۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۳۲۵۶۵۹
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

سخن حق، تنها بر نفس رشد یافته تاثیر می‌گذارد

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: حق، سخت و سنگین است اما تملق گویی سبب لذت دیگران می‌شود؛ انسان باید نفس خود را به گونه‌ای تربیت کند که انتقاد و تملق دیگران سبب رنجش و خشنودی او نشود.
ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در کلاس درس خارج که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: «و وفقنی لطاعة من سددنی و متابعة من ارشدنی» در تبیین این فراز نورانی از دعای مکارم الاخلاق بیان شد که توفیق انجام عمل خیر به دست خدا است.

 

وی افزود: دلیل آنکه خداوند متعال به عده‌ای توفیق عمل خیر را عطا می‌کند و از عده‌ای این توفیق را سلب می کند، به سبب نیت آن‌ها است زیرا یکی از عوامل توفیق حسن نیت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری درباره اینکه همه فرازهای دعای مکارم الاخلاق طلب توفیق است و چرا در این فراز به صورت خاص کلمه توفیق بیان شده است، ابراز کرد: ممکن است جواب این سوال این باشد که پذیرفتن سخن ناصح به سبب تلخی آن مشکل است و انسان دوست ندارد کسی عیوب او را به زبان بیاورد.

 

این مفسر قرآن کریم با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، ادامه داد: حق، سخت و سنگین است اما تملق گویی سبب لذت دیگران می‌شود؛ انسان باید نفس خود را به گونه‌ای تربیت کند که انتقاد و تملق دیگران سبب رنجش و خشنودی او نشود.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند اگر کسی عیب دیگری را بیان کند، هدیه است و محبوب‌ترین فرد نزد من کسی است که به اعمال من انتقاد کند.

 

وی افزود: مرحوم آیت الله مشکینی هرگز در مقابل انتقاد دیگران موضع نمی‌گرفت بلکه از انتقادات درست استقبال می‌کرد و انتقاد را به عنوان هدیه می‌پذیرفت و منتقد را نیز تشویق می‌کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری در پایان خاطرنشان کرد: امیرمومنان علی(ع) در روایات متعددی فرمودند بالاترین توفیق برای انسان آن است که نصیحت خیر خواهان را بپذیرد؛ خوشا به حال کسی که مطیع ارشاد نصیحت کنندگان است و اجتناب کننده از گمراهانی است که او را به هلاکت می‌اندازد؛ از کسی که تو را به گریه در می‌آورد اما خیر خواه تو است به نصیحتش عمل کن و از کسی که به تملق و دورویی از تو سخن می‌گوید و لذت می‎بری دوری کن./813/202/ب1

ارسال نظرات