ریاست آیت الله جنتی بر خبرگان یأس دشمن را در پی دارد
رهبر معظم انقلاب چندی پیش در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، بر مسأله انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن خبرگان تأکید فرمودند؛ با توجه به اینکه در آستانه آغاز به کار مجلس خبرگان رهبری هستیم برای روشن شدن ابعاد مختلف این موضوع با حجت الاسلام والمسلمین سید روح الله صدرالساداتی به گفت و گو نشستیم.
وی منتخب مردم هرمزگان است که برای نخستین بار به مجلس خبرگان راه پیدا کرده است و در روز نخست اجلاسیه مجلس به عنوان یکی از منشی های هیأت رییسه مشغول به کار خواهد شد.
شایسته ترین گزینه برای ریاست مجلس خبرگان و اینکه اقبال عمومی نمایندگان این مجلس به سوی چه کسی است، از جمله مباحث مهمی است که در این گفت وگو مطرح شده است؛ همچنین تبیین شاخصه های خبرگان انقلابی، نفوذ در مجلس خبرگان و نقش خبرگان در فتنه ها از دیگر مباحث مطرح شده است؛ در ادامه مشروح این گفت و گو را با جوان ترین نماینده دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری می خوانید:
رسا ـ ضمن عرض سلام، به بهانه آغاز به کار دور جدید مجلس خبرگان رهبری، می خواستیم از حضور حضرت عالی بپرسیم که به نظر شما نمایندگان مردم در این مجلس باید چه خط و مشی را دنبال کنند؟
همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، خبرگان باید انقلابی باشند؛ البته انقلابی بودن و انقلابی ماندن یک مفهوم کلی است که باید تبیین و تشریح شود؛ انقلابی بودن این نیست که صرفا یک موضع گیری به نفع کشور اسلامی داشته باشیم و یا یک سری شعارها را در ظاهر تکرار کنیم.
الگوی اصلی ما در داشتن روحیه انقلابی، بنیان گذار این انقلاب حضرت امام(ره) است و عمق این مطلب را با مراجعه به فرمایشات و سیره آن بزرگوار می توان فهمید؛ رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه تأکید فرمودند که اساس کار ما همان نکاتی است که امام(ره) به آنها تکیه کرده بود، بروید اندیشه امام(ره) را با دقت بررسی کنید.
رسا ـ شاخصههایی که خبرگان انقلابی باید داشته باشد، چیست؟
انقلابی بودن به معنای عمیق خود، همان تزکیه نفس و پیدا کردن بینش توحیدی است که با مشاهده پروردگار متعال حاصل می شود؛ انسانی که همه قدرت ها و کمالات را از خدا می بیند، هیچ گاه برای کسب قدرت، علم و سایر نیازمندی ها دستش را به سوی غیر خدا دراز نمی کند.
امام(ره) در دیدار با اقشار مختلف جامعه دیدگاه های توحیدی خود را مطرح کردند و همواره بر محور تزکیه نفس تأکید داشتند؛ البته تزکیه نفسی که به روش معرفت توحیدی به دست آید نه آن چیزی که در جامعه به طور کلی رایج است و به نام اخلاق و معنویت مطرح می شود؛ این شاخصه انقلابی بودن است.
مرحله بالاتر، این است که انسان کسی را غیر از خدا نمی بیند که بخواهد برای رفع نیازش به او مراجعه کند، حتی خودش را هم نمی بیند چه برسد به مردم؛ در دیدگاه اسلامی به «مردم» مستقلا هیچ توجهی نمیشود بلکه به عنوان «خلق خدا» و کسانی که خدا وظیفهای را نسبت به آنها قرار داده، نگاه میشود.
حضرت امام(ره) در بسیاری از سخنان خود مطالبی از این دست را بیان فرموده اند اما کسی به سراغ آنها نمی رود و همه دنبال جملاتی مانند«میزان رأی ملت است» و «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیب نرسد» می روند؛ البته این فرمایشات امام(ره) نیز به حق باید تابلوی جامعه باشد اما مسائل عمیق تری وجود دارد که حتی حوزه های عملیه هم کمتر به آنها می پردازد.
از جمله آنها این جمله امام(ره) است که می فرماید«خدایا ما هیچیم و هر چه هست تویی» و یا در آخر نامه ای که خطاب به قائم مقام معزول نوشتند، جمله «هر چه هست اوست» را مرقوم داشتند؛ ما این جملات را کی بیان کردیم؟
همچنین ایشان در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 1359، مفصل بیان فرمودند که کمال خواهی انسان بی حد و حصر است و کمال مطلق یکی است؛ بنابراین مشخص است که از دیدگاه امام(ره) پایه های انقلاب اسلامی توحید است.
