۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۴۲۴۰۳۹
مدیر مدرسه علمیه اباصالح:

حوزه انقلابی ایجاد جاذبه می‌کند/ اگر تقوای طلبگی نباشد دچار افول علم می‌شویم

مدیر مدرسه اباصالح قم با تأکید بر این که تقویت علم و اخلاق، حوزه علمیه را در مسیر انقلابی گری با موفقیت های چشمگیری روبه رو می کند، گفت: الان مردم فاضل و عالم می خواهند، کسانی را می خواهند که به شبهاتی که در تشیع و نظام اسلامی وجود دارد بتوانند پاسخ بدهند، اگر طلبه ها دروسشان را به خوبی یاد بگیرند و پیاده کنند، همه مسائل حل شدنی است.
مدرسه علمیه اباصالح قم مدرسه علمیه اباصالح، طلاب حجت الاسلام شیرازی مدیر مدرسه اباصالح قم

 

اشاره: جایگاه مدیران و اساتید حوزه علمیه در تربیت طلاب برای حفظ نظام اسلامی و پیشبرد اهداف آن و ترویج تشیع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابر این چگونگی راه و روش مدیران در تربیت این مبلغان و عالمان آینده جامعه اسلامی می تواند نقش به سزایی در ارتقای فرهنگی و سیاسی کشور و جهان تشیع داشته باشد.

 

خبرنگار خبرگزاری رسا در تبیین این مسأله در گفت‌و‌گو با حجت الاسلام سید مهدی شیرازی، مدیر مدرسه علمیه اباصالح قم که از مدیران موفق و با تجربه حوزه به شمار می روند، پرداخته است؛ حاصل این گفت‌و‌گو به علاقه‌مندان تقدیم می شود.

 

 

رساـ برای ورود به گفت و گو می خواهیم این مدرسه را به صورت مختصر معرفی کنید.

 

تاسیس این مدرسه با عنایت مراجع و در زمان امام بود و از مدارس نمونه کشوری است، از نظر علمی اعتقادی سیاسی و اخلاقی با  طلبه ها کار شد و جز مدارس نمونه و منحصر به فرد حوزه علمیه قم قرار گرفت، امکانات اخلاقی، علمی به حد نهایت در این مدرسه وجود دارد، مدرسه از لحاظ علمی در رتبه های اول قرار دارد و همان علوم قدیمی با برنامه های جدید به طلبه ها آموزش داده می شود.

از جمله دروس اخلاقی که در مدرسه اباصالح به طلبه ها گفته می شود منیه المرید است. علاوه بر برنامه های  پژوهشی که در برنامه خود طلبگی است برنامه هایی در زمینه های اجتماعی و کتاب شناسی وجود دارد. از نظر سیاسی بسیج طلاب فعال داریم، و در تمام مسائل فرهنگی و مسابقات علمی ورزشی برای طلبه ها برنامه دارند. از نظر اخلاقی هم هرروز طلاب کلاس اخلاق دارند و پایه های مختلف به مقدار زمان کوتاه که در ذهنشان ماندگاری داشته باشد از کلاس اخلاق استفاده می کنند و طلاب هر پایه تحصیلی متناسب با سن و ظرفیت روحی، کلاس اخلاق خاص خود را دارند. این روش بر گرفته از روش استاد بزرگوار و عزیزمان آیت الله مجتهدی است، الحمدلله افراط و تفریط در مدرسه ما وجود ندارد، و طلبه های بسیار متدین و تابع مشغول هستند. عمده مدرسه ما اعتدال است و سعی کردیم در تربیت طلاب اعتدال را در نظر بگیریم که طلاب در جامعه دافعه نداشته باشند و بتوانند جاذبه حداکثری داشته باشند.

 

 

رساـ نسل جدید حوزه نسبت به گذشته چه تفاوت‌هایی دارد؟

 

نسل گذشته در معرض آفات امروزی نبود و طلبه ها خیلی سالم تر حرکت می کردند، اگرچه نسبت به برخی مسائل افت داشتند اما با تقواتر بودند، وقتی تحولی خاص نسبت به سابق شکل گرفت کنترل طلاب سخت تر شد و این امر باعث شده است که وظیفه سنگین تری داشته باشیم و اگر نشود این ها را به روز بار آورد و تقوای سابق نباشد علم افول می کند. این تفاوت فاحش است البته خوبی و بدی هایی دارد که این ها همه با یاری امام زمان(عج) و تلاش مدیران حوزه مدیریت می شود.

