۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۳۲۴۰۶۹
تولیت آستان قدس در مراسم معارفه اعضای شورای عالی حوزه خراسان:

حوزه با اتکا به اجتهاد تمدن ساز باید پاسخگوی تمام مسائل و نیازهای جامعه باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: امروز فقه به نام اجتهاد تمدن ساز، این ادعا را به کرسی نشانده است و ضمن پاسخ گویی به تمام نیازهای انسان، جامعه بشری را نیز به این راه دعوت کرده است
حجت الاسلام رئيسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، امروز در مراسم تودیع و معارفه اعضای شورای عالی مدیریت حوزه علمیه خراسان که در محل تالار اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی برگزار شد، با تبریک حلول ماه رجب و تولد امام محمد باقر(ع) و گرامی داشت یاد و خاطره آیت الله واعظ طبسی، خاطر نشان کرد: امروز در سطوح فقه اکبر شامل عقاید و باورهای دینی، فقه اوسط مشتمل بر اخلاق فاضله و کریمه و فقه اصغر به معنای احکام و باید هایو نبایدهای الهی، تمام علامت سوال ها و نیازهای پیش روی جامعه بشری توسط فقه جعفری پاسخ داده شده است.

 

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این که از زمان آغاز دوران فقه اجتهادی تا به امروز، فروعات بسیاری توسط علما و بزرگان بر فقه ترسیم شده است، افزود: به قدری این موارد گسترده هستند که انسان دچار شگفتی می شود و باید از همه تلاشگران این عرصه در اعصار مختلف تشکر کرد.


عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه تفاوت فقه امروزی و گذشته را مسأله حکومت داری دانست و اظهار کرد: امروز فقه حکومت می کند و مدعی است که می تواند تمام شؤون زندگی اجتماعی انسان معاصر را رقم بزند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش هایی که در ابتدای پیروزی انقلاب در راستای القای ناکارآمدی نظام اسلامی صورت گرفت پرداخت و عنوان کرد: امروز فقه به نام اجتهاد تمدن ساز، این ادعا را به کرسی نشانده و ضمن پاسخ گویی به تمام نیازهای انسان، جامعه بشری را نیز به این راه دعوت کرده است.

 

وی با بیان این که امروز حوزه باید بتواند به تمام مسائل پیش رو مبتنی بر اجتهاد تمدن ساز پاسخگو باشد، خاطر نشان کرد: اساتید، علما، طلاب و فضلای حوزه علمیه خراسان در طول تاریخ، تلاش های ارزنده ای نسبت به این امر داشته اند و امید است که در دوره مدیریت جدید حوزه و با نظری که مقام معظم رهبری نسبت به حوزه علمیه خراسان داشته اند، گام های بسیار بلندی در تکمیل تلاش های گذشته برداشته شود.

 

روحانیت، مطمئن ترین گروه مرجع جامعه است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه از روحانیت به عنوان مطمئن ترین گروه مرجع در جامعه انقلابی ایران یاد کرد و افزود: امروز با وجود تمام مشکلاتی که دشمنان از ابتدای انقلاب اسلامی در مسائل گوناگون سیاسی و اجتماعی به وجود آورده اند، روحانیت قوی ترین، اثرگذارترین و مطمئن ترین گروه مرجع جامعه بوده است.


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این که در این شرایط به طور طبیعی عداوت دشمنان هم بیشتر می شود، اظهار کرد: دشمنان ما با توان و ظرفیت روحانیت انقلابی و بصیرت آفرین آشنا هستند و بر این اساس هر روز توطئه و فتنه ای را برنامه ریزی و اجرا می کنند.

 

تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: ان شاءالله حوزه های علمیه و به ویژه حوزه علمیه خراسان تحت نام امام باقر(ع) و امام رضا(ع) محفوظ بمانند و بتوانند مسیر کمال خود را بهتر از گذشته طی کنند./859/پ202/ج

ارسال نظرات