۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۳۲۴۹۴۱
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

عملکرد ضعیف دستگاه‌ها عامل خروجی اندک مصوبات شورای فرهنگ عمومی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی، اشکال در قوانین، اقدامات ناپخته و ضعف در تصمیمات شورای فرهنگ عمومی از عوامل اصلی مشهود نبودن خروجی مصوبات این شورا است.
حجت الاسلام شاهمرادي- دبير شوراي فرهنگ عمومي کشور

حجت‌الاسلام سیدحسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود لازم‌الجرا بودن مصوبات شورای فرهنگ عمومی، خروجی این شورا تاکنون مشهود و مناسب نبوده است، با اذعان به این نقیصه، اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی مسؤولیت اجرایی ندارد اما در فرآیند تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و نظارت بر اجرای مصوبات در حوزه فرهنگ عمومی نقش دارد.

 

وی با بیان اینکه مباحث فرهنگی ابتدا می‌بایست به عنوان فرهنگ در جامعه فراگیر شوند تا اثرگذاری لازم را داشته باشند، افزود: در مورد مشکلات و نواقص فرهنگی نیز ابتدا لازم است ارزیابی و علت‌یابی درستی از سوی کارشناسان و مجریان امر صورت گرفته و سپس برای رفع ریشه‌ای مشکل اقدام شود.

 

حجت‌الاسلام شاهمرادی اضافه کرد: به عنوان مثال درزمینهٔ معضل فرهنگی بالا رفتن سن ازدواج، بیکاری یکی از عوامل اصلی آن محسوب شده و چشم و هم‌چشمی‌ها، بالا رفتن مهریه‌ها و مشکلات اقتصادی از دیگر عوامل آن هستند به‌گونه‌ای که اکنون بیش از یک میلیون دختر بالای 50 سال مجرد در کشور وجود دارد.

 

وی ادامه داد: همچنین در مورد پدیده طلاق لازم است جامعه‌شناسان، کارشناسان، دین‌شناسان، مسؤولان مربوط و سایر دغدغه‌مندان در این زمینه موضوع را ارزیابی و علل آن را مشخص کنند و سپس وظایف دستگاه‌های مختلف در راستای کاهش این پدیده مشخص و برای اجرا به آن‌ها ابلاغ شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه رفع این عوامل وظیفه دستگاه‌های اجرایی است، تصریح کرد: البته اقدامات فرهنگی زمان‌بر بوده و در کوتاه مدت جواب نمی‌دهند اما ما امیدواریم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در بلند‌مدت پاسخ مناسب را داده و تأثیرگذاری لازم را داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام شاهمرادی تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی، اشکال در قوانین، اقدامات ناپخته و ضعف در تصمیمات شورای فرهنگ عمومی از عوامل اصلی مشهود نبودن خروجی مصوبات این شورا است.

 

وی با اشاره به اینکه البته در دو سال گذشته شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به نسبت گذشته فعال‌تر و هدفمندتر شده و مسائل مهم‌تری را پیگیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای مصوبات این شورا، برخی از مسؤولان دستگاه‌های اجرایی نسبت به وظایف خود آگاهی لازم را ندارند و این عامل سبب شده تا در اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضعف وجود داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام شاهمرادی تصریح کرد: البته درزمینهٔ اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی برخی استان‌ها جلودار هستند و خراسان شمالی نیز در زمره استان‌هایی قرار دارد که در دو سال اخیر اقدامات قابل‌توجهی را در حوزه اجرایی کردن مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان انجام داده است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در خاتمه اظهار امیدواری کرد که این شورا بتواند در آینده نقش و مسؤولیت اصلی خود که سیاست‌گذاری، نظارت و تصمیم‌گیری در مورد مسائل فرهنگی جامعه اسلامی است را به درستی ایفا کند./9314/302/ب1

ارسال نظرات