۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۳۲۳۷۱۱
آیت‎الله جوادی آملی:

فلسفه وحی و نبوت تأمین ابدیت انسان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی اصل نیاز بشر به وحی و نبوت برای این است که پیام خداوند به ما صد در صد برسد، ادامه داد: ما با ابدیت سر و کار داریم، موجود ابدی را نمی‎شود به افراد عادی سپرد، موجود ابدی را جز به دست ذات اقدس اله نمی‎شود سپرد.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر چهارشنبه در ادامه درس خارج خود به تفسیر آیات سوره مبارکه احقاف پرداخت و گفت: خداوند هر موجود را برای بهره صحیح آفرید، اگر این چوب را به صورت وثن و صنم درآورند، این تغییر خلق خداوند است، خداوند چوب را برای بت شدن و پرستیده شدن نیافریده است، شیطان گفت من در خلقت خداوند تغییر ایجاد میکنم.

 

وی با اشاره به آیه «وَإِذَا حُشِرَ ٱلنَّاسُ کَانُوا۟ لَهُمْ أَعْدَآءًۭ وَکَانُوا۟ بِعِبَادَتِهِمْ کَـٰفِرِینَ ﴿٦﴾»، افزود: ذات اقدس اله که فرمود یک عده در صدد این هستند که حرف شیطان را گوش دهند اینها دارند بت میسازند و بت میپرستند، در قیامت وقتی همه جمع شدند معلوم میشود که این صنم و وثن دشمنان بتپرستان بودند و معلوم میشود در دنیا به عبادت این بتپرستان کفر میورزیدند.

 

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمود من یک حرفی آوردم نه سحر است و نه افترا است، قرآن تحدی کرده است، خدا شهادت داد که پیامبر(ص) پیامبر است، برای این که کتاب او دست پیامبر است، پیامبر(ص) فرمود من اگر نسبت به خداوند افترا ببندم از عذاب او هراسناک هستم و چگونه میتوانم بر او دروغ ببندم و او بر همه اعمال ما شاهد و حاضر است.

 

وی با اشاره به این که در روز قیامت آسمان و زمین تبدیل به چیز دیگری میشود، اظهار کرد: این تبدیل شدن تبدیل جوهری نیست، بلکه تبدیل یعنی این که این زمینی که در دنیا وجود داشته است به زمینی تبدیل میشود که در مناسب آخرت است، مانند این که بدن ما طرزی ساخته میشود که با قیامت سازگار شود، معنیاش این نیست که حقیقت زمین یک حقیقت دیگر میشود.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیه «قُلْ مَا کُنتُ بِدْعًۭا مِّنَ ٱلرُّسُلِ وَمَآ أَدْرِى مَا یُفْعَلُ بِى وَلَا بِکُمْ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یُوحَىٰٓ إِلَىَّ وَمَآ أَنَا۠ إِلَّا نَذِیرٌۭ مُّبِینٌۭ ﴿٩﴾»، ابراز کرد: پیامبر(ص) فرمود نه من اولین پیامبر هستم و نه حرف من اولین حرف است، این سخنانی است که از زمان آدم تا کنون بوده است و شما توقع نداشته باشید که ما بدون اذن خدا و بدون اطلاع خداوند از غیب خبردار باشیم، منتها خداوند ما را انتخاب کرده است.

 

وی ادامه داد: بشر چرا پیامبر میخواهد؟ برای این که بشر یک مسافر تو راهی است، نه از گذشتهاش باخبر است و نه از آیندهاش با خبر است، اگر مرگ پوسیدن بود نیاز به پیامبر نداشت، اما مرگ از پوست به درآمدن است، هم راه میخواهد و هم راهنما میخواهد، آن راه دین است و آن راهنما پیامبر است، و پیامبر(ص) هم همین را میفرماید من هم یک راه میخواهم و من هم یک راهنما میخواهم، راه دین است و آن راهنما خداوند متعال است.

 

صاحب تفسیر تسنیم ابراز کرد: اصول ما رهبری فقه ما را بر عهده دارد، منبع احکام فقه ما عقل و اجماع نیست، منبع فقط کتاب و سنت است، عقل چراغ است، ما باید بدانیم بین سراج و صراط فرق است، شرع صراط است و عقل سراج است، از چراغ چه توقعی داریم؟ توقع داریم که عقل قانون وضع کند، حتی در مستقلات عقلیه او قانون وضع نمیکند، قبل از این که این شخص به دنیا بیاید این قانون بود، پس عقل چراغ است نه صراط، عقل در مقابل شرع نیست، بلکه عقل در مقابل نقل است، ما یک صراط داریم و یک عقلی داریم که سراج است و این راه را نشان میدهد، این تعبیر که بگوییم عقلا و نقلا ناصواب است.

 

وی با اشاره به این که اصل نیاز بشر به وحی و نبوت برای این است که پیام خداوند به ما صد در صد برسد، ادامه داد: ما با ابدیت سر و کار داریم، کل آسمانها و زمین عوض میشود اما اصل حقیقتش باقی است، ما با ابد سر و کار داریم، موجود ابدی را نمیشود به افراد عادی سپرد، موجود ابدی را جز به دست ذات اقدس اله نمیشود سپرد، ابد که یک میلیارد سال و دهها میلیارد سال و مانند آن نیست./914/پ202/ج1

ارسال نظرات