۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۴۲۳۴۸۲
امیرعبداللهیان:

هوشیاری ایران نبود امروز شاهد حضور تروریست‌ها در تهران بودیم/ به حل بحران سوریه از طریق سیاسی خوشبین هستیم

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به هوشیاری دستگاه‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، گفت: اگر این هوشیاری نبود امروز شاهد حضور تروریست‌ها در تهران بودیم اما اقدامات نیروهای امنیتی و نظامی ما سبب شده که تروریست‌ها کیلومترها دورتر از مرز کشور متوقف شوند.
عبداللهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین امیرعبداللهیان امروز در شست نقد نظریه توهم توطئه که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: بحران سوریه و عراق برای ایران اهیمت دارد، اقدام به موقع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تروریست‌هایی که در سوریه و عراق حضور دارند سبب شد که آنها از مرزهای ما دور شوند.

 

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به هوشیاری دستگاه‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: اگر این هوشیاری نبود امروز شاهد حضور تروریست‌ها در تهران بودیم اما اقدامات نیروهای امنیتی و نظامی ما سبب شده که تروریست‌ها کیلومترها دورتر از مرز کشور متوقف شوند.

 

وی افزود: امروز همه دنیا می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران حامی سوریه بوده و از آن حمایت کرده و خواهد کرد، اگر کمک‌های جدی ایران در سوریه نبود امروز دمشق از بین رفته بود.

 

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای مداخله‌گر در بحث سوریه هیچ اطلاعاتی در خصوص تحولات این کشور ندارند، بیان داشت: کشورهای نظیر ایران، روسیه، چین و لبنان و حتی کشورهایی مثل مصر و الجزایر اعتقاد دارند که نباید در نیویورک،‌ مونیخ و وین درباره سوریه تصمیم گرفته شود بلکه مردم سوریه باید این کار را انجام دهند.

 

امیرعبداللهیان با اشاره به ضرورت حفظ وحدت ملی در سوریه برای جلوگیری از تجزیه آن، ابراز کرد: ما از همان ابتدا نیروهای مستشاری خود را برای مبارزه با تروریست به سوریه فرستادیم، امروز نیز مستشارانی زبده از سپاه و ارتش به سوریه می روند که گاهی با شهادت آنها مواجه می‌شویم، همچنین اگر نبودند مدافعان حرم امروز اثری از اماکن مذهبی سوریه مذهبی باقی نمانده بود.

 

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه افزود: اگر لازم باشد نیروی مستشاری بیشتری برای مبارزه با تروریست به سوریه اعزام خواهیم کرد، به حل بحران سیاسی سوریه از طریق گفتگوی سیاسی خوشبین هستیم.

 

وی در خصوص آغاز بحران سوریه عنوان کرد: بحران سوریه زمانی آغاز شد که بهار عربی و بیداری اسلامی مهندسی معکوسی را بر علیه کشور سوریه طراحی کرد تا موقعیت رژیم صهونیستی در منطقه ثابت شود.

 

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص رابطه ایران و عربستان، اظهار داشت: عربستان طی قطع رابطه با ایران به دنبال تنش‌افرینی است تا  به خیال خود ایران را منزوی کند، ما اعتقاد داریم که همکاری ایران و عربستان به حل بحران منطقه کمک می‌کند اما آنها این مساله را قبول ندارند.

 

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دانشجوی دیگر در خصوص اجلاس اخیر سازمان همکاری‌های اسلامی، بیان داشت: امروز منطقه ما با تحولات سریع و پیچیده مواجه است که بازیگران فرامنطقه‌ای از این فرصت سوءاستفاده کرده و موجب ایجاد شکاف و تجزیه بین کشورها می‌شوند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: سوریه در قانون اساسی جدید دنبال نظام تک حزبی نیست و این قانون با رای مردم تصویب می شود، ما اعتقاد داریم که راهکار سیاسی و روش دموکراتیک تنها راه خروج سوریه از بحران است./807/پ202/ج1

ارسال نظرات