توحید در عرض هیچ چیز دیگری قرار نمی گیرد؛ حتی نبوت، معاد و اصول دیگر دین نیز از دل توحید بیرون می آید؛ ما اگر توحیدی عمل کنیم و حقیقتا جز خدا کسی را نبینیم، همواره موفق خواهیم بود.
اقتصاد مقاومتی و مسائل دیگری که مطرح است همه از دل توحید بیرون می آید؛ مقاومت زمانی معنا دارد که خود را وصل به منبع لایزال الهی بدانیم؛ کسی که چنین بینشی داشته باشد هیچ گاه در برابر دشمن احساس ضعف نمی کند و همواره تکیه به خود دارد، البته این «خود» منقطع و مستقل از وجود خدا نیست.
در روایت داریم« كَانَ اللَهُ وَ لَمْ يَكُنْ مَعَهُ شَيْءٌ ؛ خداوند بود و هیچ چیزی با او نبود» در ادامه می فرماید« وَ الانَ كَمَا كَانَ ؛ الان هم خداوند هست و هیچ چیز با او نیست» یعنی تمام این خلایق، هیچ کدام از آن وجود مقدس جدا نیستند؛ خداوند در آیه سوم سوره مبارکه حدید می فرماید« هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ » امام خمینی(ره) همواره این باور را فریاد می کرد و حرف قرآن را می زد؛ اینها مبانی انقلاب است که مغفول مانده است.
انقلابی ترین فرد در مجلس خبرگان کسی است که نزدیک ترین دیدگاه را نسبت به مبانی انقلاب داشته باشد، به این حقیقت نائل شده باشد و در این زمینه فقط به سخنرانی و موعظه اکتفا نکند؛ بنده درد و دل زیادی برای حوزویان دارم که چرا سراغ این مبانی عظیم نمی رویم؟
در روایتی قدسی داریم« لا يزال العبد يتقرب إليّ بالنوافل حتى أحبه » خداوند می فرماید بنده من مدام خود را با نوافل می خواهد به من نزدیک کند تا به او عشق پیدا کنم «فإذا أحببته كنت سمعه الذي يسمع به و بصره الذي يبصر به و لسانه الذي ينطق به و يده التي يبطش بها» یعنی وقتی که این محبت ویژه را به او عنایت کردم، من گوش او می شوم که با او می شنود، من چشم، زبان و دست او می شوم؛ مردم ما ظهور این حدیث را در وجود امام(ره) مشاهده می کردند و از این متعجب بودند که ایشان با چه ابزاری از شرق و غرب عالم مطلع می شدند و چگونه این قدر هوشمندانه کشور را از میان طوفانهای پی در پی عبور میدادند.
کسی که پای در این راه بگذارد، خداوند چشم و گوش او می شود بنابراین محدودیتی ندارد و همه عوالم را می تواند مشاهده کند؛ این حدیث اشاره به درجه پایینی از مراتب توحیدی دارد که امام(ره) از آن دم می زد.
امام خمینی(ره) در آن شعر معروف خود فرمودند که« فارغ از خود شدم و کوس اناالحق بزدم» و «همچو منصور خریدار سر دار شدم»؛ یعنی من دیگر خودم نیستم. با جهاد اکبر کاملا از خود رها شدهام و هرچه دارم، از اوست؛ همین امر دلیل برخی مقابلههایی بود که از درون حوزه با ایشان صورت می گرفت و درس تفسیر ایشان که مشتمل بر این معانی بود دیگر ادامه پیدا نکرد.
اینها مسائلی است که باید به آن پرداخته شود، در غیر این صورت جامعه نمی تواند مقابل بیگانگان سر خود را بالا بگیرد؛ در انتخابات سال 1392 یک جریانی روی کار آمد که مسأله رفاه اقتصادی را مطرح کرد و راه حل آن را سازش با بیگانگان عنوان کرد، دیدیم که این جریان رأی آورد؛ این نشان می دهد که ما حوزویان کار نکرده ایم.
هر دردی که وجود دارد ناشی از حوزه است؛ در کتاب جهاد اکبر به نقل از حضرت امام(ره) آمده است که «هرجا آبادانی و خوبی ای مشاهده کردم، دیدم که عالم مهذبی دارند و هرجا که فسادی مشاهده کردم، دیدم که عالم آنها فاسد بوده است» ما هرچه خیر و خوبی داریم از روحانیت و حوزه به بقیه سرایت کرده است و هرچه کمبود و نقص داریم از کم کاری و رفتار نامناسب حوزویان است.
امام(ره) در جای دیگر فرمودند« اگر حوزهها همین طور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم به فنا خواهد بود» یعنی از نظر امام(ره) در آن برهه حوزه توجهی به این امر نداشته است؛ امروز حوزه در این زمینه چه کرده است؟ آیا توانسته این دغدغه امام(ره) را برطرف کند؟
امروز مشاهده می کنیم که در فضای عمومی حوزه به غیر از یک سری درس اخلاق های هفتگی، نگاه به مسائل تهذیبی بسیار کم رنگ است.
