۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۳۲۳۷۳۲
آیت الله رضازاده:

ضعف به معرفت جبار، عامل سقوط و انحطاط است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله رضا زاده با بیان این که در راستای کسب علم الهی شرط اول عارف به معرفت جبار بودن است، گفت: طلبه باید بداند حل مشکلات دست خداوند متعال بوده و جبار به معنای ضالم نیست، بلکه کسی که همه مشکلات را رفع میکند خداوند عالم است و باید خود را به خدا بسپارد.
آيت الله رضازاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله رجبعلی رضا زاده، استاد خارج فقه و اصول خراسان امشب در جمع طلاب مدرسه علمیه باقر العلوم، با بیان این که در شرح الامثله آمده است که  پس از نام خداوند، در قدم اول طلبه و در راستای کسب علم الهی شرط اول عارف به معرفت جبار بودن است، گفت: طلبه باید بداند حل مشکلات دست خداوند متعال بوده و جبار به معنای ظالم نیست، بلکه کسی که همه مشکلات را رفع می‌کند خداوند عالم است و باید خود را به خدا بسپارد و این وظیفه شرعی را انجام دهد.


وی ادامه داد: یکی از پرتگاه‌های طلاب که ادامه به تحصیل نمی دهند، خیال در ضعف به معرفت جبار بوده و ترس از آینده شغلی دارند و خیال می کنند با این که حقوق زیادی ندارند، دچار مشکل می شوند ولی اگر بدانند همه چیز دست خداوند متعال است، کوتاهی نمی‌کنند؛ بدون شک روزی بندگان نزد پروردگار بوده و این وعده خداوند است.


عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان این که روزی تنها خوراک نیست بلکه آن چه انسان از خدا نیاز دارد، روزی تلقی می شود، تصریح کرد: پرودگار آسمان و زمین می‌گوید هیچ تردیدی در روزی نداشته باشید اما متأسفانه ضعف به معرفت جبار موجب شد بسیاری از طلاب از حوزه بیرون بروند و طلبگی را ترک کنند.


آیت الله رضا زاده با بیان این که خداوند مشکلاتی را حل می کند که جزو محالات است، خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله اراکی در حدود بیست سال پیش با نام مستعار شیخ الفقها درگذشتند، ایشان  ده سال پس از انقلاب به مشهد آمدند و پسر ایشان از من سوال کرد مرحوم آخوند در جلد پنجم باب الکفایه چه می گوید و من آن را عنوان کردم، ایشان فرمودند همین موضوع را آیت الله حائری در چند سطح درس خارج گفت بدون اینکه تکرار داشته باشد.


وی افزود:  وقتی ایشان اسم استاد خود را برد، من گفتم ایشان در سامرا نوحه می‌خوانده و طلاب سینه می زدند. سپس نقل کردند که ایشان به نقل از میرزای شیرازی، استاد خود گفته بود در سامرا نوحه بخوان و تعبیری است که پس از ده شب نوحه خوانی، امام حسین(ع) را در خواب می بیند، به برکت گرفتن نقل از دست امام حسین(ع) ایشان دیگر در ارائه کلام و بیان خسته نمی شد.


استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با بیان این که آن چه از بشر ساخته نیست، با قدرت خداوند عالم ممکن می شود، خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) و ائمه اطهار قدرت دارند و با دادن نقل، تحول در بیان حاج شیخ کریم حائری ایجاد می شود.


عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه خراسان افزود: دورانی، یک ماه میهمان یکی از علمای شیراز به نام صدر الدین حائری بودم و قریب 20 تا 25 روز به شیراز  و دیدار ایشان می رفتیم چون انسان خوش فکر و دارای کلامی بود و چون ایشان کمتر دیدم، ایشان چند سال پیش  از دنیا رفت و بعد از آن پسر ایشان گفت در مراسم سالگردشان،  تمام مسؤولان می آیند و از شما میخواهیم سخنرانی کنید، سپس با اصرار برخی علما،  آنجا حضور پیدا کردم، چند روز بعد به بازدید آیت الله زبرجدی رفتم؛ در شیراز نزدیک امامزاده شاه چراغ توسل شیرازی ها به سید علاء الدین  بیش تر است چون کوچک بوده و از دنیا رفته است، آیت الله زبرجدی متولد آن جا بود، ایشان سپس گفتند تحصیلات شما کجا بوده و به ایشان گفتم به توصیه عده ای به نجف رفتم و بنده حدود 40 روز درس های نجف را دور زدم. آیت الله مینایی در مشهد درس مفید تری دارند و ایشان گفتند همینجا بمانید و استخاره ذاته الرقاء بگیرید، سپس من یکسال در محضر آیت الله وحید و خویی در نجف بودم و سپس به مشهد برگشتم و مدت 18 سال در درس ایشان شرکت کردم.


وی با اشاره به داستانی از آیت الله زبرجدی گفت: ایشان نقل می کنند در قم تا سال 42 مشغول درس خواندن بوده و برای رفتن به مشهد پدرم 400 تا یک تومنی  دادند و 6 نفر همراه با من آمدند، آیت الله خمینی نیز نامه ای دادند تا آن را به دست به آیت الله میلانی در مشهد برسانم، از این 400 تا یک تومنی تا مشهد 90 تای آن خرج شد،  باقی آن را جیب بران حرم زدند و تا آخر هر چه به امام رضا داد و فریاد کردم، گویا فایده ای نداشت، صبح زود گفتم نامه را به آیت الله مینایی بدهم، خود آیت الله میلانی بدون ابا در آمدند و گفتند منتظر شما بودم، سپس به دفتر ایشان که در آن  میز کوچکی بود، رفتم و نامه اقای خمینی را به ایشان دادمپس از قرائت نامه ایشان نقل کرد که  خواب دیدم امام رضا(ع) گفته به شما 310 تومن بدهم. ایت الله میلانی 400 تا یک تومانی را به من داد و این عظمت ایشان را می رساند.


استاد درس خارج فقه و اصول خراسان با بیان این که ائمه ما مرده و زنده ندارند و بر احوال شیعیان اشراف دارند، یادآور شد: خداوند عالم از اسرار ما مطلع بوده و ائمه اطهار اگر بخواهند مشکلات بشر به آسودگی حل می شود. به عقیده علما هر کسی باید به دنبال روزی باشد، جز اهل علم که برایشان روزی می‌رسد و یکی از چیزهایی که سبب می شود طلاب از حوزه خارج شوند، ضعف معرفت جبار بوده و کفران این نعمت سبب می شودروزی از آنها دور شود. /864/
202/ب2

ارسال نظرات