۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۴۲۴۷۱۳
قدیری ابیانه:

دولت برای حل مشکلات کشور نگاه خود را به روابط خارجی دوخته است

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: متأسفانه دولت برای حل مسائل کشور تمامی نگاه خود را به روابط خارجی دوخته است البته باید روابط خارجی در جهت تسهیل منافع ملت قرار گیرد، اما این روابط خارجی به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جایگزین اصلاح سبک اقتصادی و فرهنگی شود
قدیری ابیانه

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره بیانات رهبر معظم انقلاب طی دیدار جمعی از کارگران درباره تعطیلی واحدهای تولیدی و واردات کالاهای خارجی، گفت: متأسفانه در کشور مبحث تولید و اشتغال از جنبه‌های مختلفی مورد بی‌مهری قرارگرفته یکی از این جنبه‌ها نبودن همت و دقت از سوی تولیدکنندگان و نتیجه فرهنگ ضعیف کار است.

 

وی افزود: وقتی اجناس ایرانی دارای کیفیت بهتری نسبت به اجناس خارجی باشد نمونه آن فرش دستباف ایرانی است که به خاطر هنر، دقت و پشتکار  دارای شهرت جهانی  است.

 

تشخص اجتماعی در استفاده از کالاهای خارجی القای فرهنگ استعماری است

مدیر انجمن نخبگان جهان، افزود: متأسفانه فرهنگ غلطی که از سوی استعمارگران در جامعه و مردم نهادینه‌شده میل به استفاده از کالاهای خارجی است که مصرف کالاهای خارجی را نشانه تشخص اجتماعی می‌دانند.

 

قدیری ابیانه در ادامه اظهار داشت: این میل را باید خود تحریمی نام‌گذاری کرد زیرا بدین‌وسیله اجناس و تولیدات داخلی را در کشور خود تحریم کرده و از خرید این کالاها خودداری می شود، در نتیجه تعطیلی کارخانه‌ها را به همراه دارد زیرا اگر کارخانه‌ای تولیدی نداشته باشد سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده به هدر خواهد رفت و در این راستا نیروهای شاغل در این رشته بیکار شده و زمینه برای سرمایه‌گذاری و اشتغال بیشتر از بین خواهد رفت.

 

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا علت افزایش نیافتن تولیدات داخلی را دو عامل تولیدکننده و مصرف‌کننده دانست و گفت: درواقع تقصیر و کوتاهی بر عهده مردم است زیرا عملاً بازار 80 میلیون نفری ایران از این طریق بر روی محصولات داخلی بسته می‌شود.

 

کشورهای غربی درِ بازارهای دنیا را به روی تولیدات ایرانی بستند

مدیر انجمن نخبگان جهان با اشاره به توطئه‌های کشورهای غرب ادامه داد: این کشورها از طریق تحریم‌های که بر ایران تحمیل می‌کنند جلوی وارد شدن کالاهای ایرانی را به کشورها و بازارهای  جهان را می‌گیرد و از این طریق به تولید، اشتغال و ارزش پول کشور ضربه وارد کرده تا از ایجاد ثروت و اشتغال در جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کنند.

 

کشورهای غربی بازار ایران را به انحصار خود درآوردند

قدیری ابیانه افزود: کشورهای خارجی همواره تلاش کرده‌اند تا  بازار داخلی ایران را به انحصار خود درآورده تا بدین‌وسیله تولیدکنندگان ایرانی را از دور خارج کنند، درواقع این کشورها به صورت‌های رسمی و غیررسمی محصولاتشان را به ایران وارد می‌کنند.

 

دولت از تولیدکنندگان حمایت نمی‌کند

وی با اشاره به دولت دهم ادامه داد: متأسفانه دولت به وظیفه خود عمل نمی‌کند درواقع از تولیدکنندگان به‌اندازه کافی حمایت نمی‌کند و جلوی واردات کالاهای و محصولات خارجی چه از طریق مبادی رسمی و غیررسمی نمی‌گیرد.


سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا اظهار داشت: البته در رابطه با مبادی رسمی فقط دولت مسؤول است اما در مبادی غیررسمی و مبارزه با قاچاق کالا دستگاه‌های ذی‌ربط باید با آن مبارزه بپردازند.

 

قاچاق ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد می‌کند

مدیر انجمن نخبگان جهان با اشاره به فساد رایج در زمینه‌ جلوگیری از قاچاق کالا گفت: این فساد سبب شده که به اقتصاد کشور ضربه وارد شود از جمله می‌توان به محصولات قاچاق میوه در این زمینه اشاره کرد که با تبانی به‌راحتی وارد کشور شده و ضربه‌های عظیمی را بر کشاورزی کشور وارد می‌کند بنابراین دولت باید با جدیت با واردات محصولات کشاورزی مقابله کند.

 

قدیری ابیانه افزود: متأسفانه گاهی محصولی در داخل کشور کمیاب و گران می‌شود که این گرانی نارضایتی عمومی را به دنبال دارد زیرا که اغلب مردم ایران مصرف‌کننده‌اند و تولیدکنندگان در بخش کشاورزی اقلیتی از جمع را تشکیل می‌دهند به همین خاطر دولت برای حفظ محبوبیتش اقدام به واردات میوه خارجی کرده و حتی برای ارزان‌تر شدن قیمت آن میوه ارز ترجیحی اختصاص می‌دهد تا از این طریق رضایت عمومی را جلب کند.

