولید و توزیع کتاب را شکل داده و شهرداری مشهد که سرعت و گستره به این اتفاق بخشیده شایسته تقدیر است.


وی از مشکلات فضای فرهنگی کشوربه سطح پایین تقاضای فرهنگی خانواده ها اشاره کرد و افزود: مصرف کالای فرهنگی در سبد خانواده اندک است. در سال 93 گزارش ملی آمار نشان می دهد در طبقه بندی مصرف خانوار در تهران 45 درصد هزینه خانواده صرف مسکن، 6/26 خوراک و پوشاک 14 درصد حمل و نقل 12 درصد درمان 6 درصد لوازم منزل می شود و تنها 4 درصد صرف آموزش و فرهنگ و تفریح می شود. در این بین تنها 5 درصد از این 4 درصد صرف خرید کتاب می شود.


معاون وزیر ارشاد ادامه داد: در کل کشور میانگین مصرف کالای فرهنگی تنها دو ونیم درصد است. این یعنی سرانه مصرف فرهنگی ما به شدت پایین است و این موضوع در خیلی اتفاقات در زندگی روزمره مردم اثر می گذارد.


وی گسترش سطح دسترسی به کالای فرهنگی را موجب کمک به افزایش درخواست خانواده ها ذکر کرد و گفت: باید دسترسی به کالای فرهنگی روان، ساده و سریع باشد که در بحث کتاب کمتر این اتفاق می افتد.


صالحی افتتاح پاتوق کتاب را در آسانی سطح دسترسی موثر دانست و گفت: همه جا باید کالای فرهنگی در دسترس باشد. داروخانه، سوپر مارکت، پیاده رو و...در واقع موانع حضور کالای فرهنگی در فضای عمومی باید کم شود. اگر بخواهیم این 2 و نیم درصد سطح مصرف کالای فرهنگ افزایش یابد باید سطح دسترسی به کالای فرهنگی افزایش یاید.


وی یادآور شد: اگر بنا باشد توجه مردم به کتاب افزایش باید در حوزه سطح دسترسی مردم به کالای فرهنگی تنوعی اتفاق بیفتد. همانطور که دسترسی به سیگارو چیپس و پفک آسان است باید کالای فرهنگی نیز در دسترس باشد. در این زمینه بی شک باید حرکت مثبت در بازاریابی و بازارسازی فرهنگی ایجاد شود.
 

صالحی افزود: کتابفروش نباید در نگاه مشتری فرد عبوسی باشد که از زیر عینک به مشتری اش نگاه می کند. در مشتری شناسی، محصول شناسی و مهارت ارتباطی نیاز به تحول احساس می شود.در واقع مدیریت بازرگانی در حوزه فرهنگی نیاز به تغییر و تحول دارد.
 

وی با تاکید به اینکه مدیریت بازرگانی کالای فرهنگی نیاز به بررسی جدید در مشتری شناسی، مهارت ارتباطی در هنر عرضه دارد، افزود: مارکتینگ فرهنگی در عرضه باید جدی تر باشد.
 

صالحی به استفاده از تکنولوژی در این عرصه تاکید کرد و گفت: باید در این زمینه فهم درست بکار گیری از تکنولوژی را بیابیم. فروش آنلاین یکی از راهکارهایی است که باید سیستم بازرگانی کالای فرهنگی به کمک آن ارتقا یابد.


وی یادآور شد: در امریکا و اروپا نیز فروش کالای فرهنگی افول داشت اما با بازاریابی در این زمینه دوباره ارتقا یافت. در این زمینه استفاده درست از تکنولوژی، تربیت و عادت مشتری در مصرف کالای فرهنگی مساله مهمی است که باید به آن توجه شود.
 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت هایش افزود: همه چیز به اقتصاد و پول و درآمد مرتبط نیست. سال 93بالاترین رتبه در مصرف فرهنگی در کشور به خراسان جنوبی با سالانه 80هزار تومان تعلق گرفت. این یعنی مردم خراسان جنوبی حتی از تهرانی ها بیشتر کالای فرهنگی مصرف کردند.این همان عادت و تربیت اجتماعی است که در این زمینه اثر دارد. پس دسترسی فرهنگی، مارکتینگ خوب، تکنولوژی متناسب و تربیت و عادت فرهنگی چهار ضلع تغییر شرایط در حوزه فرهنگ به ویژه در حوزه کتاب است.
 

