۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۴۲۷۷۰۳
کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی:

ارتباط مردم و روحانیت همواره خاری بر چشم دشمنان وحاکمان مستبد است

کارشناس مسائل دینی با بیان این که ارتباط بین مردم و روحانیت همواره خاری بر چشم دشمنان و حاکمان مستبد بوده است؛ چرا که مردم از این طریق با آموزه های دینی آشنا می شوند و روحیه ظلم ستیزی و مقابله با ستم در آنها افزایش می یابد.
حجت الاسلام حسن دهقانی کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی 

حجت الاسلام حسن دهقانی، کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار رسا استان مرکزی، پیرامون سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع طلاب استان تهران، افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری مثل همیشه راهگشا و بازکننده افق های جدیدی برای همه مردم جامعه است.

 

وی ابراز کرد: فرمایشات اخیر ایشان به ویژه در جمع طلاب و روحانیان استان تهران از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که تهران به عنوان پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ همواره مورد اهداف و توطئه های دشمنان بیش از نقاط دیگر قرار دارند.

 

 این کارشناس مذهبی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در این سخنرانی، اظهار داشت: ایشان در این سخنرانی چند وظیفه و تکلیف مهم را برای طلاب و حوزه های علمیه تعیین کردند که از آن جمله می توان به هدایت دینی و سیاسی جامعه از سوی روحانیان اشاره کرد.

 

روحیه ظلم ستیزی و مقابله با ستم

حجت الاسلام دهقانی ادامه داد: اگر به تاریخ ایران اسلامی پس از صدر اسلام و در دوران غیبت کبری امام زمان (عج) نظری بیندازیم متوجه خواهیم شد که همواره مردم با مراجعه به روحانیان و حوزه های علمیه در مقاطع مختلف زندگی خویش راهنمایی می گرفتند.

 

وی با بیان اینکه مردم حتی در مسائل جزئی زندگی نیز با روحانیان در ارتباط بوده و هستند، گفت: ارتباط بین مردم و روحانیت همیشه خاری بر چشم حاکمان مستبد بوده است؛ چرا که مردم از این طریق با آموزه های دینی آشنا می شوند و روحیه ظلم ستیزی و مقابله با ستم در آنها افزایش می یابد.

 

پیوست بین مردم، روحانیت و حوزه های علمیه

این کارشناس مذهبی افزود: به دلایل ذکر شده دشمنان سعی می کنند با استفاده از تمامی ابزارهای در اختیارشان تا جای ممکن در این رابطه خدشه وارد کنند و چهره روحانیت و حوزه های علمیه را با آنچه در ذهن مردم نقش بسته است تغییر دهند و تا جای ممکن این رابطه را از بین ببرند و یا آن را کاهش دهند و مانع این اثرگذاری مهم در شکل گیری جامعه شوند.

 

کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی بیان داشت: با توجه به این تلاش های دشمنان، همچنان پیوست بین مردم، روحانیت و حوزه های علمیه وجود دارد و همین پیوست نقطه عطفی به نام انقلاب اسلامی را در کشور بوجود آورد.

 

حجت الاسلام دهقانی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران با رهنمودهای امام راحل، مردم و جامعه روحانیت به ثمر نشست، ابراز کرد: بنابراین می توان گفت هدایت دینی و سیاسی همیشه توسط روحانیت و حوزه های علمیه در جامعه وجود داشته است و این چیز جدیدی نیست؛ اما الان این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 

وی افزود: اهمیت این موضوع در دوران فعلی به این دلیل است که در این زمان دشمن از مواجهه با جنگ سخت به مواجهه با جنگ نرم تغییر تاکتیک داده است و سعی می کند با مخدوش کردن چهره روحانیت و حوزه های علمیه ذهن مردم را نسبت به آنها تخریب کند به گونه ای که دیگر مردم در برنامه ریزی زندگی اجتماعی و فردی خود به روحانیت و حوزه های علمیه احساس نیاز نکنند.

 

جایگاه هدایت دینی و سیاسی

 این کارشناس مذهبی گفت: دشمن سعی کرده با ایجاد جریان های هم عرض برای این نیاز مردم به مرور از آن بکاهد و این خطر وجود دارد که روحانیت و حوزه های علمیه این جایگاه خطیر را از دست بدهند، به همین دلیل هم مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان بسیار بر این نکته تأکید کرده اند.

 

حجت الاسلام دهقانی تاکید کرد: هم روحانیت و هم حوزه های علمیه باید یادشان باشد که مردم در جایگاه هدایت دینی و سیاسی برای روحانیت ارزش قائل اند.

 

هدایت سیاسی در دین اسلام نهفته است

کارشناس مسائل دینی و مذهبی استان مرکزی با اشاره به اینکه هدایت سیاسی در دین اسلام نهفته است، افزود: دین اسلام معتقد به برقراری حاکمیت دینی است، پس هدایت دینی و سیاسی از وظایف روحانیت و حوزه های علمیه برای مواجهه با جنگ نرم دشمن است و برای این مقابله نیز روحانیت باید به تمامی ابزارهای موجود مسلط باشد و از آنها شناخت داشته باشد.

 

وی یادآور شد: در این دوران روحانیان و حوزه های علمیه برای ایفای نقش هدایتگری خویش باید ابزارهای دشمن را بشناسند و به راهکارهای مقابله با آن نیز مسلط باشند.

 

استفاده از فضاهای مجازی ترفند زیرکانه دشمن

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: استفاده از فضاهای مجازی ترفندی زیرکانه برای دشمن است و روحانیان و حوزه های علمیه بنابر فرمایش مقام معظم رهبری باید از این فضاها شناخت داشته باشند و بتوانند در این فضاها شبهات دینی و سؤالات مردم را پاسخگو باشند؛ چرا که ما نمی توانیم فضاهای مجازی را تحریم کنیم که این به ضرر مردم است.

 

دشمن هرگز به داشته هایش اکتفا نمی کند

وی گفت: روحانیت باید با جریان های مختلف همچون فیلم سازی داخلی و کمپانی های خارج از کشور، نشر کتاب، مقالات و فضاهای مجازی، بازی های رایانه ای و آسیب های آن، جریان های سیاسی متداول درون و خارج از کشور، فعل و انفعالات انتخاباتی داخلی و خارجی آشنا باشند و بدانند در کشورهای مختلف چگونه تفکر و حاکمیتی وجود دارد.

 

حجت الاسلام دهقانی عنوان کرد: روحانیت باید برای هدایت دینی و سیاسی جامعه مطالعه به‌روز داشته باشند و داشته هایشان را به‌روز کنند و به آنچه دارند اکتفا نکنند، چون دشمن هرگز به داشته هایش اکتفا نمی کند و اگر ما به داشته هایمان اکتفا کنیم مسلما نمی توانیم با دشمن مقابله کنیم.

 

کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: روحانیت باید با حفظ حریم و خطوط قرمزها و با اولویت قرار دادن دستورات دین، مسائل فرهنگی و جریانات مختلف موجود در جامعه همچون تئاتر، موسیقی، سایت های مجازی و تلگرام را بشناسند و با آنها آشنایی داشته باشند.

 

وی در پایان گفت: روحانیت باید با این شاخه های پراکنده آشنا باشند تا بتوانند به وقتش هدایت سیاسی و دینی در جامعه داشته باشند و نقش واکسیناسیون را برای جوانان و افکار تشنه ایفا کنند و آنان را از خطرات و توطئه های دشمنان مصون نگه دارند./842/301/ب2

ارسال نظرات