۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۳۲۴۹۱۴
آیت الله نمازی:

مصرف بهینه در بخش آب نیازمند انقلاب فرهنگی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به بحران آب و ادامه خشکسالی ها، گفت: در بخش مصرف آب نیاز به انقلاب فرهنگی در جامعه است، چرا که ما بیش از مقداری که دستورالعمل شریعت اسلام است، آب مصرف می کنیم.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان چهارشنبه شب در دیدار با اعضای  انجمن مدیریت بحران آب و احیاء آب کاشان با بیان این که بحران آب و بی آبی از زمان جنگ 8 ساله مطرح بوده است، یادآور شد: کشور های حاشیه خلیج فارس‌که با بحران بی آب روبرو بودند آب را از ایران با قایق و کشتی های بزرگ به کشورهای عربی می بردند.

 

وی با اشاره به پیش بینی تحلیگران که جنگ آینده جهان جنگ آب و انرژی خواهد بود گفت: ما مسلمانان براساس اعتقادات توحیدی خود نمی توانیم برای آینده دنیا تعیین تکلیف کنیم دنیا صاحب و متولی دارد و خدایی که انسان ها را آفریده است کریم است و نیازهای  بندگانش را در نظر گرفته است.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند در عرش دارای یک دفتر طرح و برنامه است که به تعداد نفوسی که روی زمین خلق کرده است،(7 میلیارد و اندی انسان) رزق و روزی آنها را تأمین می کند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر این که نان و آب انسان ها در اختیار خدا است، افزود: در مشیت الهی می تواند چند هفته متوالی باران رحمت خدا نازل و همه نیازهای آب ایران را تأمین کرد.

 

وی افزود: روایت است که امام می فرماید، تعداد قطرات آب باران که از عرش به زمین نازل می شود همه ساله به یک اندازه و یک مقدار ثابت و مشخص است و هیچ تغییری ندارد، اما هرگاه اهالی یک منطقه به گناه آلوده شوند، خداوند به فرشتگان خود دستورمی دهد ابرهای بارانی به شوره زار هدایت و در کویر و دریا ببارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: هرچه خوبی به انسان ها می رسد از جانب خداوند است اما هر چه بدی به انسان می رسد نتیجه عکس العمل و کنش و واکنش های انسان است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به انتقال آب دریای خزر به خلیج فارس و انتقال آن از مسیر کاشان و فلات مرکزی ایران در سیاست های کلان دولت، گفت: مقتضای تدبیر توحیدی این است که آنچه را به آن اعتقاد داریم برنامه ریزی داشته باشیم.

 

به گفته وی، محاسبات علمی بیانگر این است بحران آینده جهان، بحران آب است و ما صرف نظر از مسائل اعتقادی که همه چیز دست خدا است، خداوند می فرماید من مدبر الامورهستم و شما مومنین نیز باید مدبر خود باشید و باید برای بحران آب برنامه ریزی داشته باشید.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: در انجام این تدابیر و سیاست گذاری ها، مادر بحث آب احتیاج به انقلاب فرهنگی در مصرف آب داریم، چرا که ما بیش ازمقداری که دستورالعمل شریعت اسلام است، آب مصرف می کنیم.

 

وی تحقق انقلاب فرهنگی در مصرف آب برای بیش از 70 میلیون نفر جمعیت ایران را سخت و دشوار خواند و افزود: تحول در فرهنگی که برای جامعه تبدیل به عادت شده است به این راحتی و با یک جلسه سخنرانی و  برخی اقدامات دیگرامکان پذیر نیست ونیازمند یک انقلاب فرهنگی در باب مصرف آب است.

 

مصرف آب  خانگی و کشاورزی بیشتر از استاندارد های فقه اسلامی است

آیت الله نمازی بر لزوم تشکیل یک کارگروه فقهی برای انقلاب فرهنگی در مصرف آب تأکید کرد و یادآور شد: در فقه اسلام مقدار آب وضو و غسل بیان شده است و در سیره امام اگر  هنگام خواب نصف یک لیوان آب مصرف می کرد، نصف دیگر آن را  با کاغذ می‌پوشانید و صبح آن را مصرف می کرد.

 

به گفته وی، وضوهای معمول امروز هیچ کدام استاندارد شرعی نیست چرا که در روایات اسلام آمده است، وضوی پیامبر تک به تک بوده یک بار صورت و یک بار دست راست و یک بارهم دست چپ را می شسته، و یا غسل کردن لازم نیست آب بربدن جاری شود بلکه همین که دست خیس به بدن مالیده شود کفایت می کند و این آداب وضو و طهارت است.

 

وی همچنین با بیان این که مصرف آب خانگی و کشاورزی بیشتر از استاندارد های فقه اسلامی است یاد آورشد: با وجود اقدامات انجام شده در آبیاری سنتی بیش از 90 درصد آب هدر می رود که باید اصلاح شود.

 

آیت الله نمازی مجزا کردن سیستم آب آشامیدنی با آب بهداشتی درکشورهای غربی و استفاده از دو سیستم آبرسانی را درصرفه جویی در مصرف آب مهم قلمداد کرد و گفت: مجزا کردن دو سیستم آبرسانی پروژه بزرگی در سطح کشور است که به عنوان کار اساسی در این حوزه مطرح است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری بر تحقق انقلاب فرهنگی در صرفه جویی در مصرف آب تأکید کرد و گفت: برای تحقق انقلاب فرهنگی در مصرف آب نیاز به همکاری ائمه جماعات مساجد، ائمه جمعه، اساتید دانشگاه ها و معلمان آموزش و پرورش در مدارس برای آموزش مصرف صحیح آب به نوجوانان و جوانان است.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان تحقق انقلاب فرهنگی در مصرف آب را نیازمند زمان دانست و افزود: مردم را باید به بندگی خدا دعوت کرد چرا که همه چیز دست خدا است و در ماه های رجب و شعبان و رمضان که ماه های استغفار است باید استغفار کرد چرا که خداوند براساس عملکرد بندگانش پاداش و سهمیه می دهد./1307/202/ب2

ارسال نظرات