رهبر معظم انقلاب نیز در جلسه ای که با طلاب و فضلا در قم داشتند فرمودند که «حلقه واسط در انقلاب اسلامی حوزه است» و اینگونه ادامه دادند که «زنبور عسل از شهد گلها استفاده می کند و آن را همه جا پخش می کند، طلاب حوزه نیز چنین نقشی را در جامعه ایفا میکنند».
حال اگر خود حوزه بهره ای نبرده باشد و روی خودش کار نکرده باشد، مشکل ساز می شود و به فرموده امام(ره) «این اصطلاحات خشک اگر بدون تقوا و تهذیب نفس باشد، هر چه بیشتر در ذهن انباشته گردد، کبر و نخوت در دایره نفس بیشتر توسعه مییابد و عالم تیره بختی که باد نخوت بر او چیره شده، نمیتواند خود و جامعه را اصلاح کند ... بلکه وجود او ممکن است مانع معرفت جامعه نسبت به اسلام و روحانیت گردد»؛ «تا ریش سفید نشده کاری کنید؛ تا مورد توجه مردم قرار نگرفتهاید فکری به حال خود نمایید».
امروز طلاب ما چگونه رشد پیدا می کنند و چه انگیزه ای برای آنها وجود دارد؟ اینها درد دل هایی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود؛ بنده در این زمینه حرف های زیادی دارم.
رسا ـ به نظر حضرت عالی چرا چنین دغدغه ای برای رهبر معظم انقلاب پیش آمده است؟ آیا ایشان نگران هستند که خبرگان از مسیر انقلابی خود خارج شود؟
رهبر انقلاب خودشان در این زمینه تصریح داشته اند؛ ایشان در جمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه در اسفند 1394 می فرمایند« فرض کنید که اشخاصی با همان گرایش و با همان دید غرب گرا و اسیر طلسم نظام های ظالمانه غربی، بیایند حوزه و طلبه، فاضل و مدرس شوند، این کاری است که الان دارد انجام می گیرد».
مدتی است که ایشان در فرمایشاتشان، مسأله نفوذ را بسیار مطرح می کنند؛ نفوذ به این معنا است که دشمن مهره های خود را وارد مراکز حساسی می کند که ساختار نظام اسلامی به آنها تکیه دارد؛ نه اینکه در خارج کسی را تربیت کنند و وارد این فضاها کنند بلکه در همین جا، سعی دارند باورها را تغییر دهند، آثار آن را در برخی از مسؤولان خود می بینیم.
در حال حاضر می بینیم که داد رهبر معظم انقلاب و علاقه مندان به انقلاب و رهبری بلند است که باید با اتکا به خدا و توانایی های خود پیش برویم و مشکلات را پشت سر بگذاریم اما اینها گوششان اصلا بدهکار نیست و روش خود را دارند؛ از نظر اینها ما باید برویم جلوی دیگران دست خود را به ذلت دراز کنیم تا شاید چیزی به ما بدهند. ما چنین ضربه ای را از مسؤولان داخل مملکت خورده ایم.
این فکر فاسد نفوذ پیدا کرده و رشد یافته است و در بدنه نظام ما افرادی که صاحب این فکر هستند روی کار آمده اند؛ بنابراین ممکن است در مجلس خبرگان نیز این اتفاق بیفتد.
البته بیشتر کسانی که به مجلس خبرگان راه پیدا کرده اند از فضلای بزرگ حوزه هستند اما به هر حال نوع فکر و گرایش برخی ممکن است موافق جریان استکبار ستیز انقلاب نباشد و یا این نگاه در آنها ضعیف باشد.
این نفوذ از زمانی کلید خورده است که اینها در ابتدای مسیر رشد خود با افرادی ارتباط پیدا کردند که این فکر را در آنها متبلور کرده اند؛ ما باید جلوی گسترش این فکر را بگیریم و افرادی را که قابل هدایت نیستند کنار بگذاریم.
به عنوان مثال در هیأت رییسه خبرگان باید افرادی باشند که نفوذ ناپذیر باشند و به هیچ وجه اهل مسامحه نباشند؛ اینگونه نباشند که دورشان را بگیرند و مقدماتی را فراهم آورند که دچار مصلحت سنجی های بیاساس شوند.
هیأت رییسه مجلس خبرگان گلوگاه است؛ اگر یک کارمندی در گوشه ای از یک اداره چنین تفکری داشته باشد ضرر چندانی نمیزند اما در چنین جایگاهایی مانند مجلس خبرگان و شورای نگهبان باید افرادی باشند که در سطح بسیار بالایی به آرمان ها معتقد باشند و بسیار نفوذ ناپذیر باشند و دچار ملاحظه کاری نشوند؛ اگر این تنگه را از دست بدهیم و از اینجا راه نفوذ باز شود برای انقلاب خطر ساز خواهد بود.