 

رساـ به نظر شما طلبه تراز تمدن اسلامی در کنار تحصیلات حوزوی، باید چه مهارت هایی را فرا بگیرد؟

 

اگر طلبه فقط تحصیلات حوزوی خودش را خوب یاد بگیرد، مثل یک دانشگاهی که در هر رشته خودش باید مهارت یاد بگیرد، نیاز به این که در زمینه های دیگر مشغول بشود ندارد، اگر طلبه علوم دینی را خوب یاد بگیرد، چون علوم اسلامی تشیع، علوم  اخلاق، سیاسیات، اجتماعیات، فلسفه تاریخ و کلیه مسائل علوم انسانی را در بر می گیرد می تواند کاملا شیعه را نجات دهد و در زمینه هدایت مردم موفق می شود البته این موضوع نیاز به بالا بردن آگاهی و بصیرت هم دارد.

 

 رساـ تربیت نسل جدید طلبه با توجه به نیازمندی های معرفتی نظام اسلامی و جهان اسلام باید چگونه باشد؟

 

الان مردم فاضل و عالم می خواهند، کسانی را می خواهند که به شبهاتی که در تشیع و نظام اسلامی وجود دارد بتوانند پاسخ بدهند، اگر طلبه ها دروسشان را به خوبی یاد بگیرند و پیاده کنند همه مسائل حل شدنی است، همین طور که خیلی از بزرگان مثل امام خمینی و مراجع بزرگ ما از دل این علوم حوزوی بیرون آمدند، واقع این مطلب این است که این علم حوزوی تشیع، رفع نیاز تمام نسل ها را از سدر اسلام تا ظهور امام زمان(عج) می کند، البته نیاز به مطرح شدن مسائل زمان هم دارد. به طور کلی اگر طلبه ها سنت را به خوبی یاد بگیرند می توانند به خوبی شبهات را برطرف کنند.

 

 

رساـ حوزه علمیه در گزینش طلاب جدید باید چه ملاحظاتی را در نظر بگیرد؟

 

بنده فکر می کنم ببینیم ابتدا این اشخاص علاقه دارند، منحرف در مسائل نیستند، و محدودیت را باید کم کرد چه بسا خیلی از استعدادهای ما ممکن است به واسطه این محدودیت‌ها از بین بروند، همین اکثریت مراجع ما یا اصلا امام خمینی(ره) مگر از یک شهرستان یا روستای دور افتاده به اینجا نرسیده اند؟ چه بسا اگر محدودیت ها زیاد بود این ها اصلا نمی توانستند وارد حوزه بشوند، لذا یک ملاحظات خاص در نظر گرفته بشود کفایت می کند، بعد که وارد حوزه شدند خود به خود تربیت می شوند؛ اما ایجاد محدودیت زیاد ممکن است بعضی از استعداد ها را از بین ببرد.

 

رساـ با توجه به دغدغه های رهبری مبنی بر انقلابی ماندن حوزه، توصیه حضرت عالی در این زمینه به طلاب چیست؟

 

اصل انقلاب ما به فرمایش امام راحل انفجار نور بود؛ بنابر این ماهیت انقلاب اسلامی، شیعی است و نشأت گرفته از مکتب اسلام و مذهب تشیع است، به نظر بنده همین متدین بودن و عالم بودن ایجاد انقلابی گری می کند، با وجود این نکته، اول علم و سپس تقوا توصیه می شود و اکثر مشکلات حوزه به دلیل نداشتن علم کافی به وجود می آید، در بعضی موارد هم بر اثر افراط و تفریط و عدم توجه به سخن بزرگان، دافعه به وجود می آید، که این باعث می شود حوزه از انقلابی ماندن دور بشود، توصیه بنده در این زمینه تقویت علم و اخلاق در حوزه است البته همراه با بصیرت.

 

رساـ در پایان کلام آخر خود را بیان بفرمایید.

 

ان شاء الله خدا موفق بدارد شما را تا بتوانید در زمینه احیای شیعه موفق بشوید، تاکید بنده بر شیعه به دلیل این است که آنچه که ما را به اینجا رسانده مرجعیت شیعه بوده آنچه که ما را به اینجا رسانده قانون اساسی مطابق با شیعه بوده، آنچه که ما را به اینجا رسانده است اعتقاد به حضرت زهرا(س) به امام حسین و حضرت زینب(س) بوده است، خدایی نکرده اینها برحسب ملاحظات کمرنگ نشود، در ضمن حفظ وحدت بین فرقه های مختلف در کنار اینها ضروری است./874/ز504/س

 

ارسال نظرات