۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۳۲۴۶۳۳
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی:

خراسان شمالی بیش از 5 هزار موقوفه دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: اکنون در این استان در مجموع پنج هزار و 110 موقوفه وجود دارد که این موقوفات 10 هزار و 18 رقبه یا قطعه دارند.
حجت الاسلام سهرابي- مديرکل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به آخرین وضعیت موقوفات و رقبات در این استان، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی در مجموع پنج هزار و 110 موقوفه ثبت شده است که از این تعداد سه هزار و 603 مورد موقوفه بوده و هزار و 507 مورد نیز مسجد و حسینیه هستند.

 

وی با بیان اینکه کل رقبات این موقوفات نیز 10 هزار و 18 قطعه است، افزود: از این تعداد رقبه هشت هزار و 819 مورد متصرفی، هزار و 27 مورد غیرمتصرفی و 172 مورد نیز رقبات اشتراک‌التولیه هستند.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه از مجموع رقبات متصرفی استان شش هزار و 868 مورد منفعتی و هزار و 951 مورد نیز انتفاعی هستند، ادامه داد: همچنین از مجموع رقبات غیرمتصرفی خراسان شمالی 920 مورد منفعتی و 107 رقبه انتفاعی هستند.

 

وی اضافه کرد: از مجموع 172 مورد رقبات اشتراک‌التولیه در خراسان شمالی نیز 150 مورد آن منفعتی بوده و 22 مورد رقبه انتفاعی به شمار می‌روند.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ثبتی نهاد اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: از مجموع پنج هزار و 110 موقوفه ثبت شده در استان برای سه هزار و 275 مورد آن سند رسمی اخذ شده است.

 

وی با بیان اینکه تنها در سال 94 برای 380 موقوفه با 425 رقبه سند رسمی اخذ شده است، ادامه داد: بر این اساس اکنون برای بیش از 64 درصد از موقوفات خراسان شمالی سند رسمی اخذ شده و سعی می‌شود در آینده‌ای نزدیک برای تمامی موقوفه‌های استان سند رسمی دریافت شود.

 

حجت‌الاسلام سهرابی یادآور شد: در سال 94 تعداد هزار و 418 رقبه دارای سند به موقوفه آن در سامانه اتصال داده شده درحالی‌که این تعداد رقبات پیش از سال 94 دارای سند بودند اما به موقوفه خود متصل نبودند.

 

مدیرکل اوقاف استان در مورد عملکرد بخش حقوقی این نهاد نیز اظهار کرد: تعداد پرونده‌های جریانی موقوفات در محاکم قضایی استان خراسان شمالی در سال جاری 49 پرونده است که از این تعداد تاکنون سه مورد آن مختومه شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته نیز در مجموع 54 پرونده حقوقی مربوط به موقوفات در محاکم قضایی ذی‌صلاح مختومه اعلام شد که از این تعداد مختومه 48 رأی به نفع موقوفات و شش رأی نیز علیه آن‌ها صادر شد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی تصریح کرد: در این زمینه پرونده شاخص ملی مطالبه پذیره علیه تربیت بدنی شیروان به مبلغ 23 میلیارد ریال بود که در سال 95 محقق شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در خاتمه گفت: امسال رویکرد و اولویت این نهاد در بخش وقف، اجرای دقیق و امینانه نیات واقفان، فرهنگ‌سازی بیشتر و هدایت موقوفات به سمت نیازهای جدید و به‌روز جامعه ازجمله مباحث آموزشی، فرهنگی، بهداشت و درمان و حوزه‌های علمیه است./9314/302/ب1

ارسال نظرات