رسا ـ کسانی که قصد نفوذ در مجلس خبرگان رهبری داشتند، موفق به این کار شدند؟ ممکن است بتوانند اهداف خود را در این فضا پیگیری کنند؟
نفوذ قطعا اتفاق افتاده است و اگر نبود کسی احساس خطر نمی کرد؛ در همین مجلس خبرگان هم افرادی هستند که به معنای واقعی افکار انقلابی ندارند؛ البته اینها اقلیتی هستند که بعید است کاری از دست شان برآید.
اولین کاری که در مجلس خبرگان انجام می شود، انتخاب هفت نفر به عنوان هیأت رییسه است؛ ما باید از میان اکثریت مجلس که به آرمانهای انقلاب نزدیکتر هستند، افرادی را انتخاب کنیم که به هیچ وجه مسامحه نمی کنند.
آن اقلیت نیز برای حفظ حیات خود فعالیت خواهند کرد؛ آنها می دانند که اگر افراد شاخص خود را وارد صحنه کنند رأی نخواهند آورد بنابراین به سراغ افرادی می روند که با این جریان بسازد و در میان اعضای مجلس خبرگان مقبولیت نسبی داشته باشند.
با تلاش ها و رایزنی هایی که در حال انجام است، ان شاء الله مجلس خبرگانی خواهیم داشت که در رأس آن انقلابی ترین نمایندگان قرار خواهند گرفت.
رسا ـ در گمانه زنی های رسانه ای نام افراد مختلفی برای تکیه زدن به کرسی ریاست مجلس خبرگان، مطرح است؛ به نظر شما از میان این افراد چه کسی شایستگی بیشتری دارد؟
از میان افرادی که مطرح هستند بنده با آیت الله جنتی موافق هستم؛ با بررسی عملکرد گذشته و رویکرد فعلی ایشان به این نتیجه رسیدیم که ویژگی های لازم برای قرار گرفتن در رأس خبرگان را دارند؛ ایشان همواره ثابت کرده اند که مسامحه گر نیستند، محکم و بدون توجه به فشارها از قبیل افکار عمومی و غیره تصمیم گیری می کنند.
از سوی دیگر دشمنان داخلی و خارجی روی ایشان حساس هستند و اگر ایشان را به عنوان رییس مجلس خبرگان انتخاب کنیم دشمن ناامید شده و دچار سرخوردگی می شود؛ آیت الله جنتی از سوی مسؤولیتی که در شورای نگهبان دارند بارها به دشمن ضربه زده است.
دشمن بسیار تلاش کرد افرادی که بیشتر به آنها ضربه می زنند را ترور شخصیتی کنند و مانع از ورود آنها به جایگاه های مختلف از جمله مجلس خبرگان شوند؛ اما امروز می بینند که با وجود هجمه های تبلیغاتی همان افرادی را که آنها نمی خواستند، نه تنها با رأی مردم وارد مجلس شدهاند بلکه در جایگاه ریاست این مجلس به نظام خدمت میکنند.
آیت الله جنتی در میان نمایندگان دیگر مجلس خبرگان نیز مطرح است و افراد زیادی با ریاست ایشان موافق هستند؛ حال باید دید که در صحن علنی مجلس چه اتفاقی رقم خواهد خورد زیرا که ممکن است موانعی پیش آید و کار آن گونه که شایسته است، پیش نرود.
رسا ـ رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس خبرگان، تبیین و روشنگری افکار عمومی را از وظایف خبرگان دانست؛ به نظر حضرت عالی خبرگان در بزنگاه هایی همچون فتنه 88، چگونه می تواند نقش آفرین باشد؟
اعضای مجلس خبرگان دو ویژگی مهم دارند؛ نخست مراتب علمی ویژه ای که دارند و دوم اینکه مقبولیت مردمی دارند یعنی مردم به آنها اعتماد دارند که برای چنین جایگاه حساسی انتخاب کرده اند.
خبرگان از این مقبولیت و جایگاه علمی می توانند به نحو احسن استفاده کنند، به لحاظ علمی می توانند برای توجیه و بررسی مسائل مبنایی و مسائل روز کشور استفاده کنند و تخصص لازم را در این زمینه دارند؛ آنها می توانند هم در حوزه انتخابیه خود و هم در سطح کشور برای تبیین مسائل محور باشند.
خبرگان تریبون خوبی در اختیار دارند؛ اگر روزی وظیفه خبرگان روشنگری در زمینه فتنه بود، امروز در بحث «رابطه با بیگانه و نفوذ» می توانند مؤثر باشند و با پشتوانه های خود بر مردم و مسؤولان تأثیر بگذارند./925/گ403/ج