۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۳۲۴۶۵۹
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد؛

سلامت تضمینی جامعه در گرو فهم قرآن/ ضرورت مراجعه به مفسران قرآن

خبرگزاری رسا ـ آیت الله امین با بیان این‌که قرآن برنامه وصال و نامه محبوب به محبان است، گفت: به کار بستن حقایق و دستورات قرآن به انسان کمک می‌کند تا از نظر روحی به سلامت دست پیدا کند.
ايت الله سيد محمد امين استاد اخلاق حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد امین خراسانی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در نخستین جلسه تفسیر قرآن که با حضور طلاب و فضلا در قم برگزار شد، با بیان این‌که اهتمام به قرائت قرآن برای درک حقایق است، گفت: فهم مطالب قرآن نیز برای عمل است.

 

وی افزود: برخی تعبیرشان این است که قرآن کریم مانند نسخه‌ای می‌ماند که پزشک برای درمان بیمار می‌پیچد و بدیهی است که این نسخه را اگر بیمار همراه خودش داشته باشد و یا روزی چند بار آن را بخواند اثر شفابخشی ندارد و او را درمان نمی‌کند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: بیمار برای این‌که شفا پیدا کند باید این نسخه(قرآن) را به کار ببندد و به دستورالعمل های آن عمل کند تا سلامتی خود را به صورت تضمینی به دست آورد.

 

آیت‌الله امین‌خراسانی با بیان این‌که قرآن برنامه‌ای است که خداوند سبحان برای سلامت بشر و کمال انسان ارائه کرده است، ادامه داد: از این رو همراه داشتن قرآن به تنهایی و به عنوان تبرک سلامتی فکری و روحی را به ارمغان نمی‌آورد و صرف قرائت هم این اثر را ندارد.

 

وی قرائت قرآن و همراه داشتن آن را فی‌الجمله دارای ثواب دانست و بیان داشت: ولی باید بدانیم که ثواب‌هایی که برای قرائت و همراه‌داشتن قرآن ذکر شده است برای تشویق و ترغیب افراد است تا به آن عمل کنند و دستورات قرآن را در زندگی پیاده کنند.

 

استاد تفسیر قرآن با تأکید بر این مطلب که نباید فقط به ظواهر قرآن بسنده کنیم و ضروری است با عبور از ظواهر، به حقیقت معرفتی قرآن برسیم، افزود: به کار بستن حقایق و دستورات قرآن به انسان کمک می‌کند تا از نظر روحی به سلامت دست پیدا کند.

 

وی با اشاره به تعبیر برخی از اهل معرفت که می‌گویند قرآن کریم نامه محبوب به محبین است، گفت: قرآن برنامه وصال است و روش رسیدن به محبوب از سوی محب در آن ذکر شده است.

 

آیت‌الله امین‌خراسانی آشنایی با قرآن را نیازمند بهره‌مندی از اهل فن و افرادی دانست که به نحوی با شأن نزول، تأویل آیات، روایات و اسرار و مسائل اصولی قرآن آشنا هستند و ادامه داد: رجوع به مفسر برای تفسیر قرآن بسیار مهم و ضروری است.

 

وی تصریح کرد: برای فهم حقایق و پی بردن به اسرار و رموز قرآن و رسیدن به مقامات معنوی، ناگزیر هستیم به مفسران قرآنی رجوع کنیم تا بتوانیم تأمل و تدبر بیشتری در قرآن داشته باشیم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم آشنایی با قرآن و تفسیر را برای طلاب که مرجع دینی مردم هستند و باید معارف الهی را برای مردم تبیین کنند ضروری برشمرد.

 

گفتنی است، این جلسه با حضور طلاب و عموم مردم در دفتر آیت الله امین به نشانی قم، خیابان آذر، نرسیده به سه راه بازار کوچه 114(کبیر) پلاک 11 برگزار شد.

 

سلسله نشست های تفسیری و اخلاقی شب‌های دوشنبه و چهارشنبه هر هفته پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در دفتر این استاد حوزه برگزار خواهد شد./907/پ202/س

ارسال نظرات