سید عباس صالحی در این مراسم به جای قیچی زدن روبان بخشی از کتاب «امام مهدی موجود موعود» را قرائت کرد.


پاتوق کتاب نیازمند مساعدت
مدیر عامل نشر معارف نیز در این مراسم ضمن تقدیر از معاونت فرهنگی شهرداری مشهد برای پاسخ به دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری عنوان داشت: پاتوق کتاب موجب توفیقات خوب در عرصه ارائه کتاب مناسب به مردم، ایجاد محیط صمیمی و انس با کتاب خواهد شد.


مسعود پیرمرادیان قرار گرفتن پاتوق کتاب در نزدیکی دانشگاه فردوسی را به فال نیک گرفت و گفت: امید است از این حرکت که با عزم و نیت خوب دست اندرکاران آن صورت گرفته پشتیبانی شود تا فعالیت پاتوق مستمر باشد و صدقه جاریه ای برای موسسان آن گردد.
 

وی در ادامه گفت: اخیرا در نمایشگاه کتاب مانور تبلیغاتی کتاب را داشتیم. این مانور اگر بنا باشد اثرگذار باشد باید در هر کوی و برزن کتاب در معرض دید و در دسترس مردم قرار گیرد. آن وقت است که حرکت فرهنگی نمایشگاه کتاب به ثمر می نشیند.


مدیر عامل نشر معارف یادآور شد: نمایشگاه کتاب نباید محل فروش کتاب باشد در واقع وجود مجموعه فرهنگی در مرکزیت تهران اشکالات خودش را دارد. هزینه هایی که مردم صرف می کنند تا به نمایشگاه تهران بیایند نباید اتفاق بیفتد. برای همین سعی شده در هر شهری نمایشگاه کتاب برقرار باشد.
 

وی ایجاد چنین مکان هایی را نیازمند توسعه ذکر کرد و دغدغه فرهنگی شهرداری مشهد را شایسته تقدیر دانست و افزود: شهرداری این مکان را برای کار در حوزه کتاب اختصاص داد که البته این مساعدت نیازمند استمرار است. در حوزه تبلیغات و امکانات پیرامونی نیر این پاتوق همچنان نیازمند توجه شهرداری است.
 

مسعود پیرمرادیان با اشاره به نیاز فرهنگی استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد خواستار حمایت معاون فرهنگی وزیر ارشاد از پاتوق کتاب مشهد شد.
 

پاتوق کتاب نیازمند حمایت مادی و معنوی
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این مراسم عنوان داشت: انتظار داریم علاوه بر حمایت های مادی از حمایت های معنوی و نگاه نافذ معاون وزیر ارشاد در این زمینه بهره مند باشیم.


وحید جلیلی به اتفاقات خوب صورت گرفته در نشر معارف در حوزه تولید، جریان سازی و توزیع کتاب اشاره کرد و گفت: همواره این مهم آرزوی بچه های انقلاب بوده است که بتوانند در این فضا نقش موثری ایفا کنند.این الگوسازی که از سوی نشر معارف صورت گرفته نیازمند تشکر ویژه است.


گفتنی است؛ این خانه کتاب شامل 14هزارعنوان کتاب از 1800نویسنده و 843ناشر است. قفسه های آن به تناسب موضوعاتی که داشته است به شکل نماد بازار رضا، دانشگاه تهران، آرامگاه حکیم ابوالقایم فردوسی ، مسجد امام خمینی، آینه کاری های حرم اهل بیت، مدرسه علمیه عالیه نواب و فرهنگسرای شهربهشت مشهد طراحی شده است.


کتب شخصیت های مشهور نیز در قسمت ستون های این مرکز کتاب قرار داده شده است. آبنماهای زیبا و صدای دلنشین آب حوض نیز زیبایی خاصی به پاتوق کتاب بخشیده است. این پاتوق کتاب از ساعت 7تا 23در دوشیفت که هر کدام 5نفر مسئولیت پاسخگویی به مراجعان را دارند فعالیت می کند. مسئولان پاتوق کتاب در شیفت شب نیز از ساعت 23تا 7نیز پاسخگوی مراجعان هستند اما قفسه بازدید در این شیفت تعطیل است./101/1310/ب1

ارسال نظرات