 

از بین رفتن تولید کشاورزی سبب مهاجرت روستائیان می‌شود

وی ادامه داد: این اقدام سبب زیان دیدن تولیدکنندگان کشاورزی داخلی شده تا آنجا که حتی در مواردی صرفه برای چیدن محصولات وجود ندارد درواقع اگر این زیان‌ها در چند سال آینده ادامه یابد سبب مهاجرت کشاورزان به سمت حاشیه‌ شهرها می‌شود که معضلات بسیاری را به دولت و کشور وارد خواهد کرد.

 

قدیری ابیانه تأکید کرد: باید در مواردی که محصولات کشاورزی گران می‌شود مردم را از طریق افکار عمومی توجیه کرد تا مردم این‌گونه گرانی را حداقل در محصولات غیراستراتژیک را تحمل کنند، زیرا در این صورت محصولات کشاورزی سوددهی خواهد داشت و این سودهی موجب رونق بخشیدن و سرمایه‌گذاری در  کشاورزی می‌شود.

 

هیچ تمدنی بدون کار و تولید شکل نمی‌گیرد

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به الزاماتی که سبب رسیدن جمهوری اسلامی ایران به قله رفیع تمدن اسلامی می‌شود اظهار داشت: هیچ تمدن و پیشرفتی بدون کار و تولید شکل نخواهد گرفت مگر آنکه فرهنگ کار در آن کشور نهادینه شود متأسفانه در کشور این فرهنگ بسیار ضعیف است هرچند در دین مبین اسلام بسیار بر آن تأکید شده است.

 

وی با اشاره به فرمایشات حضرت امیرمومنان علی(ع) در خصوص کار افزود: این بزرگوار کار را بهترین تفریح دانسته که باید فرمایش امام اول شیعیان به یک باور عمومی تبدیل شود و کار حلال به بیکاری ترجیح داده شود تا از این طریق همت و تلاش در مردم نشو و نمو یابد، زیرا تنها از این طریق است که می‌توان با سرعت به سمت شکل‌گیری تمدن اسلامی پیش رفت.

 

قدیری ابیانه ادامه داد: برای پیشرفت همه‌جانبه تمدن اسلامی افزون بر کار و تلاش باید قناعت در مصرف و پرهیز از مصرف‌زدگی و اسراف به‌ویژه پرهیز از خرید کالاهای خارجی در نظر گرفته شود.

 

تمدن اسلامی با کار و تلاش و رعایت الگوی مصرف امکان پذیر است

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: حرکت و پرواز به سمت تمدن اسلامی از طریق دو بال یکی کار و تلاش و دیگری رعایت الگوهای مصرف امکان‌پذیر است و تنها از این طریق که از ملت ایران در برابر خطرات محافظت خواهد شد.

 

مدیر انجمن نخبگان جهان با اشاره به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی نباید به شعار محدود شود بلکه در اقدام و عمل باید از سوی دستگاه‌ها و مسؤولان و هم از سوی تک‌تک مردم ایران صورت گیرد.

 

روابط خارجی نمی تواند جایگزین اصلاح سبک اقتصادی و فرهنگی شود


وی با اشاره به اقدامات دولت گفت: متأسفانه دولت برای حل مسائل کشور تمامی نگاه خود را به روابط خارجی دوخته است البته باید روابط خارجی در جهت تسهیل منافع ملت قرار گیرد، اما این روابط خارجی به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جایگزین اصلاح سبک اقتصادی و فرهنگی شود زیرا اقتصاد باید درون‌زا و برون‌گرا باشد تا از این طریق محور تولید و ثروت در داخل قرار گیرد.


سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا تأکید کرد: باید تلاش ویژه‌ای برای تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی صورت گیرد و اگر قرار باشد که روابط و تجارت خارجی منجر به در اختیار گذاشتن بازار داخلی و مصرف‌گرایی شود اقتصاد کشور زیان خواهد دید.


وی ادامه داد: در دین مبین اسلام اهمیت ویژه‌ای برای کار کردن و اشتغال در نظر گرفته‌شده  زیرا که کارگران از عزت والای برخوردارند بنابراین باید کار و کارگر در جامعه موردتکریم قرار گیرد.

 

استفاده از تعبیر جان کندن به جای کارکردن فرهنگ سازی غلطی از سوی فلیم‎ها و سریال‌ها است


سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به ترویج فرهنگ کار و اشتغال در سطح جامعه گفت: متأسفانه فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار ضعیف بوده به‌عنوان‌مثال در اکثر فیلم یا سریال هایی که ساخته می‌شود از کار کردن به‌عنوان جان کندن نام‌برده می‌شود همچنین مصرف کالاهای خارجی در جامعه به ‌عنوان یک ارزش تبدیل‌شده و متأسفانه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در جامعه تبلیغ می‌شود.

 
قدیری ابیانه ادامه داد: باید این فرهنگ در تمامی ابعاد و دوره‌های سنی ترویج داده شود و حتی در برنامه و کتاب‌های آموزشی کودکان و خردسالان در نظر گرفته شود تا از این طریق بتوان فرهنگ کار را اصلاح کرد. تا بدین‌وسیله فرهنگ کار و تلاش در مملکت اسلامی نهادینه شود.


سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا خاطرنشان کرد: متأسفانه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی کمتر شعرا در رابطه باکار شعر سروده‌اند شاهد هستید در کشورهای مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا که ازنظر وسعت از ایران کوچک‌ترند بیکاری در این کشورها اصلاً معنایی ندارد اگر مسؤولان و به‌ویژه دولت و همچنین مردم و به ویژه جوانان همت و تلاش خود را افزایش داده و به استعداد ذاتی‌شان پی ببرند در این صورت ایران به یک کشور قدرتمند و ثروتمند تبدیل خواهد شد./301/807/ب1

ارسال نظرات