ضعف جامعه در تحکیم فرهنگ اقتصاد مقاومتی
حجتالاسلام محمدحسین کبیریان، معاون آموزشی و امور آموزشی حوزههای علمیه تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره وضعیت فرهنگ اقتصاد مقاومتی در کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه این فرهنگ در جامعه ما حاکم نیست و رهبر معظم انقلاب نیز به دلیل اهمیت این مسأله، با نامگذاری شعار امسال روی این نکته تأکید فراوان داشتند و این همه تأکید دلیل حاکم نبودن اقتصاد مقاومتی در جامعه است.
معاون آموزشی و امور آموزشی حوزههای علمیه تهران با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: شاهد این مسأله، حساسیت جامعه ما در مقابل تهدیدهای دشمن است که رهبر انقلاب فرمودند که دشمن می خواهد ما را بین دور راهی قرار دهد یا خواستههایشان را بپذیریم که آن خواسته ها کمتر از زوال فرهنگ اسلامی و دستورات اسلام نخواهد بود و یا تن دادن به خواستههای آمریکا که ایشان اقتصاد مقاومتی را به عنوان راهکار سوم اعلام کردند.
این کارشناس دینی به نمونههایی از رعایت نکردن اقتصاد مقاومتی در کشور پرداخت و تصریح کرد: شاهد مسأله، اسرافهای فراوان، استفاده بهینه نکردن از انرژی و منابع فراوان نظام اسلامی، واردات بی رویه و مصرفهای فراوان کالاهای خارجی و توجه نکردن به تولیدات داخلی نشان میدهد که این فرهنگ در جامعه ما وجود ندارد و ضرورت پرداختن به اقتصاد مقاومتی برای جامعه روشن نشده است.
اقتصاد مقاومتی باید در زندگی مسؤولان عملیاتیشود
وی با اشاره اینکه تحقق و نهادینهسازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی در زندگی مسؤولان نظام اسلامی گفت: برای اینکه اقتصاد مقاومتی در جامعه نهادینه شود، قطعا باید راهکارهایی را که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ابتدا باید از زندگی مسؤولان شروع شود که صرفهجویی کرده و از تجمل دوری کنند و عملا با استفاده کردن از تولیدات داخلی و مصرف نکردن محصولات خارجی میتواند اقدامات عملیاتی مسؤولان در زندگی فردیشان باشد که مردم آنها را الگوی خود قرار میدهند.
حجتالاسلام کبیریان افزود: مسؤولان با نظارت بر زیردستان و زیر مجموعهشان، کنترل مصرفهای بی رویه و استفاده از محصولات داخلی در زیر مجموعهها و مراکز ذیربطشان می توانند به تدریج این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنند.
معاون آموزشی و امور آموزشی حوزههای علمیه تهران درباره خط مشی رسانهها در تحقق ریشهای اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان تمام خط مشی را روشن کردند، حتی زیر مورد را برای تحقق فرهنگ اقتصاد مقاومتی بیان کردند؛ رسانه ها باید از نام گذاری امسال استفاده کنند و آن را سال اقدام قرار دهند و تنها پرداختن به شعار نباشد.
نقش رسانه ها در نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی
این کارشناس دینی در ادامه با بیان اینکه رسانهها باید فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نیاز به اقتصاد مقاومتی را دائما به مردم یادآور کند، اظهار داشت: رسانه ها نبایستی فرمایشات رهبر معظم انقلاب را فقط به اوایل سال اختصاص دهند و فراموش شود؛ تحلیلها و برنامههای مختلف ساخته شود و ریشه نیاز به اقتصاد مقاومتی که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب آمده دائما به شکلهای مختلف برای مردم گوش زد و یادآوری شود.
وی به بیان راهکاری در نهادینهسازی اقتصاد مقاومتی توسط رسانهها پرداخت و تصریح کرد: در صورتی که شبههها و پرسشهایی درباره اقتصاد مقاومتی وجود دارد، جمع آوری و در رسانهها پاسخ داده شود، به گونهای که مردم باور کنند که تنها راه نجات اقتصاد مملکت و جلوگیری از تأثیر تهدیدها و تحریمهای دشمن، عمل کردن به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی است.
حجتالاسلام کبیریان در پایان درباره رسالت رسانهها در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: این مسأله زمان بر است و با برنامه، فیلم و سریالهای مختلف که ساخته می شود، رسانه ها می توانند رسالت خود را انجام دهند./822/ت302/س